• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Booming Birma verjaagt toeristen

Booming Birma verjaagt toeristen

18 januari 2013 door gastauteur

Birma mag weer, maar kan de toestroom aan buitenlandse reizigers maar moeizaam aan.

Birma was jarenlang een no-go-area, voor toeristen, ondernemers en politici. De tijden lijken te veranderen. Het land is een gewilde bestemming, maar de toeristische sector heeft doorstartproblemen. Het land kent zelfs een nieuw soort economische vluchteling: de platzakke toerist. Een bericht van Krijn Schramade.

Het militaire regime wekte lange tijd afschuw door grove en structurele mensenrechtenschendingen. Economische sancties maakten het vrijwel onmogelijk om zaken te doen met het land. Politieke en diplomatieke vertegenwoordiging uit het westen was veelal afwezig. En voor toeristen werd het onethisch geacht om naar dat land van burgeroorlog, politieke gevangen en mensenrechtenschendingen af te reizen.

Hervormingen

Onder leiding van president Thein Sein, een voormalig generaal, zet het land de laatste paar jaar zeer voorzichtige stappen op weg naar democratie en vrijheid. Een deel van de legerleiding heeft in 2011 haar uniformen ingeruild voor burgerkleding en neemt belangrijke politieke posities in. Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi is vrijgelaten en met haar veel andere, maar nog lang niet alle, politieke gevangen. Suu Kyi zit nu zelf in het parlement, waar de militairen 25 procent van de zetels hebben.

Nu mag Birma weer. Van Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi mag het weer, nadat zij jarenlang in huisarrest verkeerde en de buitenlandse boycot van toerisme ondersteunde. Van de Verenigde Staten mag het ook weer. De sancties zijn deels versoepeld en deels geschrapt. Obama bracht in november 2012 zelfs een bliksembezoek aan voormalig hoofdstad Rangoon en sprak daar met Aung San Suu Kyi en voormalig legerleider en huidig president Thein Sein. Het internationale bedrijfsleven stort zich op de gewilde grondstoffen en de consumentenmarkt van het land.

Toeristische trekpleister

Zonsondergang in Bagan. Fotro Krijn Schramade www.krijnschrift.nl
Zonsondergang in Bagan. Fotro Krijn Schramade www.krijnschrift.nl

Ook voor toeristen mag Birma gewoon weer. Vrijwel alle grote Nederlandse reisorganisaties gaan er naartoe en alle reisbladen staan er vol van. En geef ze eens ongelijk. Het is een prachtig land om te bezichtigen. Volgens velen is het Azië, zoals het vroeger was. Daar valt wel iets op af te dingen, maar als je nog iets van dit ongerepte land wilt zien, moet je nu gaan. Toeristische trekpleisters zijn er voldoende. Bagan, met een paar duizend eeuwenoude tempels op 30 vierkante kilometer. Het Inle meer, met drijvende tuinen, dorpjes op stokken in het water en de vissers die roeien met hun benen. Het mysterieuze Mrauk U, dat volgens kenners nog mooier is dan Angkor What. Ook heeft het land een kustlijn van bijna drieduizend kilometer, met verschillende zandwitte stranden.

Het is echter nog geen pais en vree in het land. Sommige regio’s zijn afgesloten voor buitenlanders. Het leger van Birma is in gevecht met etnische bevolkingsgroepen, zoals de Kachin. En de kusstreek Rakhin, met het mooie Mrauk U, kom je als toerist ook niet binnen. Die regio is afgesloten, sinds hevige onlusten van afgelopen zomer, tussen boeddhisten en Rohingya’s, de lokale moslimbevolking die door de het land niet als staatsburgers gezien worden. Dorpen van de Rohingya’s gingen in vlammen op, en een geschat aantal van 180 mensen liet het leven door geweld. Honderdentienduizend Rohingya’s sloegen op de vlucht. Vele duizenden proberen het land met bootjes te ontvluchten, wat geen succes blijkt. Ze zijn vrijwel nergens welkom.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: Birma, Krijn Schramade, Rohingya, toerisme

Lees ook:

  1. Toeristische sector boeddhistisch Birma zwaar getroffen na extreem geweld leger tegen Rohingya
  2. Boeddhistisch Birma steeds radicaler tegen moslims
  3. Meer inkomsten maar ook zorgen door toenemend toerisme naar Birma
  4. Toespraak Aung San Suu Kyi biedt geen uitweg voor Rohingya

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    18 januari 2013 om 14:53

    Zoveel redenen om te gaan zijn er niet. Ten eerste is het niet ongerept , verder is alles minstens 2x zo duur als in omliggende landen, de kwaliteit van hotels is om je rot te schrikken, het transport is een regelrechte ramp, de hygiëne is middeleeuws en de zedis in Bagan zijn allemaal gelijk.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens