De Kashag, het kabinet van de Tibetaanse regering in ballingschap, heeft gisteren ernstige kritiek geuit op tulku Orgyen Topgyal, een voormalig lid van de Kashag, die stelt dat virtuele online zegeningen en leringen door de Dalai Lama en andere boeddhistische leraren verkeerd zijn en geen waarde hebben. De Kashag noemt die kritiek betreurenswaardig en verkeerd.
De verklaring komt dagen nadat een clip van de Tibetaanse lama op grote schaal werd verspreid op social media platforms en micro-messaging apps. De Tibetaanse lama stelt daarin dat door de hedendaagse praktijk van online zegeningen en leringen, gestimuleerd door de uitbraak van het coronavirus, het Tibetaans boeddhistisch geloof aan het degenereren is en zelfs vernietigd wordt. De Dalai Lama kondigde onlangs aan geen publieke bijeenkomsten te organiseren en zijn leringen online te verspreiden.
Tulku Orgyen Topgyal vindt dat zogenoemde empowerments alleen kunnen worden gegeven wanneer de leraar en de student fysiek samen zijn en niet door middel van televisieschermen, en voegde eraan toe dat het in strijd is met de principes van empowerments. Zijn opmerkingen hebben sindsdien geleid tot een veroordeling door velen in de Tibetaanse gemeenschap, waarbij sommigen hem opriepen om excuses aan te bieden aan de Dalai Lama.
In de verklaring van de Kashag staat dat de ‘geringschattende opmerkingen’ van tulku Orgyen Topgyal ‘zeer betreurenswaardig en verkeerd zijn’. In de verklaring staat dat de Dalai Lama onvermoeibaar heeft gewerkt aan de herrijzenis van het boeddhisme en de Tibetaanse cultuur door de jaren heen, wat ertoe heeft geleid dat velen in de wereld, onder wie toegewijden op het Chinese vasteland, een groeiende belangstelling voor het boeddhisme hebben getoond. Het geven van onderwijs en empowerment door de Dalai Lama tijdens de coronavirus pandemie voldoet aan de hedendaagse behoefte, stelt het kabinet.
Sommige Tibetaanse boeddhisten vragen nu ook om het aftreden van de minister voor religie en cultuur Yuthok Karma Gelek die het voor de tulku opneemt en stelt dat Orgyen Topgyal meestal een uitgesproken persoonlijkheid is die in zijn geest spreekt en dat hij gelooft dat de opmerkingen van de tulku zonder enige andere bijbedoeling zijn. Yuthok zei verder dat de online empowerment niet kan worden verleend, hoewel het onbetwist is dat zegeningen worden doorgegeven aan iedereen die het ontvangt. Hij zegt op persoonlijke titel te spreken.
H. Molenaar zegt
Vrijheid van meningsuiting lijkt me. En wellicht een terechte kritische nood in deze tijd van vercommercialisering en inzetten t.b.v. politieke doeleinden van het boeddhisme. Empowerments, initiaties verworden online tot een exotische beleving, gezellig achter een blikje bier gezeten; baat het niet dan schaadt het niet. Ondertussen staat het natuurlijk goed op de c.v. om daarmee weer onwetende studentes te lokken. Orgyen Topgyal heeft zeker een punt lijkt me.
Ujukarin zegt
Het hangt er allemaal van af wat precies over de Overdracht/Zegening geclaimd wordt. Zoals al in
https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/70351-dharma-overdracht-goeroes-en-spirituele-vriendinnen/
beschreven staat:
“De hele sangha (soms duizenden) die allemaal hem als leraar noemt, en de erg kleine groep die volgens bovengenoemde criteria het intensieve tweerichtingscontact met de hoofdleraar heeft waardoor ze hem écht als directe leraar kunnen benoemen. Al die anderen mogen dan op papier zijn student zijn, in de praktijk zitten er zeker 2-3 tussenlagen van lesgeef-geauthenticeerden binnen die sangha tussen. Waarmee de studenten netjes kunnen zeggen ‘Lama xxx of zenmeesteres yyy is mijn leraar’ maar in feite bedoelen ‘ik studeer boeddhisme in de traditie van xxx/yyy’ (en doe dat primair via door xxx/yyy opgeleide en geautoriseerde assistenten.) En dat is ook beduidend beter – dát zijn dan voor de student de ‘verticale spirituele vrienden’. ”
Een echte overdracht of zelfs initiatie kan alleen aan die kleine groep directe volgelingen van de Lama, net zoals bij Indiase spiritiele tradities de Darshan alleen kan gebeuren in een zaal/ruimte samen en niet per TV of zo.
Maar zegeningen kunnen best voor hele grote zalen of openluchtpubliek gebeuren, en mogelijk zelfs via TV of Internet. De spreker zendt, wat er bij de ontvanger gebeurt (live dan wel later) wordt mede bepaald door diens situatie en ontvamkelijkheid.
With folded palms,
Henk van Kalken zegt
Een volstrekte non-discussie, die gaat over geloof (aannames)en principes (waar niet meer over wordt nagedacht.Mijn leraar gaf vele jaren teachings en lungs on line. Het gaat erom dat je samen met de leraar met de geest in hetzelfde moment verbonden bent.
G.J. Smeets zegt
Waar gaat dit over?
Het gaat over ‘lering’ en ‘zegening’ en ‘empowerment’. Dat zijn toch echt de drie peilers van alle sektes, inclusief de mafia en Lou de Palingboer en de R.K. kerk en de Tibetaanse versie van boeddhisme.
Het maakt geen bal uit of het on-line of dat het off-line gebeurt, met twee of met tweeduizend deelnemers, in een beschutte ruimte of onder de blote hemel op. Het is wat het is: paternalisme vermomd als broederschap.
Henk van Kalken zegt
Word je bij je oordeel over Tibetaans boeddhisme ook gehinderd door enige kennis van zaken, Goff? Het noemen van de mafia en lou de Palingboer in hetzelfde rijtje als Tibetaans boeddhisme is als staaltje van cynisme natuurlijk wel geslaagd.