Het aantal vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk is het afgelopen half jaar met 10 procent gedaald. Dat blijkt uit de zogenoemde kiloknallermonitor van Wakker Dier. De afname is groter dan in dezelfde periode in eerdere jaren. Wakker Dier zegt blij te zijn met de daling maar blijft kritisch, want nog altijd is meer dan de helft van de vleesaanbiedingen een kiloknaller.
Ondanks de afname in kiloknallers, stijgt het totaal aantal vleesaanbiedingen. Dit komt vooral door de opkomst van producten met één Beter Leven-ster. De eerste zes maanden van 2018 heeft 37 procent van de vleesaanbiedingen één ster. Vooral varkensvlees met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming staat vaker in de folder.
Albert Heijn heeft verreweg de meeste kiloknallers: 713. Dat is zo’n 40 procent meer dan regionale supermarkt EMTÉ, die met 506 de op een na grootste verkoper dan dit soort vlees is. Supermarkt DEEN staat op de derde plek, gevolgd door Hoogvliet.
Wel doet Albert Heijn het relatief goed in het diervriendelijker segment. Samen met supermarktketen PLUS zorgde zij voor meer dan de helft van de aanbiedingen met twee of drie Beter Leven-sterren. PLUS is – net als vorig jaar – de enige supermarkt die meer vlees mét dierenwelzijnskeurmerk in haar folder zet dan kiloknallers.
Wakker Dier voert al jaren campagne tegen aanbiedingen van keurmerkloos vlees in supermarktfolders. Door industrievlees vaak in de aanbieding te doen, zorgen supers ervoor dat hun klanten vooral veel dierenleed kopen. Hiermee remmen supermarkten de vraag naar beter vlees en vleesvervangers.