Aangezien de meeste landen in Zuid-Azië, met name laaggelegen oeverstaten als Bangladesh, Pakistan en India, voor hun ontwikkeling, voedselproductie en drinkwater afhankelijk zijn van gemeenschappelijke watervoorraden, wordt verwacht dat een onevenwichtige watervoorziening de wateronzekerheid in stroomafwaarts gelegen gebieden zal vergroten, aldus het rapport.
Geluk
Paul Boersma – Meditatie en pijn
We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.
Het jaar 2023 – dag 9 – koudwater
Zwemmen in de winter.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie
De toeristen die een permit om toegang tot Tibet konden bemachtigen worden op deze wijze nog enigszins voor de gek gehouden. Voor wie verder dan dit kijkt valt op dat er ook monniken lopen met een verdacht Chinees uiterlijk.
Over de Lotus-soetra (3): Toestanden
Iemand die hongerig is, wil “hebben, hebben, hebben”. De een wil gewoon steeds méér van hetzelfde, de ander wil vooral steeds wat anders, maar ‘hongerig’ zijn betekent gewoon nooit tevreden zijn met wat er simpelweg al voorhanden is. Een hongerig persoon wil méér, nieuwer, anders, lekkerder, duurder, sneller (graag binnen 10 minuten bezorgd!) en ga zo maar door. Het aantal variaties is enorm.
Wakker Dier – Melkkoeien worden gemiddeld maar zes jaar oud
Melkkoeien kunnen twintig jaar worden, maar de meeste koeien in Nederland gaan al op hun zesde naar de slacht. Dan zijn ze op, uitgeput, gesloopt. In een nieuwe radiocampagne onthult Wakker Dier dit vandaag.
Eerste Landelijke DipDag in koud water
De eerste Landelijke DipDag is een initiatief van marathonloper, ademhalingsexpert en koudwaterdipper Koen de Jong van Sportrusten. “De gezondheidseffecten van kou zijn erg groot maar worden helaas nog onderbelicht”, zegt hij. “Dippen in koud water verlaagt de ontstekingswaarden in je bloed, is een acute uitknop voor stress en het helpt met een snellere vetverbranding.”
Taigu – absurd boeddhisme
Vijfentwintig eeuwen boeddhisme hebben geen gedragsverandering teweeggebracht. Of je nu verlossing zoekt in wereldverzaking of in een gedachteloze realisatie van bevrijdende wijsheid, het lijkt geen bal uit te maken.
Guy – Het ‘ik’
Het ‘ik’ is slechts een proces van bewustzijn en van energie. Bewustzijn ontstaat uitsluitend door de zintuigen. Daar is geen autonoom ‘ik’ of ‘zelf’ mee gemoeid. Elk idee, opinie, gedachte of mening over een onveranderlijk, stabiel ‘ik’ of ‘zelf’ is een groteske misvatting. Een immense begoocheling.
De Boeddhistische Blik: Tukdam
In wat de Tibetanen tukdam noemen, sterven boeddhisten op gecontroleerde manier in meditatie. En hoewel ze klinisch dood zijn verklaard, blijven ze vaak rechtop zitten in een meditatiehouding. Hun lichamen vertonen dagen en soms wekenlang geen tekenen van verval.
Ludo – Woorden
…
‘Gezicht van boeddhistische terreur’ geëerd voor ‘opmerkelijk werk voor het welzijn van Birma’
Wirathu staat al lang bekend om zijn ultranationalistische en anti-islam retoriek, met name tegen de islamitische Rohingya-minderheid in Birma. In 2013 stond hij op de cover van Time Magazine als The Face of Buddhist Terror.
Ardan – vrijdagmiddaggebed in Iran
…
De virtuele denkster 403
…
Dalai Lama – kwestie Tibet niet vergeten
Het bezoek van de Dalai Lama aan Bodh Gaya komt op een moment dat de Chinese Communistische Partij (CCP) zich probeert te mengen in de reïncarnatie van de Dalai Lama, Tibetaanse kinderen naar kostscholen in koloniale stijl stuurt en Tibetaanse scholen en kloosters sluit, aldus het nieuwsbericht.
Dick – Stilte & sesshin
In de zenwereld worden deze indringende samenkomsten meestal sesshins genoemd. Sesshin zou je kunnen vertalen met ‘in het hart geraakt worden’. In het Engels: to touch the mind, maar ook to receive, to convey the mind. In ‘receive’ en ‘convey’ zit het begrip ‘ontvangen’ en ‘mind’ wordt vaak vertaald als ‘geest’, maar ‘hart’ is breder en komt meer in de buurt van het woord shin, dat in sesshin voorkomt. Shin omvat in feite hart èn hoofd èn hara (buik), waar het intuïtief weten zetelt., het ‘stilte-weten’.
NU’91: ‘Bijna 60 procent van de zorgprofessionals ervaart elke maand agressie tijdens het werk’
Naast het feit dat een grote groep op structurele basis agressie ervaarde, had 92% vorig jaar op enig moment te maken met agressie. De meest voorkomende vorm daarbij was schreeuwen en schelden. Daarnaast worden ook fysieke uitingen genoemd zoals slaan, schoppen of bijten. Ook spugen kwam voor net als het uiten van (doods)bedreigingen.
Geen dood geen vrees (53) – Diep kijken vereist moed
De weg naar wat we doodgaan noemen boezemt me soms angst in. Die angst brengt me soms van mijn stuk, en daar zit ik nu midden in door de halfjaarlijkse controle. Naar die angst, diep, echt diep, te kijken vind ik op dit moment lastig. Wat is mijn aarzeling mijn dossier nu te openen en te zien wat de uitslag van de bloedafname van gisteren is?
Het jaar 2023 – dag 6 – sanfrancisco
San Francisco en mijn hippietijd.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De Boeddhistische Blik: Tukdam
In wat de Tibetanen tukdam noemen, sterven boeddhisten op gecontroleerde manier in meditatie. En hoewel ze klinisch dood zijn verklaard, blijven ze vaak rechtop zitten in een meditatiehouding. Hun lichamen vertonen dagen en soms wekenlang geen tekenen van verval.
Wat is leven? Wat is dood?
Expositie Menno Bijleveld in Ferwert over sterven in meditatie.
Het jaar 2023 – dag 5 – doodenleven
De moord op een plant.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Hospice de Liefde werkt vanuit boeddhistische inspiratie
Initiatiefnemer Ernst Kleisterlee – ‘We helpen mensen bij het loslaten’,
Kan je jezelf dom leren?
We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.