• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » Wat is de bron van alles, verbinding in het leven

Wat is de bron van alles, verbinding in het leven

7 januari 2015 door de redactie

Wat is de Bron van alles? Dat is het uitgangspunt waarrond oud-voorzitter van de Boeddhistische Unie België Frans Goetghebeur doorheen wintermaand december een reeks van vijf voordrachten uitbouwde. Plaats van afspraak was het adres van de ‘Optimistenbond van het Koninkrijk België’ in Brussel. Deze tweetalige internationale ‘Ligue des Optimistes du Royaume de Belgique’ is opgericht in 2008, opdat optimisten aller landen hun enthousiaste steentje zouden kunnen bijdragen aan een betere samenleving.

‘Met hun positieve houding kunnen optimisten zeker bijdragen tot alternatieve inzichten en initiatieven in de maatschappij van vandaag’, verwelkomde de voorzitter van de Optimistenbond de aanwezigen in hun maatschappelijke zetel ten zuiden van de Europese hoofdstad, die we van oudsher een surrealistisch kantje weten hebben.

De Bron

Een van de grote vragen is hoe we dan over zo’n Bron-ervaring kunnen communiceren, evenals wat de samenhang daarvan is in het heelal. Initiatiefnemer Frans Goetghebeur wil het ook hebben over de verbinding die we daarbij kunnen ervaren, met familie, vrienden, met de natuur om ons heen.

Dr Azmayesh © Studio Schrever.
Dr Azmayesh © Studio Schrever.

Gastspreker van de eerste avond is dr. Azmayesh. Hij is een Soefi-leraar en opent er meteen mee dat alle verbinding komt vanuit en door de liefde. ‘Want de ervaring van liefde is continu, zelfs zonder dat we er ons bewust van zijn.’ Dr. Azmayesh heeft een zachte blik die aanzet om wat dieper in jezelf en het leven te kijken. Hij citeert af en toe in zijn Arabische moedertaal, als om ons denken te ontgrenzen.

Soefi’s zijn ervan overtuigd dat het bewustzijn onafhankelijk is van onze hersenactiviteit. Dr. Azmayesh haalt het verhaal aan van een Soefi-leraar die in een coma raakte en er als bij wonder krasloos uitkwam. Na zijn comateuze buitenlichamelijke ervaring kon hij getuigen van een oneindig bewustzijn in zijn bestseller ‘Life after Life’.

Volgens de leer van het Soefisme zijn er dan ook twee soorten van dood: enerzijds de biologische dood en anderzijds de dood bij buitenlichamelijke ervaringen. Deze laatste noemen Soefi-leraren een intentionele dood, waarvoor je -anders dan bij de biologische- in feite zelf kan kiezen. Soefisten gaan intens oefenen om zulke buitenlichamelijke ervaringen te beleven zonder het verlies van hun bewustzijn. Door die training weten ze zich in staat om het aardse lichaam te verlaten en compleet los te staan van het materiële leven.

Er zijn twee technieken om dat te bereiken: enerzijds door meditatie op het hart en anderzijds door de mystieke danstraditie die we kennen van de Dansende Derwishen.

Een van de grote Soefi-meesters was Rumi die door het reciteren van poëzie zijn bewustzijn wist te vergroten. Deze methode stelde hem in staat om buiten het aardse lichaam te treden. Hij wist zich los van elke religie, in het ‘center of nothingness’, het eindeloze niets.

Soefisten staan los van elke religieuze ervaring om te komen tot een ervaring in een parallelle wereld, in een andere dimensie die veel dieper gaat dan die van ons aardse wezen. ‘Net als Jezus Christus die door zijn vroege dood het overlijden wist te vermijden. Hij is de dood in feite vóór geweest’, vertelt dr. Azmayesh ons in zijn Engelse Frans.

Dr Azmayesh met Frans Goetghebeur © Studio Schrever.
Dr Azmayesh met Frans Goetghebeur © Studio Schrever.

Volgens de Soefi-leer kunnen mensen enkel verschillen in het ervaren van die andere dimensie: want enkel daar, in die oneindige liefdeservaring, liggen diepere antwoorden op de vraag die het leven is.

Liefde is bovendien niet een gevolg van emoties maar komt voort vanuit een creatieve energie die de bron van alles is.

Om zijn discours te beëindigen vertelde dr. Azmayesh dat Soefi-meesters niet over hun eigen ervaringen praten, maar dat ze het -net als Rumi- enkel hebben over de ervaringen die ze bij anderen zien. Met een allesomvattende glimlach sloot hij de voordracht af. Wat nog volgde was een mystiek bad van Soefi-muziek, gebracht door de band ‘The Caravan of Love’, die vanuit zijn thuisstad Parijs met dr. Azmayesh was meegereisd.

Tekst en foto’s: Wim Schrever.

13de Giesbaergske Koleuren GazetteDit artikel en meer is te lezen in de dertiende editie van de Giesbaergske Koleuren Gazette (vierde jaargang)  met o.a. een interview met Stefaan van Brabandt over Het Voordeel van de Twijfel: het programma over filosofie dat hij samen met Bram Van Splunteren maakt loopt dinsdags op Canvas. Verder nog een artikel van Petra Hubbelingover Zen Peacemakers Lage Landen, De Fitsivist uit Antwerpen over fietsen als levenskunst, een nieuwe Fietscampagne ‘We Cycle this City’ Dat en veel meer in de dertiende Giesbaergske Koleuren Gazette, online leesbaar op www.giesbaergskekoleurengazette.be

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Interviews, Nieuws, Reportages Tags: BUB, dood, Frans Goetghebeur, life after life, meditatie, soefi, soefisme, Wim Schrever

Lees ook:

  1. Boeddhist Frans Goetghebeur (70) overleden
  2. Negende Giesbaergske Koleuren Gazette is uit (per 1/1/14)
  3. Frans Goetghebeur – Geef ons wapens of geef ons waarden
  4. Overlijden van Zenmeester Wu Bong.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen vrouw en man vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens