• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Sri Lanka – kweekplaats van haat en geweld

Sri Lanka – kweekplaats van haat en geweld

6 mei 2019 door de redactie

Sri Lanka wordt niet alleen gekenmerkt door zijn schoonheid maar is van oudsher ook een oorlogszuchtige natie waar eenheid ver te zoeken is en verdeeldheid op basis van etniciteit, religie en klasse de norm lijkt te zijn. Haat tussen diverse bevolkingsgroepen kenmerkt het overwegend boeddhistische land. De merendeels boeddhistische Singalezen hebben een numerieke superioriteit in Sri Lanka en schuwen geweld niet. Een groeiende evangelische christelijke beweging wordt beschuldigd van ‘het stelen van zielen’. Hindoes voelen zich onderdrukt door de boeddhistische meerderheid. De boeddhisten zeggen bang te zijn dat moslims en hindoes een plan hebben om hun land te overweldigen en schuwen geweld niet om dat te verhinderen.

Dat leidde onder meer tot haat zaaien door monniken van de Bodu Bala Sena, de meest invloedrijke boeddhistische nationalistische groepering in Sri Lanka. In maart 2018 werden een moskee en winkels van moslims in Kandy geplunderd en in brand gestoken. De regering is terughoudend om de splitsingen in de samenleving aan te pakken. Tien jaar geleden kwam er een eind aan 26 jaar burgeroorlog tussen de Singalese meerderheid en de Tamil afscheidingsbeweging. Maar de hoop op een geweldloze toekomst werd op Paaszondag vorige maand aan flarden gebombardeerd door zelfmoordterroristen die bij aanslagen op christelijke kerken en hotels tenminste 250 mensen doodden. De aanslag is opgeëist door IS.

Sri Lanka heeft een boeddhistisch kern met monniken en tempels. Wie door het land reist ziet ook complete wijken met moskeeën en Hindoe dorpen en soms een kruis van een rooms-katholieke- of protestantse kerk. De ook geografisch verspreidde religies lijken los van elkaar samen een eenheid te vormen maar dat is schijn. Aanslagen op gebedshuizen in deze multi-etnische, multireligieuze natie zijn niet nieuw. In 1998 vielen Tamil separatisten een van de heiligste boeddhistische plaatsen ter wereld aan, de boeddhistische tempel in het centrum van Sri Lanka, waar een relikwie wordt bewaard waarvan wordt aangenomen dat het de tand van de Boeddha is.

Tijdens de burgeroorlog tussen de het Tamil bevrijdingsleger en het Sri Lankaanse leger joegen Singalese militairen de Tamils uit christelijke kerken en hindoetempels waar ze hun toevlucht hadden gezocht. De Tamil Tijgers reageerden door tientallen boeddhistische monniken af te slachten. In 1990 infiltreerden ze in het avondgebed in twee moskeeën, waarbij meer dan 100 moslims om het leven kwamen, die door de Tamils als overheidsmedewerkers werden beschouwd.

Boeddhisten

De bevolking van Sri Lanka bestaat voor meer dan 70% uit Singalezen, de meesten zijn boeddhisten, een minderheid is christelijk. Ongeveer 10% van het land is Tamil, grotendeels Hindoeïstisch en christelijk. Moslims vormen 10 procent van het land en worden beschouwd als een aparte etniciteit, ook al spreken velen Tamil.

De Sri Lankaanse grondwet verleent een speciale status aan het boeddhisme, dat voor veel Singalezen synoniem is met hun etniciteit. Na de nederlaag van de Tamils heeft een boeddhistische nationalistische beweging de voorkeur gekregen van de regering en hebben extremistische boeddhistische monniken hun aandacht gericht op nieuwe vijanden: moslims en christenen. Sinds het einde van de burgeroorlog zijn tientallen moskeeën en kerken aangevallen door Singalese (boeddhistische) menigten. Dit jaar, op Palmzondag, een week voor de terroristische aanslagen, bekogelden de Singalezen met stenen een centrum van de Methodistenkerk.

Bron BNN.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Krijgsmacht, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: christenen, geweld, hindoes, moslims, Sr Lanka, terreur

Lees ook:

  1. Bangladesh – oproep boeddhisten om meer bescherming voor religieuze minderheden
  2. De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan
  3. ‘Birmees leger vindt massagraven met omgebrachte Hindoes’
  4. Birmese staatsgreep verergert situatie voor religieuze en etnische minderheden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    6 mei 2019 om 15:02

    Uitstekende samenvatting. Uitgebreidere (Engelse) versie, met gelukkig ook sprankjes hoop, hier.

    https://www.nytimes.com/2019/05/05/world/asia/sri-lanka-attacks-hate.html

    With folded palms,

  2. Henk van Kalken zegt

    7 mei 2019 om 08:28

    Ik probeer me wel eens iets voor te stellen bij ‘extremistische boeddhisten,’maar mijn fantasie schiet volkomen te kort. Met alle begrip voor etnische, politieke en religieuze omstandigheden.

  3. Ujukarin zegt

    7 mei 2019 om 12:27

    Kan ik begrijpen. Ik kom ze helaas regelmatig tegen bij het Dharma vrijwilligerswerk in Sri Lanka. Hun basisredenering is steeds vrijwel net als in Myanmar ‘Wij Singhalezen zijn boeddhisten, en ONS belang is zusenzo. Als u dat soms strijdig vindt met waarde zus-en-zo van Boeddha, zoals Metta of Samtusthi, dan zij dat maar zo. Ten eerste bent u Westerling dus heeft sowieso geen recht van spreken op de religie die van-ons is, en ten tweede gaat belang-nu van de Singhalezen boven dat soort adviezen-2500-jaar-terug van Boeddha’.
    Einde discussie :-(

    With folded palms,

    • Henk van Kalken zegt

      8 mei 2019 om 11:29

      Ik denk dat je gelijk hebt, dat er zo geredeneerd wordt. Het zijn ook slechts gedachten over een situatie waar wij westerlingen sowieso niet direct alles van begrijpen zullen. Niettemin denk ik – hoewel geen boeddhist zijnde – dat de locale bevolking de essentie van Boeddha’s leer gemist hebben. Het is een religie geworden en daarmee een instituut met voor- en tegenstanders, die barsten van het gelijk over het eigen standpunt. Boeddha was geen boeddhist en had waarschijnlijk de tranen in zijn ogen gekregen als hij had gezien wat er met zijn gedeelde inzichten en zijn leer gedaan is.

  4. Ruud van Bokhoven zegt

    7 mei 2019 om 12:50

    Ik lees nergens hoeveel procent aan echte boeddhisten er in
    Sri Lanka wonen die respect heeft voor zijn medemens, ook wanneer die ander een ander geloof heeft en daarin gelukkig is, want een extremistische boeddhist is geen boeddhist maar iemand die vervult is met haat, een negatieve gedachte die een boeddhist als eerste overboord zal moeten zetten voor hij zich tot boeddhist zal ontwikkelen. Namesté.

  5. Ujukarin zegt

    7 mei 2019 om 13:49

    Ik durf daar ook totaal geen uitspraak over te doen. Je zou net als bij Westers boeddhisten kunnen zeggen dat het nogal van de context afhangt.

    Laten we de casus nemen van het lichtpuntje in het verhaal, de monnik die Christelijke kinderen toestaat hun Evangelische zondagsschool op zijn boeddhistische tempelterrein te houden. Net zo zullen zat Singhalees-boeddhisten gewoon nabuurschap vertonen naar hun Christelijke buren toe als die dat nodig hebben (met nog als extra complicatie dat de kansen weer beter liggen voor Christelijke Singhalezen, dat is een etnisch ras/taaldimensie, dan bij Christelijke Tamils.) Maar als iemand in hun familie ze er op aanspreekt dat dat ‘niet hoort’ want ‘de buren zijn geen echte Srilankanen maar vazallen van een vreemde religie’ dan kan het al moeilijker worden. Genoeg tempelmonnikken zullen het ‘prive’ heel liberaal vinden en hulp aanbieden, maar ‘publiekelijk’ al lastiger krijgen zeker als een lokale boeddhistisch sponsor dreigt hun aan de schandpaal te nagelen en te boycotten qua financieel steunen.

    With folded palms,

  6. G.S.Khouw zegt

    7 mei 2019 om 16:29

    Geachte en beste lezers,n.a.v.bovengenoemde artikel en de reacties ervan,wat ik als een mede-boeddhist,krijg ik er een idee om aan zoveel mogelijk mede-boeddhisten vanuit Nederland die vaak naar Sri Lanka(om workshops/retreat enz.te volgen voor een poos)gaan,graag een signaal aan de betreffende monniken deze problematiek aan te geven en gezamenlijk proberen een oplossing uit te zoeken.Laat de geschiedenis van de Boedhhistische monniken in Japan(tijdens de WO-2)zich NIET HERHALEN!O-mi-to-fo.

  7. Kay zegt

    7 mei 2019 om 19:19

    Eenheid en harmonie in Shrilanka kan niet worden bewerkstelligd door politieke aanpassing of vleierijen van de politiek of boeddhisten. Het moet dieper worden gezocht, in het hart en in de geest, want dat is waar de oorzaken van de verdeeldheid liggen, daar moeten de remedies gezocht worden. Ook is duidelijk dat mensen moeten ophouden met het benaderen van de moslims uit valse vleierijen, egoïstische zwakheid en lafheid. Betere wederzijdse kennis en sympathie is de uitweg.

    Wat betreft de boeddhistische/moslim verdeeldheid, ik zie geen reden waarom de grootsheid van Shrilanka’s verleden of haar spiritualiteit in de prullenbak gegooid moet worden om zich met de moslims te verzoenen die helemaal niet verzoend zullen worden door een beleid van politieke aanpassing of vleierij. Wat de verdeeldheid tussen de meerderheid van de Shrilankanen en moslims heeft gecreëerd, is het weigeren en accepteren van een gemeenschappelijke eenheid, en de verdere pogingen van de moslims om een eigen richting in te gaan, een permanente afzonderende georganiseerde politieke en jihat entiteit om te domineren, richting moslim overheersing. Wederzijdse kennis en sympathie is de uitweg.

    Alle problemen in Shrilanka spelen al dan niet bewust ook in Nederland.

  8. Ujukarin zegt

    8 mei 2019 om 17:19

    Goede toevoegingen. Nog wat BD-leesvoer over immigranten in het Westen, inderdaad heel wat vergelijkbare problemen. Die wij overigens hier volop ook hadden tussen pakweg Katholieken, Protestanten en Socialisten dus op zichzelf heeft dit niets met ras/huidskleur te maken en alles met psychologisch gedrag als groepsdier danwel individu.

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/77928-de-lotusbloem-en-zijn-wortels-maatschappij-ethiek-en-groepsdenken/

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma
    • Tussen Atman en Brahman vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens