• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 92 – God weet wat er schuilgaat achter het verlangen naar God

92 – God weet wat er schuilgaat achter het verlangen naar God

24 februari 2020 door Hans van Dam

Wij zeiden: deze man wilde u zo graag ontmoeten, hij bleef maar herhalen, ‘Ik wou dat ik de meester ontmoet had.’

De meester zei: Op dit moment kan hij de meester niet echt zien omdat het verlangen dat hem vervult om de meester te zien is als een sluier tussen hem en de meester. Daarom ziet hij de meester op dit moment niet zonder sluier.

Zo is het met alle verlangens, gevoelens, liefde en verdwaasdheid die de mensen hebben voor allerlei dingen: vader, moeder, hemel, aarde, parken, paleizen, takken van wetenschap, werken, eten en drinken.

Alleen de mens van God beseft dat al deze verlangens het verlangen naar God zijn en alle andere dingen als sluiers zijn.

Rumi


Hans: Misschien is het verlangen naar God ook maar een sluier.

Ayah: Net als alle andere verlangens?

Hans: Ja, weet jij veel.

Ayah: Maar Rumi heeft het over onze aardse verlangens en die heeft hij herkend als verlangens naar God.

Hans: Maar daarom zijn ze dat nog niet.

Ayah: Als het verlangen naar God ook een sluier is, welk verlangen zit daar dan weer achter?

Hans: Misschien zijn álle verlangens wel sluiers.

Ayah: Maar waarvoor?

Hans: Of misschien is het verlangen van Rumi naar God wel een sluier voor al zijn verlangens.

Ayah: Volgens mij heet dat sublimatie.

Hans: Of camouflage.

Ayah: Waarvan?

Hans: Zijn dierlijkheid?

Ayah: Het id, noemt Freud dat.

Hans: Over sluiers gesproken.

Ayah: De sluier van wetenschappelijkheid.

Hans: Je wilt niet weten wat dáár achter zit.

Ayah: Liever niet nee.

Hans: Of misschien zit nergens iets achter maar verlangen we domweg naar versluiering.

Ayah: Waarom zouden we?

Hans: Om het leven een beetje dieper te laten lijken?

Ayah: Een beetje geheimzinniger.

Hans: Een beetje spannender.

Ayah: Zodat bergen geen bergen meer zijn.

Hans: En rivieren geen rivieren.

Ayah: Maar hoe het nou echt zit?

Hans: Dat zou je toch onderhand wel moeten weten.

Ayah: Eh…

Hans: Het is maar net aan wie je het vraagt.

Ayah: Ah ja.

Hans: Als je het Freud vraagt, zit er achter het verlangen naar God een verlangen naar een vaderfiguur.

Ayah: En welk verlangen zit er achter het verlangen naar een vaderfiguur?

Hans: Heel goed.

Ayah: Nou?

Hans: Als je het Freud vraagt, het verlangen naar macht van een hulpeloos kind of het verlangen van een jongetje naar zijn moeder of het verlangen van een meisje naar een eigen penis of zoiets.

Ayah: En als je het Rumi vraagt?

Hans: Het verlangen naar God natuurlijk.

Ayah: Wie heeft hier gelijk?

Hans: Zou er maar één gelijk hebben?

Ayah: Bedoel je dat het allebei waar kan zijn?

Hans: Zou er wel een gelijk hebben?

Ayah: Bedoel je dat het allebei onwaar kan zijn?

Hans: Of waar én onwaar, of waar noch onwaar.

Ayah: Daar gaan we weer.

Hans: Als de termen waar en onwaar hier al van toepassing zijn.

Ayah: Wat zou er nog meer achter het verlangen naar God kunnen zitten?

Hans: Een verlangen naar eenheid.

Ayah: Een verlangen naar eenduidigheid.

Hans: Een verlangen naar eenvoud.

Ayah: Een verlangen naar overzichtelijkheid.

Hans: Een verlangen naar zin.

Ayah: Een verlangen naar begrip.

Hans: Een verlangen naar orde.

Ayah: Een verlangen naar zekerheid.

Hans: Een verlangen naar identiteit.

Ayah: Een verlangen naar veiligheid.

Hans: Een verlangen naar geborgenheid.

Ayah: Een verlangen naar een praatpaal.

Hans: Een verlangen om uitverkoren te zijn.

Ayah: Een verlangen naar liefde.

Hans: Een verlangen naar het einde van het lijden.

Ayah: Een verlangen naar geluk.

Hans: Een verlangen naar rechtvaardigheid.

Ayah: Een verlangen naar onsterfelijkheid.

Hans: Een verlangen naar een vriend die er altijd voor je is.

Ayah: Een verlangen naar leiding.

Hans: Enzovoort.

Ayah: Allemaal verlangens waarvoor het verlangen naar God een sluier zou kunnen zijn.

Hans: Of omgekeerd. Of hoe het ook zit. Als het al zit.

Ayah: Het is maar net aan wie je het vraagt.

Hans: Als je het mij vraagt wel.

Ayah: Misschien zit er achter ieder verlangen naar aardse en hemelse zaken wel een verlangen naar niet-weten.

Hans: En Joost mag weten wat daar weer achter zit.

Ayah: Of Wie.

Hans: God verhoede.


Waar verlang jij allemaal naar?

Wat gaat er volgens jou schuil achter die verlangens?

Wat gaat er volgens jou schuil achter datgene wat er schuilgaat achter die verlangens?

Stel je voor dat je er nooit helemaal of helemaal nooit achter kunt komen wat er schuilgaat achter je verlangens. Hoe voelt dat?

Stel je voor dat je er nooit helemaal of helemaal nooit achter kunt komen wat er schuilgaat achter andermans verlangens. Hoe voelt dat?

Deze tekst maakt deel uit van De derwisj en de dwaas – Dansen in het duister, een serie over soefisme en mystiek niet-weten. Illustraties: Lucienne van Dam. De derwisj en de dwaas in het BD. De derwisj en de dwaas op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: begeerte, dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, mystiek, niet-weten, onthechting, soefisme

Lees ook:

  1. 24. Een bord plaatsen om het weg te kunnen halen
  2. 35 – Innerlijke zoetheid en niets om op te jagen
  3. 38. Dat nooit meer!
  4. 48. Bidden om niet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Columns. Boeken. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens