• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Vrouwen – het geweten van het Thais boeddhisme

Vrouwen – het geweten van het Thais boeddhisme

14 september 2015 door de redactie

In Thailand worden boeddhistische nonnen, als ze er al zijn, door veel monniken en hoofden van kloosters beschouwd als minderwaardige wezens, die veel goede daden moeten verrichten om in een toekomstig leven herboren te zullen worden als mannen en daardoor beter kunnen presteren. In het wit geklede ‘nonnen’ worden beschouwd als huishoudelijk personeel. De top van de boeddhistische structuur in Thailand doet er alles aan om te voorkomen dat vrouwen als volwaardige nonnen het boeddhisme kunnen praktiseren.

Terwijl de boeddhistische mannenwereld kampt met vele schandalen, corruptie en zakkenvullerij, zijn vrouwelijke kloosterlingen- of bhikkhunis in opkomst als een kracht achter hervormingen binnen het boeddhisme in Thailand. Het aantal nonnen groeit en lijkt vooruitgang te boeken. Thailand heeft zo’n honderd bhikkhunis die gewijd zijn in Sri Lanka, waar het vrouwen wel is toegestaan tot monnik te worden gewijd.

Zij en hun kloosters zijn niet wettelijk erkend in Thailand en genieten geen overheidsfinanciering en andere steun, zoals de tweehonderdduizend monniken in het land. De vrouwen leven spartaans en moeten voldoen aan 311 voorschriften van onder meer celibaat en armoede.

De vrouwen vinden het een recht een volledig monastiek leven te leiden. De door mannen gedomineerde religie heeft enorme schade ondervonden door het plegen van misdrijven en grove schendingen van geloften, in de afgelopen jaren. Zoals het doden van dieren en handel in wild en een buitensporige levenswandel. De Hoge Raad van de Sangha, de boeddhistische religiepolitie, ligt onder vuur vanwege de slechte aanpak van corruptie door prominente abten, onder wie een van haar eigen leden. Zoals verduistering van middelen die bestemd zijn voor de crematie van een abt en de investering van 1.2 miljoen dollar in aandelen, geld afkomstig van donaties.

Dit, wat genoemd wordt, chequeboek boeddhisme, is de reden dat het Thais parlement aandringt op het terugdringen van de bijna totale autoriteit van de Hoge Raad en een betere controle op de vier miljard dollar aan jaarlijkse donaties aan kloosters. Het bestrijden van corruptie binnen het boeddhisme kan ook worden tegen gegaan in de nieuwe Grondwet van Thailand. De rol van vrouwen in het boeddhisme is ook aanleiding tot een debat op nationaal niveau.

De boeddhistische geestelijkheid kan niet langer aarden in een gesloten, feodaal systeem dat in strijd is met universele normen en waarden, stelt een hoofdartikel in de Bangkok Post. In plaats van het verpletteren van aspiraties van vrouwen moet die top zich concentreren op het schoonmaken van het eigen huis en het afnemend vertrouwen van het publiek.

Bron BNN.

 

 

Categorie: Mahayana, Misbruik, Politiek, Theravada Tags: aanpak, corruptie, debat, feodaal systeem, mannen, nonnen, Sri Lanka, Thailand, vrouwen

Lees ook:

  1. Taiwan – christelijke en boeddhistische nonnen kiezen voor dialoog
  2. ‘Politici moeten zelfs geen gedachten hebben over corruptie’
  3. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf
  4. Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    15 september 2015 om 20:06

    Gaat indirect dit ook over het oorspronkelijke “spirituele” thuisfront waarin ooit Metavihari zijn persoonlijke en “spirituele” vorming ontving, die hij als fundament voor zijn activiteiten in Nederland gebruikte?
    Dat zou in combinatie met zijn persoonlijke omstandigheden als kind een hoop verduidelijken over achtergrond en oorzaken.
    Naast een kritische beschouwing van zijn criminele en seksuele activiteiten, is er dan ook nadrukkelijk aanleiding voor grote compassie met kinderen die in een dergelijke “boeddhistische” omgeving spiritueel en als mens volwassen moeten worden.
    Dit geldt ook voor de bevolking die hier door geschaad werd en wordt. Leken in Thailand en in Nederland.

    Ik ben benieuwd wie in deze context iets over het “karma” van deze situatie kan verduidelijken.
    Het lijkt mij zeker voor de door deze man in Nederland benoemde “leraren” een opgave hun plaats in deze dynamiek van “karma” toe te lichten.
    (Een zeer discutabele en twijfelachtige benoemingen reeks.)

