• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Vrouwen – het geweten van het Thais boeddhisme

Vrouwen – het geweten van het Thais boeddhisme

14 september 2015 door de redactie

In Thailand worden boeddhistische nonnen, als ze er al zijn, door veel monniken en hoofden van kloosters beschouwd als minderwaardige wezens, die veel goede daden moeten verrichten om in een toekomstig leven herboren te zullen worden als mannen en daardoor beter kunnen presteren. In het wit geklede ‘nonnen’ worden beschouwd als huishoudelijk personeel. De top van de boeddhistische structuur in Thailand doet er alles aan om te voorkomen dat vrouwen als volwaardige nonnen het boeddhisme kunnen praktiseren.

Terwijl de boeddhistische mannenwereld kampt met vele schandalen, corruptie en zakkenvullerij, zijn vrouwelijke kloosterlingen- of bhikkhunis in opkomst als een kracht achter hervormingen binnen het boeddhisme in Thailand. Het aantal nonnen groeit en lijkt vooruitgang te boeken. Thailand heeft zo’n honderd bhikkhunis die gewijd zijn in Sri Lanka, waar het vrouwen wel is toegestaan tot monnik te worden gewijd.

Zij en hun kloosters zijn niet wettelijk erkend in Thailand en genieten geen overheidsfinanciering en andere steun, zoals de tweehonderdduizend monniken in het land. De vrouwen leven spartaans en moeten voldoen aan 311 voorschriften van onder meer celibaat en armoede.

De vrouwen vinden het een recht een volledig monastiek leven te leiden. De door mannen gedomineerde religie heeft enorme schade ondervonden door het plegen van misdrijven en grove schendingen van geloften, in de afgelopen jaren. Zoals het doden van dieren en handel in wild en een buitensporige levenswandel. De Hoge Raad van de Sangha, de boeddhistische religiepolitie, ligt onder vuur vanwege de slechte aanpak van corruptie door prominente abten, onder wie een van haar eigen leden. Zoals verduistering van middelen die bestemd zijn voor de crematie van een abt en de investering van 1.2 miljoen dollar in aandelen, geld afkomstig van donaties.

Dit, wat genoemd wordt, chequeboek boeddhisme, is de reden dat het Thais parlement aandringt op het terugdringen van de bijna totale autoriteit van de Hoge Raad en een betere controle op de vier miljard dollar aan jaarlijkse donaties aan kloosters. Het bestrijden van corruptie binnen het boeddhisme kan ook worden tegen gegaan in de nieuwe Grondwet van Thailand. De rol van vrouwen in het boeddhisme is ook aanleiding tot een debat op nationaal niveau.

De boeddhistische geestelijkheid kan niet langer aarden in een gesloten, feodaal systeem dat in strijd is met universele normen en waarden, stelt een hoofdartikel in de Bangkok Post. In plaats van het verpletteren van aspiraties van vrouwen moet die top zich concentreren op het schoonmaken van het eigen huis en het afnemend vertrouwen van het publiek.

Bron BNN.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mahayana, Misbruik, Politiek, Theravada Tags: aanpak, corruptie, debat, feodaal systeem, mannen, nonnen, Sri Lanka, Thailand, vrouwen

Lees ook:

  1. Taiwan – christelijke en boeddhistische nonnen kiezen voor dialoog
  2. ‘Politici moeten zelfs geen gedachten hebben over corruptie’
  3. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf
  4. Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    15 september 2015 om 20:06

    Gaat indirect dit ook over het oorspronkelijke “spirituele” thuisfront waarin ooit Metavihari zijn persoonlijke en “spirituele” vorming ontving, die hij als fundament voor zijn activiteiten in Nederland gebruikte?
    Dat zou in combinatie met zijn persoonlijke omstandigheden als kind een hoop verduidelijken over achtergrond en oorzaken.
    Naast een kritische beschouwing van zijn criminele en seksuele activiteiten, is er dan ook nadrukkelijk aanleiding voor grote compassie met kinderen die in een dergelijke “boeddhistische” omgeving spiritueel en als mens volwassen moeten worden.
    Dit geldt ook voor de bevolking die hier door geschaad werd en wordt. Leken in Thailand en in Nederland.

    Ik ben benieuwd wie in deze context iets over het “karma” van deze situatie kan verduidelijken.
    Het lijkt mij zeker voor de door deze man in Nederland benoemde “leraren” een opgave hun plaats in deze dynamiek van “karma” toe te lichten.
    (Een zeer discutabele en twijfelachtige benoemingen reeks.)

    Ik hoop dat de Thaise “boeddhistische” uitwassen na compostering uiteindelijk leiden tot bloemen van vrije vrolijke vrouwelijke boeddhisten in Thailand en een gezonde zelfreinigende bloeiende boeddhistische cultuur in Nederland.

  2. Arjan Schrier zegt

    18 september 2015 om 08:44

    De redactie doet een aantal boude uitspraken
    -vrouwen gezien als minderwaardige wezens
    – gezien als huishoudelijk personeel

    Deze uitspraken zijn volgens mij te stellig en generaliserend.
    Mijn ervaringen zijn ebaseerd op bezoeken aan de vihara’s in Purmerend en Lede. Maar het lijkt me stug dat de bovenstaande voor alle wat’s in Thailand gelden.

    Er zijn Mae chi’s (=in het wit geklede dame, geen non maar een leek met 10 oefenvoornemens voor deugdzaamheid, dasa sila) die zeer gerespecteerd worden.
    Het huishoudelijk werk (waar in het artikel op neer gekeken wordt?) wordt zowel door mannen maar grotendeels door vrouwen gedaan. Dat er gekookt wordt in een klooster schijnt pas rond ’50 in Thailand te gebeuren. Daarvoor werd het voedsel altijd buiten de deur bijeen gebedeld, of in een woonhuis aangeboden. Maar dan nog is het erg dat vrouwen koken voor bhikkhu’s? De Thaise vrouwen die ik spreek vinden het een heel belangrijke en blije en gunstige gelegenheid om goede daden te verrichten. En doen dat volledig uit vrije wil.
    In de vihara’s komen vrouwen overigens niet in de bhikkhu verblijven om die te kuisen.

    In het artikel staat ook:
    – tegenwerking om non te worden
    Er is tegenwerking door de Boeddhistische nationale autoriteiten. Overigens bestaat er voor diezelfde “autoriteiten” geen grond in de bhikkhu-vinaya, de orde regels voor mannelijke bedelmonniken. De misstanden zouden idealiter binnen een en dezelfde vihara (verblijfplaats) afgehandeld dienen te worden.
    Er is ook tegenwerking vanuit de thaise vrouwlijke lekevolgelingen, heb ik me laten zeggen. Zij zien daar niks in.

    Het is een goede zaak om onderscheid te blijven maken tussen alledaagse zaken en de werkelijkheid van het verheffende achtvoudige pad, dat wegleidt uit de alledaagse zaaken. Dat pad is even a-sexueel als het leed, het opkomen daarvan en het wegvallen daarvan. En nibbana is ook onzijdig.
    Gewetensvol leven (http://www.palikanon.com/english/wtb/g_m/hiri_ottappa.htm)zijn niet per se vrouwlijk. De auteurs wilden wellicht een prikkelend stuk schrijven door dat wel zo te formuleren. In mijn geval is dat gelukt :-)

    Maar goed, er lopen een aantal discusies door elkaar heen. Een langere gedachten uitwisseling is hier ook geweest:

    https://boeddhistischdagblad.nl/10380-bosmonniken-thailaind-wonen-nu-in-wildreservaten/

    • Arjan Schrier zegt

      23 september 2015 om 13:30

      Aanvullend op mijn op merking dat “Thaise vrouwen daar (in nonnen) niks in zien”.

      Ik heb dat aan drie Thaise vrouwen gevraagd in wat metta in Purmerend. De antwoorden kan ik als volgt zo authentiek als ik het me kan herinneren combineren:

      Dit is een geloof van vrijheid. Dat in wit geklede vrouwen huishoudelijke dingen doen voor bhikkhu’s klopt wel maar is niet gedwongen. Op het kloosterterrein verblijven ze in apparte gebouwen.

      Vroeger waren de monnikken hoog en de vrouwen (en mannen?) laag. Nu is dat verschil minder.

      Vrouwlijke nonnen zijn nog een beetje onwennig.

      De mannier om non te worden is eerst Mae chee (vrouw in het wit gekleed), met haar. Dan moet je naar Thailand en gaat je haar eraf. Hoe verder is niet ter sprake gekomen.

      Ik hoorde van iemand anders dat de leken aan de weinige nonnen wel voedsel geven. Ze beoordelen daarbij de zuiverheid van een recipient. De monnikken willen hierbij nog wel eens aan het kortste eind trekken en de hond in de pot vinden.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert
    • Het jaar 2023 – dag 86 – wimdebie
    • Hel en verdoemenis
    • Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
    • Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens