De flexitariër, mensen die minstens een keer per week geen vlees of vis eten, komen goed aan hun trekken in de verschillende supermarkten. Dat blijkt uit een analyse van Wakker Dier, die alle recepten uit de kerstmagazines van tien supermarkten met elkaar vergeleek. Albert Heijn, Dirk en DekaMarkt komen hierin als beste uit de bus. Deze supers bieden meer vegetarische feestrecepten aan dan gerechten met vlees of vis.
Het aantal flexitariërs in Nederland neemt volgens Wakker Dier toe. De flexitarische eetgewoontes zijn vooral terug te vinden in de kerstglossy van Albert Heijn; hierin is 63 procent van de gerechten vegetarisch. De supermarktketens Aldi en Vomar scoren het slechtst. Zij hebben uitsluitend vis- of vleesrecepten in hun feesteditie opgenomen. In totaal zijn 223 recepten geanalyseerd, waarvan 40 procent vegetarisch blijkt. Supermarkten sturen consumenten dit jaar vooral richting het eten van varkensvlees. In de helft van alle vleesrecepten wordt varken gebruikt om voor de feestdagen op te dienen. Vooral in hoofdgerechten wordt veel vlees geadviseerd. Van deze recepten bevat 76 procent vlees of vis.
Wakker Dier legde de kerstspecials naast elkaar. Ieder recept werd geanalyseerd op basis van de aanwezigheid van vlees of vis. Op het dessert na zijn alle gangen meegenomen: van het ontbijt tot aan het hoofdgerecht. Wakker Dier wil dat er minder en beter vlees gegeten wordt. Ze raadt consumenten aan om met de feestdagen te letten op vlees met een dierenwelzijnskeurmerk.