    Ik hoop dat de Thaise “boeddhistische” uitwassen na compostering uiteindelijk leiden tot bloemen van vrije vrolijke vrouwelijke boeddhisten in Thailand en een gezonde zelfreinigende bloeiende boeddhistische cultuur in Nederland.

  2. Arjan Schrier zegt

    18 september 2015 om 08:44

    De redactie doet een aantal boude uitspraken
    -vrouwen gezien als minderwaardige wezens
    – gezien als huishoudelijk personeel

    Deze uitspraken zijn volgens mij te stellig en generaliserend.
    Mijn ervaringen zijn ebaseerd op bezoeken aan de vihara’s in Purmerend en Lede. Maar het lijkt me stug dat de bovenstaande voor alle wat’s in Thailand gelden.

    Er zijn Mae chi’s (=in het wit geklede dame, geen non maar een leek met 10 oefenvoornemens voor deugdzaamheid, dasa sila) die zeer gerespecteerd worden.
    Het huishoudelijk werk (waar in het artikel op neer gekeken wordt?) wordt zowel door mannen maar grotendeels door vrouwen gedaan. Dat er gekookt wordt in een klooster schijnt pas rond ’50 in Thailand te gebeuren. Daarvoor werd het voedsel altijd buiten de deur bijeen gebedeld, of in een woonhuis aangeboden. Maar dan nog is het erg dat vrouwen koken voor bhikkhu’s? De Thaise vrouwen die ik spreek vinden het een heel belangrijke en blije en gunstige gelegenheid om goede daden te verrichten. En doen dat volledig uit vrije wil.
    In de vihara’s komen vrouwen overigens niet in de bhikkhu verblijven om die te kuisen.

    In het artikel staat ook:
    – tegenwerking om non te worden
    Er is tegenwerking door de Boeddhistische nationale autoriteiten. Overigens bestaat er voor diezelfde “autoriteiten” geen grond in de bhikkhu-vinaya, de orde regels voor mannelijke bedelmonniken. De misstanden zouden idealiter binnen een en dezelfde vihara (verblijfplaats) afgehandeld dienen te worden.
    Er is ook tegenwerking vanuit de thaise vrouwlijke lekevolgelingen, heb ik me laten zeggen. Zij zien daar niks in.

    Het is een goede zaak om onderscheid te blijven maken tussen alledaagse zaken en de werkelijkheid van het verheffende achtvoudige pad, dat wegleidt uit de alledaagse zaaken. Dat pad is even a-sexueel als het leed, het opkomen daarvan en het wegvallen daarvan. En nibbana is ook onzijdig.
    Gewetensvol leven (http://www.palikanon.com/english/wtb/g_m/hiri_ottappa.htm)zijn niet per se vrouwlijk. De auteurs wilden wellicht een prikkelend stuk schrijven door dat wel zo te formuleren. In mijn geval is dat gelukt :-)

    Maar goed, er lopen een aantal discusies door elkaar heen. Een langere gedachten uitwisseling is hier ook geweest:

    https://boeddhistischdagblad.nl/10380-bosmonniken-thailaind-wonen-nu-in-wildreservaten/

    • Arjan Schrier zegt

      23 september 2015 om 13:30

      Aanvullend op mijn op merking dat “Thaise vrouwen daar (in nonnen) niks in zien”.

      Ik heb dat aan drie Thaise vrouwen gevraagd in wat metta in Purmerend. De antwoorden kan ik als volgt zo authentiek als ik het me kan herinneren combineren:

      Dit is een geloof van vrijheid. Dat in wit geklede vrouwen huishoudelijke dingen doen voor bhikkhu’s klopt wel maar is niet gedwongen. Op het kloosterterrein verblijven ze in apparte gebouwen.

      Vroeger waren de monnikken hoog en de vrouwen (en mannen?) laag. Nu is dat verschil minder.

      Vrouwlijke nonnen zijn nog een beetje onwennig.

      De mannier om non te worden is eerst Mae chee (vrouw in het wit gekleed), met haar. Dan moet je naar Thailand en gaat je haar eraf. Hoe verder is niet ter sprake gekomen.

      Ik hoorde van iemand anders dat de leken aan de weinige nonnen wel voedsel geven. Ze beoordelen daarbij de zuiverheid van een recipient. De monnikken willen hierbij nog wel eens aan het kortste eind trekken en de hond in de pot vinden.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.