• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – Kinderhelden ondanks belofte nog volop te vinden op koekjes, chips en snoepgoed

foodwatch – Kinderhelden ondanks belofte nog volop te vinden op koekjes, chips en snoepgoed

7 december 2017 door de redactie

Kinderidolen als Spongebob, Dora, K3, Minions en zelfs Nijntje prijken nog steeds op tal van ongezonde voedselproducten zoals hagelslag, lolly’s en ijs. Dit blijkt uit een rondgang in de Nederlandse supermarkten door voedselwaakhond foodwatch.

Dat is opmerkelijk, want precies een jaar geleden zegde de FNLI, de branchevereniging van de Nederlandse voedingsindustrie, aan toenmalig staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn toe zich in te zetten om kinderidolen van de verpakkingen van ongezonde levensproducten te laten verdwijnen. Bij foodwatch schiet het niet nakomen van deze belofte in het verkeerde keelgat. De voedselwaakhond wil dat er nu actie wordt ondernomen en is daarom een e-mailactie gestart. “De industrie heeft lang genoeg getreuzeld. Overgewicht en obesitas onder jongeren is een groeiend probleem. Bedrijven als Bolletje, Venz, Verkade en anderen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en kinderidolen zo snel mogelijk van de verpakkingen van ongezonde producten halen.

Het gebruik van populaire kinderidolen voor de promotie van ongezonde producten is ongewenst, dat gaf de brancheorganisatie van de Nederlandse voedingsindustrie vorig jaar zelf toe. Zij beloofde toenmalig staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) daarom dat kinderidolen in de loop van 2017 in principe zouden verdwijnen van de verpakkingen van ongezonde voedingsproducten. De staatssecretaris stuurde een brief aan de Tweede Kamer om Kamerleden hiervan op de hoogte te stellen. In de media verscheen deze aankondiging groots uitgemeten in onder meer De Telegraaf, NOS en RTL Nieuws.

Belofte niet nagekomen

In augustus van dit jaar bleek uit onderzoek van het dagblad Trouw echter dat de situatie nauwelijks veranderd is. Hierop reageerde de industrie dat zij juridisch onderzoek had laten verrichten, maar dat (vervolg)onderzoek nodig is voordat er stappen gezet kunnen worden. Uit nieuw onderzoek van foodwatch blijkt dat er maanden later nog steeds weinig is gebeurd. “De industrie is haar toezegging een jaar na dato nog steeds niet nagekomen,” stelt Jurjen de Waal van foodwatch. “Bedrijven kunnen er prima zelf voor kiezen om geen kinderidolen meer op hun producten te zetten. Daar hoeft geen onderzoeker of advocaat aan te pas te komen: het is een eenvoudige kwestie van verantwoordelijkheid nemen.”

Oproep aan bedrijven via e-mailactie

Volgens foodwatch is de industrie tijd aan het rekken en probeert zij zo haar verantwoordelijkheid te ontlopen. “Dit is het zoveelste voorbeeld van falende zelfregulering,” stelt foodwatch. “Zelfs bedrijven die erkennen dat kinderidolen op gezonde producten een probleem zijn komen nauwelijks in actie. Mooie beloftes doen is niet genoeg. Wat ons betreft heeft het nu lang genoeg geduurd.” foodwatch is daarom vandaag een e-mailactie gestart, om merken zelf op te roepen geen kinderidolen meer te plaatsen op de verpakkingen van ongezonde producten die niet in de Schijf van Vijf staan.

Industrie moet verantwoordelijkheid nemen

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat meer dan de helft van de kinderen in Nederland te weinig groente en fruit eet. Daarnaast heeft één op de acht kinderen en jongeren (4-20jr) in Nederland overgewicht. Kinderen met overgewicht en obesitas hebben meer kans op gezondheidsproblemen, zowel op korte als lange termijn. Daarin hebben de overheid, ouders en de voedingsindustrie allemaal een verantwoordelijkheid. Door ongezonde producten te promoten onder jongeren, draagt de industrie volgens foodwatch juist bij aan dit probleem. In plaats daarvan zou de industrie beter een positieve bijdrage kunnen leveren door kinderidolen enkel in te zetten voor het aanprijzen van verse groente en fruit. “Laat Nijntje worteltjes promoten in plaats van koekjes. Dat zou een stap in de goede richting zijn,” aldus De Waal.

Bron foodwatch.

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: kinderen, kinderhelden, overgewicht, verpakking snoep

Lees ook:

  1. foodwatch – Negen op de tien kindertoetjes ongezond
  2. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  3. Kinderen en volwassenen en de ‘suikermaxdag’
  4. RCC – Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Politiek zonder hart (I) – Waarom kwetsbaarheid taboe is in Den Haag
    • Milieudefensie – Na val kabinet tijd voor eerlijke keuzes: stop toxische relatie grote vervuilers en kabinet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (5) – sfinx
    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.