• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Meister Ecksit

Meister Ecksit

10 april 2016 door Hans van Dam

Yanyang: Wat als je niks meer hebt?
Zhaozhou: Weg ermee.
Yanyang: Ik heb niks meer, zeg ik u.
Zhaozhou: Sleep het dan maar mee.

(koan 277 uit The True Dharma Eye)

Een uitgang zonder ingang

Monnik: U leidt me van de illusie naar de werkelijkheid!
Meister: Ik leid je uit de illusie en de werkelijkheid.

Monnik: U leidt me van de duisternis naar het licht!
Meister: Ik leid je uit de duisternis en het licht.

Monnik: U leidt me uit het verleden naar het heden!
Meister: Ik leid je uit het verleden en het heden.

Monnik: U leidt me uit de toekomst naar het heden!
Meister: Ik leid je uit de toekomst en het heden.

Monnik: U leidt me van sterfelijkheid naar onsterfelijkheid!
Meister: Ik leid je uit sterfelijkheid en onsterfelijkheid.

Monnik: U leidt me van het tijdelijke naar het eeuwige!
Meister: Ik leid je uit het tijdelijke en het eeuwige.

Monnik: U leidt me van het aardse naar het bovenaardse!
Meister: Ik leid je uit het aardse en het bovenaardse.

Monnik: U leidt me van samsara naar nirwana!
Meister: Ik leid je uit samsara en nirwana.

Monnik: U leidt me van karma naar dharma!
Meister: Ik leid je uit karma en dharma.

Monnik: U leidt me van daar naar hier!
Meister: Ik leid je uit daar en hier.

Monnik: U leidt me van het menselijke naar het goddelijke!
Meister: Ik leid je uit het menselijke en het goddelijke.

Monnik: U leidt me van het lagere naar het hogere!
Meister: Ik leid je uit het lagere en het hogere.

Monnik: U leidt me van het relatieve naar het absolute!
Meister: Ik leid je uit het relatieve en het absolute.

Monnik: U leidt me van de vorm naar de leegte!
Meister: Ik leid je uit de vorm en de leegte.

Monnik: U leidt me van afwijzen naar aanvaarden!
Meister: Ik leid je uit afwijzen en aanvaarden.

Monnik: U leidt me van oordelen naar niet-oordelen!
Meister: Ik leid je uit oordelen en niet-oordelen.

Monnik: U leidt me van de leugen naar de waarheid!
Meister: Ik leid je uit de leugen en de waarheid.

Monnik: U leidt me van het kwade naar het goede!
Meister: Ik leid je uit het kwade en het goede.

Monnik: U leidt me van onverschilligheid naar mededogen!
Meister: Ik leid je uit onverschilligheid en mededogen.

Monnik: U leidt me van reactiviteit naar dialoog!
Meister: Ik leid je uit reactiviteit en dialoog.

Monnik: U leidt me van het hoofd naar het hart!
Meister: Ik leid je uit het hoofd en het hart.

Monnik: U leidt me van haat naar liefde!
Meister: Ik leid je uit haat en liefde.

Monnik: U leidt me van het valse naar het ware!
Meister: Ik leid je uit het valse en het ware.

Monnik: U leidt me van gemaaktheid naar echtheid!
Meister: Ik leid je uit gemaaktheid en echtheid.

Monnik: U leidt me van verdeeldheid naar eenheid!
Meister: Ik leid je uit verdeeldheid en eenheid.

Monnik: U leidt me van vasthouden naar loslaten!
Meister: Ik leid je uit vasthouden en loslaten.

Monnik: U leidt me van schuld naar onschuld!
Meister: Ik leid je uit schuld en onschuld.

Monnik: U leidt me van praktiseren naar overgave!
Meister: Ik leid je uit praktiseren en overgave.

Monnik: U leidt me van worden naar zijn!
Meister: Ik leid je uit worden en zijn.

Monnik: U leidt me van de stroom naar de bron!
Meister: Ik leid je uit de stroom en de bron.

Monnik: U leidt me van verdeeldheid naar eenheid!
Meister: Ik leid je uit verdeeldheid en eenheid.

Monnik: U leidt me van het vele naar het ene!
Meister: Ik leid je uit het vele en het ene.

Monnik: U leidt me van dualiteit naar non-dualiteit!
Meister: Ik leid je uit dualiteit en non-dualiteit.

Monnik: U leidt me van het ego naar het zelf!
Meister: Ik leid je uit het ego en het zelf.

Monnik: U leidt me van eigenmacht naar anderkracht!
Meister: Ik leid je uit eigenmacht en anderkracht.

Monnik: U leidt me van doen naar niet-doen!
Meister: Ik leid je uit doen en niet-doen.

Monnik: U leidt me van gebondenheid naar vrijheid!
Meister: Ik leid je uit gebondenheid en vrijheid.

Monnik: U leidt me van gehechtheid naar onthechting!
Meister: Ik leid je uit gehechtheid en onthechting.

Monnik: U leidt me van monnikschap naar meesterschap!
Meister: Ik leid je uit monnikschap en meesterschap.

Monnik: U leidt me van dwaasheid naar wijsheid!
Meister: Ik leid je uit dwaasheid en wijsheid.

Monnik: U leidt me van weten naar niet weten!
Meister: Ik leid je uit weten en niet weten.

Monnik: U leidt me van spreken naar zwijgen!
Meister: Ik leid je uit spreken en zwijgen.

Monnik: U leidt me…
Meister: Uit leiden en volgen.

Monnik: U leidt me…
Meister: Uit u en ik.

Monnik: U leidt me…
Meister: Uit ingaan en uitgaan.

Monnik: U…
Meister: Is een uitgang die nergens toe leidt.

uitgang naar nergens

Volgens Japan is Meister Ecksit het westerse pseudoniem van de beroemde Japanse zenmeester Meisuta Ekisuto.

Volgens Duitsland is Meisuta Ekisuto het Japanse pseudoniem van de beroemde Duitse mysticus Meister Ecksit.

Volgens China is Meister Ecksit een reïncarnatie van de beroemde ch’anconfucianist Baibai.

Meister Ecksit kan er wel om lachen.
Die hoeft nergens meer heen.

Deze tekst maakt deel uit van Zondagskindjes, een serie teksten over niet-weten die geen deel uitmaken van een serie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: leegte, loslaten, niet-weten, non-dualisme, non-dualiteit, nondualisme, nondualiteit, vrijheid, zen, zondagskindjes

Lees ook:

  1. Een duwtje in de rug
  2. Malen in de maalstroom
  3. Transcendentie is een val
  4. Transparantie en transpiratie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kaarin zegt

    10 april 2016 om 12:06

    Wat weer veel woorden om niks te zeggen.

    • Paul van Buuren zegt

      10 april 2016 om 15:51

      Wat is precies de strekking van je opmerking, Anne?
      Onzinnig gepraat, juist spreken

      • Sjoerd zegt

        11 april 2016 om 09:50

        Lege namen, lege woorden.

        Kaarin spreekt,
        maar wordt als Anne aangesproken
        terstond ben ik
        de geschriften ingedoken
        wat blijkt?
        verandering geschiedt
        niet door het etiket
        maar door geluk, lijden en verdriet

        Alleen de naam is flauwekul
        geboren uit angst
        en slap gel….l

        Tussen de woorden
        staat de tekst
        leeg, ongeschreven
        wonderschoon
        zoals het leven

        Open je geest
        laat je dromen
        zit op je gemak
        laat wat vrede komen.

  2. Sjoerd zegt

    10 april 2016 om 23:39

    Meister E. kijkt wat rond
    en rukt wat wijsheid uit z’n kont
    hij zag een spirituele fetisjist langs glippen
    om zijn satori – storing in te wippen

    Hij vulde hem de lege maag
    met de ene na de andere lege vraag
    en ging ‘m daarna wat te sarren
    door z’n antwoord te verwarren.

    Uiteindelijk in hoge nood
    mag hij er langs
    op weg naar dood
    ga door de poort
    en breek je poot(en)

    Er is niets mis met heel veel woorden
    ’t Schenkt je tijd
    en als je stopt met vragen ……….?
    Wellicht wijsheid tot je voorgoed iedere vraag vermijdt .

    (Overigens heb ik voor hen die deze tekst bekoorde, op zolder nog wel een zooitje woorden.)

    De tekening vind ik zo helder
    je dondert geheel ontwaakt zo in de kelder.

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Columns. Boeken. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is geen eitje
    • Het jaar 2022 – dag 226 – raamklimmer
    • ‘Weet u hoe lang levenslang is?’
    • ‘Een boeddhistische geestelijk verzorger, wat is dat in hemelsnaam?’
    • Halte Hertenkamp – ’t Vèèn…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens