• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Hein Thijssen – ‘dit is een verhaal voor pelgrims op weg naar huis’

Hein Thijssen – ‘dit is een verhaal voor pelgrims op weg naar huis’

21 maart 2018 door Joop Ha Hoek

Ik weet nog heel goed dat ik in de zomer van 2004 voor de redactie van het boeddhistisch magazine Vorm en Leegte naar Roermond reisde om daar de voormalige rooms-katholieke pastor Hein Thijssen te interviewen over zijn boek Leeg en Bevrijd. Een volledig ontwaakt en verlicht mens, gaf de hoofdredacteur van het magazine mij mee.

Ik heb dat nooit in twijfel getrokken. Hein Thijssen bleek tijdens het interview en de contacten erna een uiterst beminnelijk mens met een organische –geen boeken- wijsheid. Ook een praktisch ingestelde man. Toen hij op de preekstoel van de kerk in een Canadees reservaat voor indianen tot het besef kwam dat zijn god niet bestond, maar een implantaat was, stelde hij zijn baas in Rome daar niet van in kennis maar gedroeg zich vanaf dat moment als een maatschappelijk werker die de indianen met raad en daad bijstond. Er moest natuurlijk ook brood op de plank komen, vertelde hij mij heel nuchter. Ik vermoed dat geen indiaan iets merkte van die gedaantewisseling. Hein bleef in zijn nieuwe, door hem zelf bedachte functie, de warme mens die hij was als hun pastor.

Leeg en Bevrijd

Win Bück heeft de site Leeg en Bevrijd opgezet, opgedragen en gewijd aan Hein Thijssen (1922-2008), de RK pastor, die op latere leeftijd kerk en Christendom vaarwel zei en op zijn zoektocht een pijnlijk innerlijk ontwakingsproces aanging. Het resultaat van dit proces was een geheelde mens, leeg van alle cerebrale ballast en volkomen bevrijd. Hierover schreef hij op tachtigjarige leeftijd het boek ‘Leeg en bevrijd, verslag van een mensenleven’ (2003).

Deze site is opgezet met als doel het verzamelen en bundelen van het gedachtegoed van Hein Thijssen en om dat te behoeden voor vergetelheid. Én om zijn inzichten en bevindingen meer bekendheid te geven en beschikbaar te stellen voor geïnteresseerden.

Bück wil als initiatiefnemer en vormgever van deze site graag de fakkel van Hein doorgeven. Thijssen kwam op hoge leeftijd naar buiten met zijn ontwaken en zijn inzichten. De laatste zes jaar van zijn leven begon hij hierover te schrijven (in totaal zeven boeken) en interviews te geven. Hoewel hij zelf besefte dat de koek nagenoeg op was (zijn eigen woorden) – en daarmee vrede had – had hij wellicht nog meer mensen kunnen inspireren. Hij was zo’n innemende, warme persoonlijkheid, met een indringende, verlossende en universele ‘boodschap’, dat Bück zijn gedachtegoed graag doorgeeft. Buck: ‘En laten we zijn heerlijke, droge humor niet vergeten; ‘Wat ik schrijf is geen boodschap voor anderen, want ik geloof niet in boodschappen, behalve die ik moet doen in de supermarkt’ (‘Leeg en bevrijd’, blz. 12).’

Er duiken steeds meer tekstuele juweeltje op van en over Hein Thijssen. Zoals ‘Thuiskomst’ een kort essay van Hein (5 pagina’s) dat hij waarschijnlijk in de zomer van 2005 geschreven heeft. Een verhaal voor pelgrims op weg naar huis. Het verhaal dat de pelgrim zijn leven lang geen dag weg is geweest van huis. Hij heeft thuis liggen dromen dat hij ver weg was, maar hij was het niet. In dit mooie essay bespreekt Hein o.a. vier misverstanden over thuiskomen.

Thuiskomst, inleiding.

‘Dit is een verhaal voor pelgrims op weg naar huis;

Voor pelgrims die lang en moeizaam op weg zijn geweest naar verre oorden, pelgrimsoorden om antwoorden en rust te vinden, maar deze niet hebben gevonden.

Ze zijn nu teleurgesteld op de terugweg en opeens komen ze dit verhaal tegen, misschien op een vreemde, onverwachte , ongeplande manier, zoals dat met deze dingen doorgaans gaat. En dat verhaal komt dan zo iemand ineens vertellen dat hij zijn leven lang geen dag weg is geweest van huis. Hij heeft thuis liggen dromen , dat hij ver weg was, maar hij was het niet. Hoe dit verhaal aan zo iets komt?

Van iemand die de lange, uitputtende droom zelf gedroomd heeft. Hij had de droomtocht weg van huis zelf gemaakt, totdat hij zo doodmoe werd van al die pelgrimsoorden en beloften van goeroes, en van alles wat hij moest doen en laten, dat hij pas op de plaats heeft gedroomd en rechtsomkeer heeft gemaakt. Hij wilde gewoon terug naar huis. Thuis werd hij wakker en ziedaar, hij was er , terug in zijn eigen bed. Veel te laat, maar tóch: Hij was er. Hij wreef zich de ogen uit, keek rond, schudde zijn hoofd, . Overal dezelfde troep, dezelfde rommel en ook dezelfde mooi opgeruimde plekjes. Dezelfde zon scheen door dezelfde ramen, die een voorjaarsbeurt nodig hadden- Hier en daar een spinnenweb, en in zijn hart de vraag: waarom hij in godsnaam moest dromen dat hij weg moest. Ach, mompelde hij, het was maar een droom, hoewel hij er niet jonger op was geworden en ging over tot de orde van de dag.

Deze bedrogen pelgrim die dit verhaal heeft geschreven ben ik zelf. Mijn pelgrimstocht weg van huis en weer terug heb ik eerder al eens proberen te beschrijven

Ik deed ook nog een tweede ontdekking, maar die duurt nog steeds voort. Die kwam langzamer, mettertijd, dag bij dag. Dat waren de dingen, waarnaar ik altijd gekeken had, maar die ik nooit gezien had. Deze ontdekkingen vormen de inhoud van dit verhaal, het verhaal van het naamloos wonder dat zich nog dagelijks ontvouwt, een naamloos wónder, waar iedere sterveling middenin zit en dat hij niet ziet omdat hij zijn ogen niet opendoet.’

Lees de rest van deze tekst hier

 

 

Categorie: Nieuws Tags: dromen, goeroes, Hein Thijssen, Leeg en bevrijd, pelgrims, tempels, thuiskomst, tocht, Win Bück

Lees ook:

  1. Boekbespreking – ‘Er is meer in ons’ van Wim Davidse
  2. Hein Thijssen – Over dharma en deugdzaamheid
  3. Leeg en bevrijd – verslag van een bevrijdingsproces van een lezer
  4. ‘Leeg en bevrijd’ van Hein Thijssen in nieuwe uitgave verschenen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    22 maart 2018 om 10:08

    Dank voor de verwijzing, opnieuw, naar de site “Leeg en bevrijd”, met de nieuwe artikelen van Hein Thijssen.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.