• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » The Geshe Ma is Born – documentaire over Tibetaanse boeddhistische nonnen die een glazen plafond doorbreken

The Geshe Ma is Born – documentaire over Tibetaanse boeddhistische nonnen die een glazen plafond doorbreken

15 januari 2020 door de redactie

In 2016 stond een groep nonnen in de rij om hun Geshe Ma, of doctoraatsdiploma in de boeddhistische filosofie, uit handen van de Dalai Lama te ontvangen. De Geshe vertegenwoordigt het hoogste leerniveau binnen het Tibetaans boeddhisme. Gedurende meer dan 2000 jaar kregen alleen mannen toestemming om naar dit onderwijsniveau te streven.

Maar een paar jaar geleden, als gevolg van het Tibetan Nuns Project dat Tibetaanse boeddhistische nonnen die in India wonen ondersteunt en met de steun van de Dalai Lama, werd het vrouwen toegestaan om de heilige boeddhistische teksten te bestuderen. In 2016 werd van de eerste lichting nonnen het examen afgenomen, verdedigde zij hun stellingen en promoveerden op een ceremonie in Mungod, Karnataka, India.

In de door Malati Rao geregisseerde documentaire The Geshe Ma is Born wordt de gebeurtenis in 2016 belicht, waarvan de rimpelingen verder reiken dan de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap. De doctoraten geven de nonnen de bevoegdheid om “de vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om hun eigen instellingen te leiden en modellen te creëren voor toekomstig succes en uitbreiding” en stellen hen in staat om “op een kritiek moment in de geschiedenis van onze natie een eigenzinnige leraar te zijn en leiderschapsrol op zich te nemen”, vertelde Rinchen Khando Choegyal, oprichter en directeur van het Tibetaanse nonnenproject, op de website van Lion’s Roar in 2016.

De reis van de nonnen, die op verzet en vooroordelen stuiten als ze proberen dieper en hoger te gaan, is ook het verhaal van vrouwen overal ter wereld die proberen uit hun aangewezen rollen te breken en gelijkheid en eerlijk gedrag te eisen. Het stille radicalisme van de nonnen en de aanpassing van de religieuze orde aan hun eisen vormen de kern van The Geshe Ma is Born, dat wordt vertoond op het Mumbai International Film Festival dat tussen 28 januari en 3 februari wordt gehouden.

Activisme, dat meestal wordt geassocieerd met “rally’s en slogans en piketomheiningen”, speelde zich op een andere manier af binnen de Tibetaanse boeddhisten. Hun geleidelijke maar volgehouden pushback wordt weerspiegeld door de contemplatieve en kalme toon van de documentaire. De film bouwt op tot het grote moment van de diploma-uitreiking en pikt onderweg details op van het leven van de nonnen, de achtergrondverhalen van hun gevaarlijke reizen van Tibet naar India en hun gedachten over de Boeddha en zijn leer.

De centrale figuur in de documentaire is Namdol Phuntsok, net als verschillende anderen in het Mungod klooster, kwam Phuntsok vele jaren geleden vanuit Tibet naar India. Phuntsok lijkt voor velen te spreken als ze zegt dat ze als kind “verlangde naar de leer van Boeddha”, maar zich ervan bewust was dat “we als nonnen geen toestemming hebben (om die te ervaren)”. Rao spotte Namdol tijdens het debat dat plaatsvindt voordat de Geshe-graden worden uitgedeeld. Tijdens deze sessies verdedigen nonnen, monniken en abten hun theologische kennis publiekelijk.

Zoals de persoonlijkheid van Namdol in de documentaire naar voren komt en zich verder ontwikkelt, zo komen ook de kwesties rond de plaats van de vrouw in de religie aan bod. Namdol spreekt over de vrijheid die ze ervaart als ze zich eindelijk losmaakt van haar familie. Hoe maakt een religieuze orde, die intrinsiek conservatief is en het individu ondergeschikt maakt, ruimte voor de aspiraties van de vrouw, vooral als ze gekleineerd wordt door basisteksten en weggehouden wordt van de besluitvorming?

Een van de belangrijkste interviews in de documentaire is die met de Dalai Lama, die de redenering achter oude teksten die de rol van de vrouw verbieden, probeert uit te leggen.

De samenwerking met het Tibetan Nuns Project heeft Rao’s toegang tot de nonnen vergemakkelijkt, maar het was niet zo dat ze overal en zowat alles konden filmen. Er waren momenten dat de oudere nonnen de aanwezigheid van een filmploeg in een plaats van aanbidding en contemplatie verafschuwden.

Bron scroll.in

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Filmbespreking, Tibetaans boeddhisme Tags: India, Malati Rao, Mungod klooster, nonnen, th geshe ma is born, Tibet

Lees ook:

  1. Dertigduizend boeddhisten ‘van buiten’ stellen de cultuur in Tibet veilig
  2. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur
  3. ‘Tibetaanse boeddhistische nonnen “bont en blauw geslagen” door Chinese opvoeders’
  4. Rinpoche Kyabje Garje Khamtrul (92) overgegaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    15 januari 2020 om 15:41

    Dat nonnen niet mochten doordringen tot de hoogste regionen van de leer, vind ik tamelijk…achterlijk.
    Dit zijn geen harde woorden en is ook niet lasterlijk. Het idee dat vrouwen ‘dommer’ zijn en ‘minder’ dan mannen, is totaal, algeheel, compleet achterlijk en hoort thuis in de tijden dat mensen met stenen bijlen takken bewerkten etc.Als boeddhisme ingang wil krijgen in de westerse wereld, dan moet men dit belachelijke seksisme achter zich laten. Want het Westen is ( in theorie ) hier niet van gediend.

    Het is ook een belediging naar de Boeddha toe. Hij onderwees immers iedereen. Dat je man bent, of dat je rijk bent, is geen garantie. Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Dat je man bent, geeft je geen voorrang. Of je nou man, vrouw, rijk, arm, homo of hetero bent. Je zal door het stof moeten gaan, voor de verlichting. Zo heb ik de boeddha geinterpreteerd.

    Patriarchale onzin, hoort niet thuis in het boeddhisme. Vind ik dan hé. Als mensen graag hun patriarchale sekte willen opzetten, het is aan hen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.