• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Dood? Geen zand erover!

Dood? Geen zand erover!

30 januari 2020 door de redactie

Een euthanasieachtbaan, een virtuele bijna-doodervaring of een app om na diens overlijden met je geliefde te blijven communiceren. Een paar voorbeelden van de ontwerpen die vanaf 11 februari 2020 te zien zijn in Cube design museum in Kerkrade.

In de nieuwe expositie ‘(Re)design Death’ staan zo’n vijftig actuele designs rondom voorbereiding op de dood, afscheid, rouw en eeuwig leven. De expositie laat zien hoe designers, vaak na een persoonlijke ervaring, invulling geven aan de behoeften en rituelen die er zijn rondom overlijden. Het bespreekbaar maken van de dood kan veel verschil maken in het verminderen van angst voor de dood en het accepteren van sterven als onderdeel van het leven. Daarnaast werken tien designers op dit moment aan een concept rondom de vraag “wil je eeuwig leven?”. De drie beste ontwerpen krijgen uiteindelijk een plek in de expositie. De expositie is tot en met 24 januari 2021 te bezoeken in het Cube design museum.

Iedere seconde sterven er ergens op de wereld twee mensen. Dit gegeven inspireerde kunstenaar Niek Audenaerd (1986) tot het werk ‘Departures’, waarop de wereldwijde hoeveelheid ‘vertrekkende’ mensen wordt aangekondigd als ware zij vliegtuigen. Dit werk confronteert de bezoeker aan de expositie ‘(Re)design Death’ direct bij binnenkomst met het thema van de expositie: de dood. Zoals ieder leven een begin kent met de geboorte, is ook het einde onvermijdelijk.

In vier opeenvolgende thema’s verkent de expositie hoe designers zich laten inspireren door de dood.

Voorbereiding

Met de vooruitgang van de medische wetenschap is sterven steeds meer een gemedicaliseerd proces geworden. Er zijn mensen die ervan uitgaan dat we binnen afzienbare tijd helemaal niet meer hoeven sterven. Vooralsnog overlijden we echter op de gemiddelde leeftijd van 80,9 jaar bij vrouwen en 76 jaar bij mannen (bron: CBS, 2018). Voorbereiding is dus niet overbodig Eén van de ontwerpen in de expositie die kan helpen bij die voorbereiding is ‘Outrospectre’ (2020) van de Nederlandse ontwerper Frank Kolkman. Met behulp van virtual reality heeft Kolkman een bijna-doodervaring ontworpen vanuit de overtuiging dat dit de angst voor de dood vermindert.

Afscheid

Met de ontkerkelijking van Nederland zijn er steeds minder vastomlijnde rituelen voor hoe we bij sterven afscheid nemen van het leven en voor hoe we afscheid nemen van overleden dierbaren. Steeds vaker wordt gekozen voor een persoonlijke invulling van de uitvaart. Zo ontwerpen designers alternatieven voor de rechttoe rechtaan doodskist. Sjeng Schellinx uit Maastricht is de ontwerper van de zit-ligkist: een kist waarin de overledene wordt opgebaard in “luie leunstoelhouding”. Ontwerpduo Citelli en Bretzel heeft een heel andere manier om een lichaam te begraven. Hun ‘Capsula Mundi’ bestaat uit een biologisch afbreekbare, ei-vormige capsule waarin het overleden lichaam wordt geplaatst. Na begraving wordt hierop een boom geplant als gedenkteken. Nabestaanden verzorgen de boom en zo biedt deze een andere manier van gedenken. Daarnaast verandert hiermee het aangezicht van begraafplaatsen.

Rouw & voortleven

In het verleden was een bepaalde periode van rouw gebruikelijk, waarin alleen sobere, zwarte kleding werd gedragen. In de periode van zware rouw werden briefpapier en zakdoeken zwart omrand. Tegenwoordig bedenken veel nabestaanden eigen rouwrituelen om hun verdriet en gemis een plaats te geven. Hierbij voert in Nederland het traditionele zwart ook niet meer de boventoon. In veel niet-westerse culturen is wit juist de kleur die symbool staat voor de dood. Designer Marije Vogelzang ontwierp in 1999 een volledige witte maaltijd voor een uitvaart; zowel voedsel als servies en de ruimte waarin de maaltijd geserveerd wordt, was wit. Speciaal voor de expositie maakt zij een herontwerp, aangepast aan de tegenwoordige tijd. Begrippen als organisch, duurzaam en diervriendelijk zijn opgenomen in het ontwerp.

Eeuwig leven

Het laatste thema van de expositie stelt het meest extreme herontwerp van de dood aan de kaak: het uitschakelen van de dood. Cube heeft tien jonge ontwerpers gevraagd na te denken over vragen rondom het eeuwige leven. Wil jij eeuwig leven? En wat heb je daar dan voor over? Wat ís leven eigenlijk, wat is bewustzijn? In een wedstrijd gaan de ontwerpers aan de slag met het maken van een ‘conversation piece’ over dit thema. In de eerste twee weken na de opening van de expositie kan publiek hun stem uitbrengen op het stuk dat volgens hen het beste het gesprek op gang brengt. Op basis van deze stemmen en het oordeel van een vakkundige jury worden de drie beste ontwerpen gekozen. De designers hiervan winnen een geldbedrag en zien hun ontwerp gedurende de gehele looptijd terug in de expositie.

Bron Cube design museum. Alle foto’s Cube. Omslagfoto De laatste sluier van Roos Kuijpers, foto René van der Hulst.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Natuur, Nieuws Tags: Cube design museum, dood, expo, kunstenaars, overlijden, rouw, voortleven, zit ligkist

Lees ook:

  1. Margreeth van der Oord – verlies van een geliefde
  2. Nieuw design voor ‘Magere Hein’
  3. Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
  4. Wakker Dier – 339.000 dieren dood door brand en hittestress in 2019

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.