Wat is de Bron van alles? Dat is het uitgangspunt waarrond oud-voorzitter van de Boeddhistische Unie België Frans Goetghebeur doorheen wintermaand december een reeks van vijf voordrachten uitbouwde. Plaats van afspraak was het adres van de ‘Optimistenbond van het Koninkrijk België’ in Brussel. Deze tweetalige internationale ‘Ligue des Optimistes du Royaume de Belgique’ is opgericht in 2008, opdat optimisten aller landen hun enthousiaste steentje zouden kunnen bijdragen aan een betere samenleving.
‘Met hun positieve houding kunnen optimisten zeker bijdragen tot alternatieve inzichten en initiatieven in de maatschappij van vandaag’, verwelkomde de voorzitter van de Optimistenbond de aanwezigen in hun maatschappelijke zetel ten zuiden van de Europese hoofdstad, die we van oudsher een surrealistisch kantje weten hebben.
De Bron
Een van de grote vragen is hoe we dan over zo’n Bron-ervaring kunnen communiceren, evenals wat de samenhang daarvan is in het heelal. Initiatiefnemer Frans Goetghebeur wil het ook hebben over de verbinding die we daarbij kunnen ervaren, met familie, vrienden, met de natuur om ons heen.
Gastspreker van de eerste avond is dr. Azmayesh. Hij is een Soefi-leraar en opent er meteen mee dat alle verbinding komt vanuit en door de liefde. ‘Want de ervaring van liefde is continu, zelfs zonder dat we er ons bewust van zijn.’ Dr. Azmayesh heeft een zachte blik die aanzet om wat dieper in jezelf en het leven te kijken. Hij citeert af en toe in zijn Arabische moedertaal, als om ons denken te ontgrenzen.
Soefi’s zijn ervan overtuigd dat het bewustzijn onafhankelijk is van onze hersenactiviteit. Dr. Azmayesh haalt het verhaal aan van een Soefi-leraar die in een coma raakte en er als bij wonder krasloos uitkwam. Na zijn comateuze buitenlichamelijke ervaring kon hij getuigen van een oneindig bewustzijn in zijn bestseller ‘Life after Life’.
Volgens de leer van het Soefisme zijn er dan ook twee soorten van dood: enerzijds de biologische dood en anderzijds de dood bij buitenlichamelijke ervaringen. Deze laatste noemen Soefi-leraren een intentionele dood, waarvoor je -anders dan bij de biologische- in feite zelf kan kiezen. Soefisten gaan intens oefenen om zulke buitenlichamelijke ervaringen te beleven zonder het verlies van hun bewustzijn. Door die training weten ze zich in staat om het aardse lichaam te verlaten en compleet los te staan van het materiële leven.
Er zijn twee technieken om dat te bereiken: enerzijds door meditatie op het hart en anderzijds door de mystieke danstraditie die we kennen van de Dansende Derwishen.
Een van de grote Soefi-meesters was Rumi die door het reciteren van poëzie zijn bewustzijn wist te vergroten. Deze methode stelde hem in staat om buiten het aardse lichaam te treden. Hij wist zich los van elke religie, in het ‘center of nothingness’, het eindeloze niets.
Soefisten staan los van elke religieuze ervaring om te komen tot een ervaring in een parallelle wereld, in een andere dimensie die veel dieper gaat dan die van ons aardse wezen. ‘Net als Jezus Christus die door zijn vroege dood het overlijden wist te vermijden. Hij is de dood in feite vóór geweest’, vertelt dr. Azmayesh ons in zijn Engelse Frans.
Volgens de Soefi-leer kunnen mensen enkel verschillen in het ervaren van die andere dimensie: want enkel daar, in die oneindige liefdeservaring, liggen diepere antwoorden op de vraag die het leven is.
Liefde is bovendien niet een gevolg van emoties maar komt voort vanuit een creatieve energie die de bron van alles is.
Om zijn discours te beëindigen vertelde dr. Azmayesh dat Soefi-meesters niet over hun eigen ervaringen praten, maar dat ze het -net als Rumi- enkel hebben over de ervaringen die ze bij anderen zien. Met een allesomvattende glimlach sloot hij de voordracht af. Wat nog volgde was een mystiek bad van Soefi-muziek, gebracht door de band ‘The Caravan of Love’, die vanuit zijn thuisstad Parijs met dr. Azmayesh was meegereisd.
Tekst en foto’s: Wim Schrever.