• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Leven in Thailand – bedelblog

22 februari 2021 door Mieke Kupers en François la Poutré

Ik ga bedelen. Ik ga op jullie gemoed werken. Ik ga een zielig verhaal vertellen. En ik had me nog zó voorgenomen om dat niet te gaan doen, omdat bedelen bij vrienden de vriendschap onder druk kan zetten. Daarom begin ik met de absolute garantie dat het voor onze vriendschap absoluut niet uitmaakt of je gehoor geeft aan mijn gebedel, of er niks mee doet. Alles mag. Even goeie vrienden.

Zo, dat was een lekker vaag begin. Wat is er aan de hand? Vandaag (13 februari) was er weer een bijeenkomst van FERC, de club die kinderen uit arme gezinnen in staat stelt hun middelbare school af te maken. Ik heb er eerder over geschreven, maar zal het werk van de stichting nog even kort samenvatten:

         Onderwijs in Thailand is gratis tot 15 jaar.
         Leerlingen zijn 18 als ze de middelbare school afronden.
         Mensen die school niet kunnen betalen halen hun kinderen eraf als ze 15 zijn.
         Als scholen zien dat een leerling die capaciteiten heeft om de school af te maken, van school gehaald dreigt te worden, kunnen ze contact leggen met FERC.
         FERC probeert een sponsor te vinden die bereid is 3 jaar studiekosten te sponsoren.

Zo’n 80 scholieren kunnen daardoor alsnog naar school. 20 daarvan worden door een rijke Thaise ondernemer gesponsord en de afspraken lagen er om er daar jaarlijks 20 bij te laten komen, tot een totaal van 100. Na volgend weekend zijn intakegesprekken gepland met scholieren die voor een FERC-scholarship in aanmerking willen komen, maar nu is de rijke sponsor in het ziekenhuis beland. Hier zijn bedrijfsprocessen niet zo georganiseerd als in Nederland. Als de baas in het ziekenhuis ligt is er niemand die de betalingen kan autoriseren en stopt een bedrijf dus simpelweg met betalen. Hoe dat meestal afloopt is in dit kader niet relevant.

FERC heeft wat reserve en kan het 3-jarige traject van de 20 scholieren die vorig jaar zijn ingestroomd daaruit nog financieren. Maar voor de 20 nieuwe instromers is geen geld. Wij hebben inmiddels zelf besloten een van die 20 te gaan sponsoren. Ik heb naar aanleiding van de hierboven genoemde blog gehoord dat er mensen aan het overwegen waren of zij FERC zouden gaan steunen. Vandaar dat ik het toch nog een keer durf te noemen.

Het kost hier niet echt veel om naar school te gaan, maar over 3 jaar is het toch wel een flink bedrag. Per jaar gaat het om 12.000 Baht, en dat is afhankelijk van de koers zo’n 350 euro. Ongeveer 30 euro per maand dus. Daarvan worden onder meer leermiddelen, uniformen, schoolvervoer en schoolmaaltijden betaald. Als sponsor word je dringend verzocht je voor 3 jaar te conformeren, zodat het kind dat je sponsort de school ook echt af kan maken.

Ben jij nou toevallig een van die mensen die er al over aan het denken was, of weet je vanwege de lockdown niet hoe je je eindejaarsuitkering op moet maken, of realiseer je je ineens dat je 4 jaar geleden een bitcoin hebt gekocht en dat die ineens 10x zo veel waard is geworden? Of gaat je Thailandreis niet door en hou je geld over dat je toch aan Thailand ten goede wil laten komen? Of vind je dit gewoon een erg goed initiatief? Denk dan eens aan FERC. Als het bedrag te hoog is, kan je het misschien ook met een aantal mensen samen opbrengen.

Mocht je al zo’n beetje een beslissing genomen hebben, dan zou het mooi zijn om die snel te laten weten. Dan kunnen er misschien nog meer van de eerder genoemde 20 scholieren instromen. Je mag ons erover berichten (lapoutre@protonmail.com), maar kan ook rechtstreeks met FERC contact opnemen via fercthailand.org. Maar lukt het niet om zo snel te beslissen: het is nooit te laat om met sponsoren te starten.

En we kunnen het niet genoeg benadrukken: of je nu wel of niet meedoet: even goeie vrienden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Leven in Thailand, Onderwijs Tags: armoe, FERC, François la Poutré, Mieke Kupers, school, sponsoring school

Lees ook:

  1. Leven in Thailand – keihard
  2. Leven in Thailand: 50 tinten grijs
  3. Leven in Thailand – natte voeten bij het plassen
  4. Leven in Thailand: Moordweekend

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Michel Ball zegt

    23 februari 2021 om 12:17

    Ik wil best per kwartaal een kleine bijdrage storten. Stuur mij het nummer van hun bankrekening.

    • Frans La Poutre zegt

      24 februari 2021 om 05:20

      Ik begrijp uit een mailtje van de penningmeester dat je via paypal al een weg gevonden hebt. Dank je wel. Hij was aangenaam verrast, want naast de “gewone” sponsorbedragen en de donation boxes die hier en daar staan, komt er eigenlijk nooit zo’n donatie binnen. We zullen je donatie toevoegen aan het potje dat bedoeld is om een student toch te kunnen blijven sponsoren als een sponsor onverwacht afhaakt.

  2. Michel Ball zegt

    23 februari 2021 om 22:07

    Wanneer je meer wilt weten over het werk van FERC , ga dan naar http://www.fercthailand.org .
    Je kunt via je PayPal-rekening geld overmaken naar : donate@fercthailand.org

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is
  • Kritiek op poseren schaars geklede ‘Miss Grand Mexico’ naast Boeddhabeeld
  • Wat doet de Nederlandse politiek voor de onderdrukte Tibetanen?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens