• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Als de rook om je hoofd is verdwenen

Als de rook om je hoofd is verdwenen

6 april 2016 door Zeshin van der Plas

Er is mij ooit gevraagd of ik een groepje rokers via meditatie wilde begeleiden om ze te laten stoppen met roken. Het leek mij wel een uitdaging en splitste onderstaande tekst in hun maag.

Ik ben boeddhist en boeddhisten mediteren, meditatie is geen methode om te stoppen met roken. Meditatie is bedoeld om een ontmoeting te bewerkstelligen met het werkelijke zelf. Dit werkelijke zelf  is het ultieme onvervangbare zelf, dat wat we Boeddha kunnen noemen, ‘niet gebonden aan tijd of ruimte’, de ervaring van de eenheid van alle bestaan. Meditatie zorgt voor een herstel met het werkelijke zelf.  Wat je doet met roken is  daar steeds verder van verwijderd raken.

Op de meest uiteenlopende manieren wordt melding gemaakt dat roken slecht is voor de gezondheid. Er wordt nergens melding gemaakt dat roken afbraak van het bewustzijn bewerkstelligt.

Het meest duidelijke signaal is dat een x aantal keer per dag een roker zijn aandacht verlegt naar ‘even een sigaretje roken’. Dit is het hele probleem van het roken. Er is behoefte aan een prettige sfeer en een prettig gevoel. Je aandacht ligt niet meer bij waar je mee bezig was maar bij: ‘Ik wil even genieten’. Dat wil zeggen dat je het leven op z’n minst ongezellig vindt en met een sigaretje er bij kan je daar iets aan doen.

Rokers zijn dan ook gezellige mensen, het is goed toeven in hun gezelschap. Vanuit dit standpunt is er voor niemand iets mis met roken. Een tevreden roker is geen onruststoker. Totdat het je  duur komt te staan, je betaalt een hoge prijs.

Je begint in te leveren door het aantasten van je reuk- en smaakvermogen. Begin nu niet met: Vertel mij eens wat nieuws. Ik heb zelf jarenlang gerookt en ben een ervaringsdeskundige. Wat ik jullie ga vertellen heb ik geleerd lang na dat ik gestopt ben met roken. Ik zei al dat het goed toeven is bij rokers, rokers zijn gezellige mensen, tot dat er geen sigaretten meer voorradig zijn.

Jaren heb ik met drugsverslaafden gewerkt, heroïneverslaafden zijn constant overspannen zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Ze zijn luidruchtig, ze schreeuwen en zijn duidelijk aanwezig, de hele wereld staat in dienst van hun behoefte.

Hoe ben je er aan toe zonder sigaretten? Hoe overspannen ben je dan? Waarom ben je in de eerste plaats begonnen met roken?

Op deze vragen moet je zelf een antwoord zien te vinden. Aan mijn antwoord heb je niets, dat is mijn antwoord, een antwoord dat je misschien aanneemt of verwerpt. Je moet je eigen overtuigende antwoord vinden, dat is werkzaam en daar heb je iets aan.

Boeddhisten zijn min of meer vegetarisch, laat ik via het boeddhistisch dieet trachten uit te leggen waarom roken je bewustzijn aantast.

Shojin Ryori, vegetarisch koken

De zenklooster keuken

Japanse boeddhistische keuken schotel 375px-Shojin_ryori_ryuanjiDe Japanse kloosterkeuken heet Shojin Ryori. Letterlijk vertaald betekent Shojin ‘voeding voor spirituele ontwikkeling’. De basis hiervoor ligt in de tien boeddhistische voorschriften. Eén van die voorschriften is:

‘Wie de weg[1] volgt zal zich niet verliezen in alcohol of drugs, nog anderen daartoe aanzetten’.

Alles wat je tot je neemt heeft invloed op je zintuigen, reuk- en smaakvermindering, en daarmee op je bewustzijn. Van alcohol raak je beneveld, je brandt op en uitdroging is het gevolg. Vlees eten is ook niet bevorderlijk voor je bewustzijn, suiker geeft een kortstondige energiestoot, met vermoeidheid als gevolg, en ga zo maar door.

Het menu van de zenkeuken is gebaseerd op het helder houden van het bewustzijn. Helderheid van geest is een voorwaarde om tot inzicht te komen; inzicht in wat roken is, wat roken met je doet. Je voedingspatroon aanpassen is niet voldoende om tot werkelijk inzicht te komen.

Om een confrontatie te hebben met dat: ‘wat lekker wil eten, lekker roken, lekker leven, met dat wat we als ‘ons zelf’ beschouwen’. Daar inzicht in te krijgen biedt daadwerkelijk een oplossing.

De techniek die hiervoor gebruikt wordt heet meditatie. De manier van meditatie die we vandaag beoefenen wordt bompuzen of gewone zen genoemd. Dit is samen meditatie beoefenen om te verkrijgen wat elk mens zoekt- geluk en gezondheid, een gevoel van welbehagen.

Er is ook niets mis met het ontwikkelen van gezondheid en welzijn. Gezonde en gelukkige mensen maken geen problemen of ruzie en zorgen voor een vreedzame samenleving. Je hoeft hiervoor ook geen vegetariër te worden en je mag gewoon je biertje of wijntje blijven drinken. Je doel is te stoppen met roken. Je bewust te maken van je eigen rookgedrag.

Onze manier van zenbeoefening heet daijozen voor beginners, en saijojozen voor gevorderden. Deze manier van beoefening leid tot het inzicht, dat, zolang er nog één wezen in het universum lijdt, boeddhaschap onmogelijk is. Vanuit deze gedachte is een keuken ontstaan waar ingrediënten gebruikt worden die het bewustzijn zo min mogelijk aantasten. Als vanzelf vloeit hier ook een milieubewuste levensstijl uit voort.

Dogen Zenji, de grondlegger van het soto zen-boeddhisme, schreef in 1237 het boek Tenzo Kyokun: Aanwijzingen voor de kok. Daarin schrijft hij dat het begrip ‘doshin’ het belangrijkste ingrediënt van de zenkeuken is. Doshin betekent ‘gedrevenheid’, of ‘streven naar’.

Ga bij jezelf maar na wat jouw doshin is, jouw drijfveer om te stoppen met roken.

Zeshin sigaretten docter Dushkind als de rook om je hoofd is verdwenenHet gaat om voortschrijdend inzicht. Zestig jaar geleden was er niks mis met roken, het leek gezond, dokters prezen het aan, je had zelfs sigarettenmerken zoals ‘Dokter Dushkind’. Blijf kalm, neem een dr. Dushkind, dat was de leuze waarmee de gelijknamige tabaksproducent in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog reclame maakte voor zijn sigaretten. Roken zorgde voor een rustmoment in ons o-zo-drukke bestaan. De dokter rookt ze zelf ook!

Druk, in die goeie ouwe tijd? ‘In een rijtuigie, in een rijtuigie helemaal naar Vinkenveen.’ In de goeie ouwe tijd was het net zo druk, druk, druk, als nu. Het was anders druk maar roken zorgde voor even uitblazen, de therapie van de dertiger-, veertiger-, vijftiger jaren.

Roken was in de jaren voor de oorlog zo gewoon, als je niet rookte behoorde je tot de kleine minderheid, roken was gezond.

Het boeddhistisch gedachtegoed ‘zolang er nog één wezen in het universum lijdt is boeddhaschap onmogelijk’ is er de oorzaak van dat het collectieve wereldbewustzijn zich ontwikkelt. Alles is aan verandering onderhevig, het totale universum is in beweging.

Deze universele ontwikkeling heeft er toe geleid dat roken als ongezond wordt gezien.

Maar er is nog nooit iemand door roken gestorven. Op pakjes sigaretten hoort niet te staan: ‘Roken is schadelijk voor uw gezondheid’, er zou moeten staan ‘Leven is schadelijk voor uw gezondheid.’

  1. Het boeddhistische pad

 

 

Categorie: Columns, Gezondheid, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Gezondheid, roken

Lees ook:

  1. Gezondheidssituatie Thay stabiel maar nog steeds kritiek
  2. Gezondheidstoestand Thich Nath Hanh niet verslechterd
  3. Gezondheid Thich Nhat Hanh (93) reden tot zorg
  4. Het jaar 2020 – dag 281 – leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Han zegt

    7 april 2016 om 12:16

    De laatste zin: “Maar er is nog nooit iemand door roken gestorven”. Ik snap die zin niet, volgens mij zijn er best veel mensen gestorven door roken omdat ze er simpelweg ziek van zijn geworden. Verder is het inderdaad zo dat roken afleid van het hier en nu en enorm veel lijden veroorzaakt. Mijn ervaring is dat dat roken ontzettend veel ‘gedachte ruimte’ in neemt. Ik was er, toen ik verslaafd was, voortdurend mee bezig. Wat een rotgewoonte vind ik het eigenlijk, ik ben héél blij dat ik er vanaf ben.

    • kees moerbeek zegt

      7 april 2016 om 20:21

      Ik ben een jaar of 30 geleden gestopt, heerlijk.

      Ik snap de laatste zin wel. Het is namelijk dezelfde als ‘wapens (pistolen, geweren….) doden geen mensen, mensen doen dat’. Maar welbeschouwd maakt een wapen het wel een stuk eenvoudiger om iemand van zijn leven te beroven, zeker als ze op iedere hoek van de straat beschikbaar zijn. Niks geen gemodder meer met poken, hamers, aardappelmesjes e.d. Ik heb het over de VS.

      Drugs, al of niet legaal, gokken, flipperkasten …. maken mensen niet verslaafd en erger. Mensen doen het zelf, maar als het (tamelijk) vrij beschikbaar is en de overheid ook nog eens welig tiert op de accijnzen ervan… Iets over de kat en spek, of zo.

      Als we al dood zijn, kunnen we niet meer aan doodgaan aan verslavingen. Dat klopt en de beste remedie om sterven te voorkomen is geboren worden te voorkomen, maar dat is on-zen en ontiegelijk cynisch :-) Behalve als niet geboren veroorzaakt wordt door Ontwaken en dat is een eigen keuze.
      Maar misschien helpt dit: Oṃ Tāre Tuttāre Ture Svāhā https://www.youtube.com/watch?v=lqcWl6VAB_M

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.