Greenpeace heeft gisteren een reusachtige Neptunus van hout gebouwd op het Scheveningse strand. Hiermee vraagt de milieuorganisatie aandacht voor de plastic soep die onder andere veroorzaakt wordt door frisdrankgigant Coca-Cola. Plastic flessen en doppen zijn het meest gevonden plastic afval op stranden wereldwijd. De Romeinse God van de Zee draagt een groot net vol plastic flesjes het strand op. Met deze actie roept Greenpeace Coca-Cola, de grootste frisdrankproducent ter wereld, op minder wegwerpplastic te gebruiken.
Greenpeace vindt dat de frisdrankgigant zich moet richten op hergebruik, meer recyclen en investeren in alternatieven voor plastic. Momenteel gebruikt Coca-Cola wereldwijd gemiddeld slechts 7% gerecycled materiaal in zijn flessen (in Nederland is dat 39%) en blijft de hoeveelheid wegwerpplastic die de multinational gebruikt per jaar groeien.
Meike Rijksen, campagneleider Greenpeace: “Al dit plastic breekt niet af en blijft voor altijd aanwezig in het milieu. We roepen Coca-Cola als de grootste frisdrankfabrikant en marktleider op om minder plastic te gebruiken. Zij hebben de marktpositie om de gigantische hoeveelheden wegwerpplastic in de frisdranksector terug te dringen.”
Per jaar produceert Coca-Cola ruim 110 miljard plastic wegwerpflessen, grotendeels gemaakt van nieuw plastic. Dat zijn meer dan 3400 flessen per seconde. Velen daarvan eindigen in het milieu. Elke minuut belandt een vrachtwagen aan plastic zooi in de oceaan. Voor Greenpeace is de maat vol. Het is tijd dat niet alleen gebruikers, maar ook producenten hun verantwoordelijkheid voor deze plastic berg nemen.
Over Neptunus – de Romeinse God van de Zee. De geheel houten Neptunus is in totaal ruim vijf-en-een-halve meter hoog. De houten drietand is het hoogste punt op 5.60 meter. De buitenkant is bedekt met in totaal 30m2 hout. In zijn net heeft hij zo’n 1800 plastic flesjes. Het net is afkomstig zijn van Stichting Noordzee Nettenvrij. Deze stichting duikt verloren visnetten op van de zeebodem.