• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (3)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (3)

23 juli 2019 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

De vraag naar ervaringsverhalen over boeddhistische beoefening is voor mij een mooie aanleiding om eens terug te blikken op wat zenbeoefening mij heeft gebracht. Het begon eigenlijk al in mijn kindertijd. Ik hield hartstochtelijk van de natuur. Daar ervoer ik meerdere keren een intense eenheidservaring. Ik groeide op in een streng, dogmatisch gereformeerd milieu en begreep wel dat ik het beter niet over die eenheidservaringen kon hebben, al noemde ik het voor mezelf: ik heb God ontmoet. Toen ik rond mijn twintigste met meditatie in aanraking kwam meende ik dat het mij kon helpen begrijpen waar die eenheidservaringen over gingen.

Er waren nog geen leraren in Nederland. Ik leerde zenmeditatie uit een boek. Samen met vrienden. Met angst in mijn hart. Dat ook. Want stel je voor dat ik het mis had. Dan ging ik voor eeuwig verloren. Zo heette dat in de kringen waarin ik opgroeide. De angst sleet, maar speelde tot mijn vijf en twintigste nog regelmatig op.

Intussen wilde ik niets liever dan verlicht worden. Dan zou ik immers in zo’n permanente gelukstoestand verkeren die ik kende van mijn eenheidservaringen.
Ik had een enorme drive. Ik was dus ook bovenmatig streng voor mezelf en hield dat vervolgens niet vol. Steeds weer opnieuw beginnen.
Intussen was het ook in Nederland mogelijk om mee te doen aan sesshins (meditatieretraites) in de Tiltenberg en in de Theresiahoeve.

Ik trouwde al jong en wij wilden een grote klus in ons leven. In onze jeugdige overmoed vormden we een gezin met twee dochters en drie ernstig getraumatiseerde pleegkinderen. Daarmee onze dochters een moeilijke jeugd bezorgend. Sesshins, daar was geen tijd meer voor. Mediteren kon alleen op de rustige tijden van de dag. Elke ochtend van 5.00 – 7.00 uur.

Het mediteren liet me op onbarmhartige wijze zien waarop mijn drive gegrond was: woede. Grote, maar ongerichte woede. Ik leerde dat onder ogen zien. Het ermee uit te houden. Zonder meditatie had ik dat nooit geleerd. Het was de hel. Maar uiteindelijk kwam het wel tot rust. Daarmee verzachtte ook mijn strenge houding tegenover mezelf.

Eind jaren tachtig, toen de kinderen groter werden, was er weer gelegenheid om regelmatig naar sesshins te gaan. Ik werd leerling van Nico Tydeman. Met mijn gezondheid ging het wat moeizamer, maar er was niet echt een vinger op te leggen wat er aan de hand was. Mijn zuster overleed aan een zeldzame spierziekte/stofwisselingsziekte. En het werd duidelijk dat ik het met dezelfde ziekte moest zien te redden. De dood kreeg daarmee een gezicht. Mijn koanstudie ging vooral over de dood.

Er viel niet aan te ontkomen: kort na de eeuwwisseling was ik genoodzaakt mijn werkzame leven af te sluiten. Ik had met al mijn energie geprobeerd mijn werk vol te houden en daarbij mijn gezin en vrouw ernstig tekort gedaan. Nu moest ik het toch opgeven. Na het afscheid van mijn werk zei mijn vrouw me: “Maak je geen zorgen, als je verder achteruitgaat zal ik voor je zorgen.”
Toen de rust weer was weergekeerd begon ik met het geven van zen onderricht.

Mijn vrouw werd levensbedreigend ziek. Ze genas, maar ze herstelde niet. Ze ontwikkelde een ernstig invaliderende aandoening die tot op de dag van vandaag niet helder is gediagnosticeerd: “Reuma, maar deze vorm hebben we nog nooit gezien.”
Ik ging voor haar zorgen.
Toen ontdekte ik iets van groot belang.
Ik zorgde niet voor haar, wij zorgden samen voor ons leven.

Er is geen onderscheid tussen geven en ontvangen. Het is dezelfde gebeurtenis, gezien vanuit een verschillend perspectief. We konden dit alleen maar samen doen. Natuurlijk wist ik, begreep ik, dat mijn leven oneindig veel groter is dan mijn individualiteit, volledig verweven met het hele bestaan. Nooit werd dit zo indringend duidelijk als bij het samen zorgen voor onze beider aandoeningen.

Gelukkig is het ziekteproces van mijn vrouw gestopt. Wat krom gegroeid is blijft krom, ze blijft kwetsbaar maar wordt wel weer sterker.

Veel rusten, niet te veel doen. Zo kunnen we voor elkaar zorgen, er zijn voor onze kinderen en kleinkinderen, van de natuur genieten. Zen onderricht blijven verzorgen.

Een tevreden oude man.
Ontvankelijkheid – overgave – verbondenheid.

Was getekend Jan Mukan Klungers. Wil je ook je ervaringen met het boeddhisme delen. Stuur ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Onderwijs Tags: Boeddhisme, denkers en doeners, Jan Klungers, serie

Lees ook:

  1. Guy – Het begrip ‘boeddhisme’
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41
  4. Boeddhistische doeners en denkers (59) – de serie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.