• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Rainbodhi – ‘In het religieuze leven zijn altijd al homo’s en transseksuelen geweest’

31 oktober 2019 door de redactie

In Sydney, Australië, is sinds kort Rainbodhi, een nieuwe communautaire groep voor LGBTIQ boeddhisten actief. De nieuwe groep stelt dat het goed is om homo of gender divers en boeddhist te zijn.

Rainbodhi wil de homo- en transboeddhistische gemeenschappen van Sydney samenbrengen om spirituele vriendschappen te ontwikkelen en hun ervaringen als LGBTIQ en boeddhist te delen. Eind november presenteert de groep zich officieel in het Erskineville stadhuis van Sydney. De boeddhistische monnik en Rainbodhi-oprichter Bhante Akaliko Bhikkhu zegt dat de behoefte om een boeddhistische LGBTIQ gemeenschapsgroep op te richten mede ontstaan is door het debat over zogenaamde religieuze vrijheid debat in de Australische politiek.

Bhante Akaliko Bhikkhu

De monnik: ‘Na de pijnlijke openbare discussie over het zogenoemde huwelijk gelijkheid postonderzoek in 2017, zijn we oprecht bezorgd over het welzijn van onze gemeenschap en het verlies van juridische bescherming. We willen absoluut geen discriminatie van LGBTIQ mensenrechten in naam van de religie zien. Spiritualiteit is een intrinsiek onderdeel van het mens-zijn. Het zou een bron van verbondenheid en wijsheid in ons leven moeten zijn, in plaats van verdeeldheid en wanhoop.‘

‘De boodschap van Rainbodhi is dat het goed is om homo of gender divers en ook boeddhist te zijn. Je hoeft niet te kiezen tussen deze twee delen van jezelf. We willen dat onze Rainbodhi-gemeenschap weet dat ze worden verwelkomd, geaccepteerd en bemind om wie ze zijn. Iedereen verdient liefde en medeleven. Dit zijn fundamentele boeddhistische waarden,’ vat Bhante Akaliko Bhikkhu samen.

Volgens de volkstelling van 2016 is het boeddhisme de op twee na grootste religie in Australië en is het de laatste decennia enorm gegroeid. De drie belangrijkste tradities theravada, mahayana en vajrayana boeddhisme, zijn praktijken van mensen die afkomstig zijn uit culturen uit de hele Aziatische regio. De verspreiding van het boeddhisme naar Australië heeft ook geleid tot een brede interesse binnen de Australische gemeenschap voor meditatieretraites en mindfulness programma’s die vaak populair zijn bij LGBTIQ mensen die zich aangetrokken voelen tot de niet-oordelende benadering van seksualiteit en genderdiversiteit van het boeddhisme.

Bhante Akaliko zegt dat hij het bestaan van de groep wil inzetten om boeddhisten van alle tradities, evenals nieuwelingen binnen het boeddhisme, te verenigen. Ook beoefenaars van verschillende religies, culturele achtergronden en andere identiteiten zijn welkom. Het doel is om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren voor gelijkgestemde mensen om meditatie te beoefenen, boeddhistische leringen te begrijpen en spirituele vriendschappen te ontwikkelen. De monnik: Geen enkele religie mag haat prediken of anderen kwaad doen. Er zijn altijd al homo’s en transseksuelen geweest in het religieuze leven en het is belangrijk voor ons om dat in het openbaar, met trots, te erkennen.’

De naam Rainbodhi combineert twee woorden, “regenboog” die het diverse spectrum van de LGBTIQ-gemeenschap vertegenwoordigt, en ‘bodhi’ het boeddhistische concept van verlichting.

Voor meer informatie klik hier 

Bron BNN. Foto’s site Rainbodhi.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk, Nieuws, Politiek Tags: Australië, Bhante Akaliko Bhikkhu, LGBTIQ, Rainbodhi

Lees ook:

  1. India krijgt 2000 jaar oud boeddhabeeld terug
  2. Meer moslims dan boeddhisten in Australië
  3. Nederland ratificeert als eerste de deelname aan de bouw van ‘s-werelds grootste radiotelescoop
  4. Wat Boeddha Dhamma in Australië beschadigd door bosbrand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    4 november 2019 om 17:59

    Mijn overtuiging is dat iedereen ongeacht ras, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, valide of invalide geboren is met de boeddhanatuur. Voor ongeacht wie dit wil realiseren heeft onze tempel vanaf haar ontstaan open gestaan en staat nog steeds open zonder aanzien des persoons.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is geen dogma
  • Beeldschets
  • Ontwaand
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  • Free Tibet – toezien op werkelijke vrijlating taalactivist Tashi Wangchuk

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens