• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » HRW – ‘Tibet qua informatie bijna net zo gesloten als Noord-Korea’

HRW – ‘Tibet qua informatie bijna net zo gesloten als Noord-Korea’

16 juli 2019 door de redactie

In een interview met de mensenrechtenorganisatie Free Tibet beschreef de Chinese directeur van Human Rights Watch zowel de uitdagingen en de urgentie van het onderzoek naar Tibet en de voortdurende schendingen van de mensenrechten waar de bevolking onder Chinees bestuur onder lijdt. De manier waarop Human Rights Watch onderzoek doet naar Tibet is meer gaan lijken op zijn ingewikkelde bemoeienis met Noord-Korea, aangezien Peking er met succes in geslaagd is om de informatiestroom vanuit het Himalaya-land te verminderen, zegt Sophie Richardson, directeur China van Human Rights Watch (HRW).

Richardson noemde het begrijpen met wat er in Tibet gebeurt als ‘het in elkaar passen van puzzelstukjes’ en voegde eraan toe dat de situatie daar verslechtert nu China zijn greep op het land verscherpt. ‘De manier waarop we aan Tibet werken lijkt nu meer op de manier waarop we aan Noord-Korea werken, in die zin dat we aan het begin van het jaar geen beeld hebben van wat daar gebeurt en te zeggen ‘dit zijn de drie of vier zaken die we kunnen aanpakken’. Eerder moeten we wachten en…. zien wat we samen kunnen oplossen,’ zei Richardson.

China heeft de stroom van Tibetaanse ballingen die de laatste jaren over de grens van Tibet ontsnapten afgeremd, en het moeilijker gemaakt voor buitenlanders om contact op te nemen met mensen die in het land wonen. In 2017 registreerde het Tibetaanse opvangcentrum voor nieuwkomers in Dharamsala, Noord-India, dat Tibetaanse vluchtelingen verwelkomt en documenteert, ongeveer zestig mensen die het land waren ontvlucht en zich daar hadden geregistreerd. Het aantal vluchtelingen is met 40% gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor, zo meldt het Tibetan Journal.

‘Vroeger was er een kleine maar redelijk voorspelbare stroom van mensen die het land uit zou komen, en je kon hen interviewen over relatief recente ontwikkelingen op het plateau,’ vertelde de HRW-directeur van China aan Free Tibet. ‘Het is nu een heel ander balspel omdat er zo weinig mensen naar buiten komen en degenen die dat wel doen iets minder geneigd zijn om te praten, vooral als ze nog steeds familieleden in het land hebben.’

Peking heeft de informatiestroom verminderd, onder meer door de veiligheid en het toezicht in Tibet te verscherpen, door druk uit te oefenen op buren als Nepal om geen vluchtelingen op te nemen en door duidelijk te maken aan degenen die uit het land zelf ontsnappen of met buitenlanders spreken, dat hun familieleden de gevolgen kunnen ondervinden. ‘Het verhogen van de druk op mensen om te praten…. Er kunnen gevolgen zijn voor familieleden. Ik denk dat dat vaak zeer krachtige afschrikmiddelen voor mensen zijn.’

Ondanks de uitdagingen ziet Richardson zowel Tibet als Xinjiang als ‘dringende’ onderzoeksbehoeften vanwege de ‘bijzondere vijandigheid’ die door de centrale en regionale autoriteiten van China is voorbehouden aan Tibetanen en Oeigoeren, waarbij zij toevoegt dat HRW veel tijd aan deze gebieden besteedt.

Human Rights Watch produceert elk jaar een reeks rapporten over Tibet. De laatste, van mei 2019, belichtte gevallen van Tibetaanse politieke gevangenen die China achter de tralies heeft gezet. HRW gebruikt een reeks bronnen om informatie te verzamelen, waaronder ballingen die in staat waren te ontsnappen in combinatie met gelekte overheidsdocumenten, en zelfs Chinese staatspropaganda die Richardson een ‘opmerkelijke opslagplaats van mensenrechtenschendingen’ noemde, vaak voorgesteld als ‘triomfen in de openbare orde’.

Zware Chinese beperkingen, ook op basiscommunicatie, zijn wat Richardson het meest zorgen baart over de situatie in Tibet. ‘Ik denk dat staten dat niet doen, tenzij ze iets te verbergen hebben,’ zei ze. ‘De autoriteiten doen hun uiterste best om mensen niet alleen af te sluiten van informatiebronnen, maar ook om bepaalde soorten onderzoek of onderzoek echt te ontmoedigen.

Peter Irwin, een programmamanager en woordvoerder van het Oeigoerse Wereldcongres, vertelde Free Tibet dat hij gelooft dat er een fundamentele verandering in de regering van China nodig is voordat de communicatie opengaat en de mensenrechtensituatie in zowel Xinjiang als Tibet verbetert.

‘Mensen lijken graag te praten over hoe de regering gaat vallen. Maar ik denk dat er te veel mensen zijn die daar te veel baat bij hebben om dat te laten gebeuren,’ zei hij, en hij voegde eraan toe dat het een van de belangrijkste taken is om meer informatie te krijgen over de situatie op die plaatsen.

Richardson zei dat de mensenrechten voor Tibetanen en Oeigoeren zijn verslechterd en dat de daling in beide gevallen ‘symptomatisch is voor hetzelfde probleem’. ‘Mensenrechten in plaatsen als Tibet en Xinjiang zijn verslechterd in een periode waarin de Chinese regering rijker is geworden, geïntegreerd in de wereld en vrijwillig meerdere mensenrechtenverdragen heeft ondertekend,’ zei Richardson.

‘ De trends zijn niet alleen negatief binnen die regio’s…. ze zijn indicatief voor de dreiging die China nu wereldwijd vormt als een bedreiging voor niet alleen de mensenrechten van mensen in China, maar ook voor de normen en instellingen die bedoeld zijn om deze te beschermen…. Heeft dat gunstige neveneffecten voor andere autoritaire regimes? Jazeker.’

Bron Free Tibet

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Politiek Tags: ballingen, beperking, bezetting, China, communicatie, Free Tibet, HRW, Nepal, Oeigoeren, Tibet, westerse wereld

Lees ook:

  1. Tibetaanse asielzoekers in gevaar na ondertekening geheim uitleveringsverdrag Nepal en China
  2. Herdenking Tibetaanse opstand Lhasa in Amsterdam en Londen
  3. Brits raadslid – Breng Tibet naar Tower Hamlets
  4. Free Tibet – ‘zeg nee tegen Peking 2022’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ramana Maharshi als Romana Mahasjiesj
    • Diefstal – Tibetanen moeten eigen bronwater kopen van China
    • Guy – Vrij Onderzoek
    • Ludo – Zeewandeling (Thalassa)
    • Viering verjaardag Dalai Lama

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens