• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Greenpeace: Unilever Rotterdam – ‘verantwoordelijkheid nemen voor creëren plastic monster’

Greenpeace: Unilever Rotterdam – ‘verantwoordelijkheid nemen voor creëren plastic monster’

5 maart 2019 door de redactie

Met een optreden voor het gebouw van Unilever in Rotterdam trapt op donderdagavond 21 maart het Haarlemse house-icoon Gregor Salto de Plastic Monster Rave van Greenpeace Nederland af. Hij wordt die avond door de internationaal bekende dj Lucien Foort opgevolgd. Frontaal voor het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam maken Salto en Foort samen met Greenpeace die avond duidelijk: producenten móeten verantwoordelijkheid nemen voor het plastic monster dat zij hebben gecreëerd.

Gregor Salto, bekend van hits als ‘Can’t Stop Playing’ en samenwerkte met grote namen als Pitbull, Afrojack en Ariana Grande: ‘We moeten de wereld laten zien dat we minder plastic moeten produceren en dat er veel minder plastic verspild moet worden. We kunnen allemaal ons kleine steentje bijdragen. We kunnen laten zien dat het anders kan en anders moet.’

Klokslag 19.00 uur start de Plastic Monster Rave bij het Antwerpse Hoofd, op het oostelijkste puntje van het Noordereiland in Rotterdam. Vanaf het water zal Gregor Salto om 19.30 uur op het Greenpeace-schip ‘De Beluga II’ het publiek richting Unilever blazen. Een tweede schip met daarop een gigantisch monster van wegwerpplastic begeleidt de DJ. De route vervolgt langs de Prins Hendrikkade, slaat linksaf over de Koninginnebrug en gaat verder de Nassaukade op, waar het plastic monster om 20.30 uur bij het hoofdkantoor van Unilever wordt afgeleverd.

Meike Rijksen, campagneleider plastic bij Greenpeace: ‘Na zo’n 239 opruimacties in 42 landen is duidelijk geworden welke levensmiddelenfabrikanten de grootste vervuilers zijn: Unilever, Coca-Cola en Nestlé staan in de top 10. Het is tijd dat deze bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor het plastic monster dat zij hebben gecreëerd. Zij hebben de macht en middelen om het probleem bij de bron aan te pakken, door wegwerpplastic uit te bannen en te investeren in herbruikbare verpakkingen en verpakkingsvrije mogelijkheden. We roepen Unilever en andere bedrijven op om te komen met ambitieuze plannen om het plastic monster te verslaan.’

Na de rave in Rotterdam varen de twee schepen verder dwars door Nederland de Rijn op met een tweede gigantisch monster van plastic aan boord, op weg naar de volgende grote vervuiler. De Rijn is volgens Greenpeace een van de meest door microplastics vervuilde rivieren ter wereld. Uit onderzoek (2015) blijkt dat het oppervlaktewater van de rivier gemiddeld 892.777 microplastic-deeltjes per vierkante kilometer bevat.

Bron Greenpeace.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Milieu, Misbruik, Natuur, Nieuws, Zorg Tags: actie, Greenpeace, Nieuwe Maas, oppervlaktewater, plastic, plastic monster, Rijn, Rotterdam, unilever, vervuiler

Lees ook:

  1. Greenpeace brengt plastic monster terug naar Unilever
  2. Greenpeace gaat plastic monster te lijf met ‘ship tour’ op de Rijn
  3. Greenpeace verhindert vrachtschip met palmolieproducten toegang tot haven Rotterdam
  4. Greenpeace – Unilever ondanks mooie beloftes betrokken bij Indonesische bosbranden voor palmolie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    6 maart 2019 om 09:00

    Helemaal mee eens met een bemerking. De producent als vervuiler benoemen is onjuist, hij gooit het niet langs de weg of in zee. Dit ontslaat die producent van geen enkele verantwoordelijkheid hierboven genoemd.
    Louis

    • G.J. Smeets zegt

      6 maart 2019 om 13:45

      De boosdoener is de wetgever (kamer en regering) die dit soort praktijken toestaat en subsidieert terwijl de wetgever al decennialang van wanten weet.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    6 maart 2019 om 13:04

    Ook daar ben ik het mee eens, de gebruiker is de boosdoener, maar als de producent het niet produceert kan de gebruiker het niet weggooien, want helaas de laatste leert helaas niet.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom het Ware Zelf altijd te vroeg juicht
    • Het jaar 2023 – dag 255 – rouw
    • Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
    • Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo
    • Beeldgedicht – Schervenlicht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.