• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Meister Ecksit

Meister Ecksit

10 april 2016 door Hans van Dam

Yanyang: Wat als je niks meer hebt?
Zhaozhou: Weg ermee.
Yanyang: Ik heb niks meer, zeg ik u.
Zhaozhou: Sleep het dan maar mee.

(koan 277 uit The True Dharma Eye)

Een uitgang zonder ingang

Monnik: U leidt me van de illusie naar de werkelijkheid!
Meister: Ik leid je uit de illusie en de werkelijkheid.

Monnik: U leidt me van de duisternis naar het licht!
Meister: Ik leid je uit de duisternis en het licht.

Monnik: U leidt me uit het verleden naar het heden!
Meister: Ik leid je uit het verleden en het heden.

Monnik: U leidt me uit de toekomst naar het heden!
Meister: Ik leid je uit de toekomst en het heden.

Monnik: U leidt me van sterfelijkheid naar onsterfelijkheid!
Meister: Ik leid je uit sterfelijkheid en onsterfelijkheid.

Monnik: U leidt me van het tijdelijke naar het eeuwige!
Meister: Ik leid je uit het tijdelijke en het eeuwige.

Monnik: U leidt me van het aardse naar het bovenaardse!
Meister: Ik leid je uit het aardse en het bovenaardse.

Monnik: U leidt me van samsara naar nirwana!
Meister: Ik leid je uit samsara en nirwana.

Monnik: U leidt me van karma naar dharma!
Meister: Ik leid je uit karma en dharma.

Monnik: U leidt me van daar naar hier!
Meister: Ik leid je uit daar en hier.

Monnik: U leidt me van het menselijke naar het goddelijke!
Meister: Ik leid je uit het menselijke en het goddelijke.

Monnik: U leidt me van het lagere naar het hogere!
Meister: Ik leid je uit het lagere en het hogere.

Monnik: U leidt me van het relatieve naar het absolute!
Meister: Ik leid je uit het relatieve en het absolute.

Monnik: U leidt me van de vorm naar de leegte!
Meister: Ik leid je uit de vorm en de leegte.

Monnik: U leidt me van afwijzen naar aanvaarden!
Meister: Ik leid je uit afwijzen en aanvaarden.

Monnik: U leidt me van oordelen naar niet-oordelen!
Meister: Ik leid je uit oordelen en niet-oordelen.

Monnik: U leidt me van de leugen naar de waarheid!
Meister: Ik leid je uit de leugen en de waarheid.

Monnik: U leidt me van het kwade naar het goede!
Meister: Ik leid je uit het kwade en het goede.

Monnik: U leidt me van onverschilligheid naar mededogen!
Meister: Ik leid je uit onverschilligheid en mededogen.

Monnik: U leidt me van reactiviteit naar dialoog!
Meister: Ik leid je uit reactiviteit en dialoog.

Monnik: U leidt me van het hoofd naar het hart!
Meister: Ik leid je uit het hoofd en het hart.

Monnik: U leidt me van haat naar liefde!
Meister: Ik leid je uit haat en liefde.

Monnik: U leidt me van het valse naar het ware!
Meister: Ik leid je uit het valse en het ware.

Monnik: U leidt me van gemaaktheid naar echtheid!
Meister: Ik leid je uit gemaaktheid en echtheid.

Monnik: U leidt me van verdeeldheid naar eenheid!
Meister: Ik leid je uit verdeeldheid en eenheid.

Monnik: U leidt me van vasthouden naar loslaten!
Meister: Ik leid je uit vasthouden en loslaten.

Monnik: U leidt me van schuld naar onschuld!
Meister: Ik leid je uit schuld en onschuld.

Monnik: U leidt me van praktiseren naar overgave!
Meister: Ik leid je uit praktiseren en overgave.

Monnik: U leidt me van worden naar zijn!
Meister: Ik leid je uit worden en zijn.

Monnik: U leidt me van de stroom naar de bron!
Meister: Ik leid je uit de stroom en de bron.

Monnik: U leidt me van verdeeldheid naar eenheid!
Meister: Ik leid je uit verdeeldheid en eenheid.

Monnik: U leidt me van het vele naar het ene!
Meister: Ik leid je uit het vele en het ene.

Monnik: U leidt me van dualiteit naar non-dualiteit!
Meister: Ik leid je uit dualiteit en non-dualiteit.

Monnik: U leidt me van het ego naar het zelf!
Meister: Ik leid je uit het ego en het zelf.

Monnik: U leidt me van eigenmacht naar anderkracht!
Meister: Ik leid je uit eigenmacht en anderkracht.

Monnik: U leidt me van doen naar niet-doen!
Meister: Ik leid je uit doen en niet-doen.

Monnik: U leidt me van gebondenheid naar vrijheid!
Meister: Ik leid je uit gebondenheid en vrijheid.

Monnik: U leidt me van gehechtheid naar onthechting!
Meister: Ik leid je uit gehechtheid en onthechting.

Monnik: U leidt me van monnikschap naar meesterschap!
Meister: Ik leid je uit monnikschap en meesterschap.

Monnik: U leidt me van dwaasheid naar wijsheid!
Meister: Ik leid je uit dwaasheid en wijsheid.

Monnik: U leidt me van weten naar niet weten!
Meister: Ik leid je uit weten en niet weten.

Monnik: U leidt me van spreken naar zwijgen!
Meister: Ik leid je uit spreken en zwijgen.

Monnik: U leidt me…
Meister: Uit leiden en volgen.

Monnik: U leidt me…
Meister: Uit u en ik.

Monnik: U leidt me…
Meister: Uit ingaan en uitgaan.

Monnik: U…
Meister: Is een uitgang die nergens toe leidt.

uitgang naar nergens

Volgens Japan is Meister Ecksit het westerse pseudoniem van de beroemde Japanse zenmeester Meisuta Ekisuto.

Volgens Duitsland is Meisuta Ekisuto het Japanse pseudoniem van de beroemde Duitse mysticus Meister Ecksit.

Volgens China is Meister Ecksit een reïncarnatie van de beroemde ch’anconfucianist Baibai.

Meister Ecksit kan er wel om lachen.
Die hoeft nergens meer heen.

Deze tekst maakt deel uit van Zondagskindjes, een serie teksten over niet-weten die geen deel uitmaken van een serie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: leegte, loslaten, niet-weten, non-dualisme, non-dualiteit, nondualisme, nondualiteit, vrijheid, zen, zondagskindjes

Lees ook:

  1. Een duwtje in de rug
  2. Malen in de maalstroom
  3. Transcendentie is een val
  4. Transparantie en transpiratie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kaarin zegt

    10 april 2016 om 12:06

    Wat weer veel woorden om niks te zeggen.

    • Paul van Buuren zegt

      10 april 2016 om 15:51

      Wat is precies de strekking van je opmerking, Anne?
      Onzinnig gepraat, juist spreken

      • Sjoerd zegt

        11 april 2016 om 09:50

        Lege namen, lege woorden.

        Kaarin spreekt,
        maar wordt als Anne aangesproken
        terstond ben ik
        de geschriften ingedoken
        wat blijkt?
        verandering geschiedt
        niet door het etiket
        maar door geluk, lijden en verdriet

        Alleen de naam is flauwekul
        geboren uit angst
        en slap gel….l

        Tussen de woorden
        staat de tekst
        leeg, ongeschreven
        wonderschoon
        zoals het leven

        Open je geest
        laat je dromen
        zit op je gemak
        laat wat vrede komen.

  2. Sjoerd zegt

    10 april 2016 om 23:39

    Meister E. kijkt wat rond
    en rukt wat wijsheid uit z’n kont
    hij zag een spirituele fetisjist langs glippen
    om zijn satori – storing in te wippen

    Hij vulde hem de lege maag
    met de ene na de andere lege vraag
    en ging ‘m daarna wat te sarren
    door z’n antwoord te verwarren.

    Uiteindelijk in hoge nood
    mag hij er langs
    op weg naar dood
    ga door de poort
    en breek je poot(en)

    Er is niets mis met heel veel woorden
    ’t Schenkt je tijd
    en als je stopt met vragen ……….?
    Wellicht wijsheid tot je voorgoed iedere vraag vermijdt .

    (Overigens heb ik voor hen die deze tekst bekoorde, op zolder nog wel een zooitje woorden.)

    De tekening vind ik zo helder
    je dondert geheel ontwaakt zo in de kelder.

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Waarom we beter denken dan we denken

    Erik Hoogcarspel - 5 mei 2023

    Je hoort nogal eens zeggen dat mensen van nature redeloos zijn en tot de meest bizarre meningen en handelingen in staat. Voor wie regelmatig de krant leest of het nieuws via andere media volgt, lijkt dit zelfs vanzelfsprekend. Het is daarnaast allang in zekere kringen gebruikelijk om de mens te beschouwen als een onderdeel van de natuur, een wezen dat zijn dierlijke afkomst verbergt onder een dun vernislaagje van beschaving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
    • Guy – Kom en kijk (P. ehipassiko)
    • Ludo – Wind
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens