
…
Home » Pagina 223
door Hans van Dam
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.
door de redactie
Administrateur gezocht, parttime baan.
Lees meer over Maitreya Instituut – Vacature financiële en cursusadministratie (parttime)
door de redactie
Shakyamuni Boeddha gaat dood. De Eeuwige Boeddha blijft, want de Eeuwige Boeddha is en blijft wat ie altijd was en zijn zal: de WET; en die WET is de Waarheid. Er is geen andere. Daar moet niet alleen Ananda het mee doen, daar moeten wij het allemaal mee doen. En wat anderen zeggen, doet niet ter zake. Er bestaat geen enkele andere formule die de kern van welke andere religie dan ook krachtiger weergeeft dan deze: Neem eigen verantwoordelijkheid en doe het zelf.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
door Fred Valkering
Veel mensen denken dat onze afgelegen woonplek zonder buren ’s nachts het toppunt van stilte en rust is. Maar in feite is het hier altijd een kakofonie van geluiden. Krekelconcerten, kwakende kikkers, blaffende honden in de verte (en soms daarop reagerende blaffende honden onder ons bed), wakkere vogels, stortregens, onweersklappen, storm.
door Hans van Dam
door Jules Prast
Een terechte vraag is dan ook hoe westerse boeddhisten zich verhouden tot de maatschappelijke orde waarin zij leven. Wie nu opmerkt dat er voor liefhebbers geëngageerd boeddhisme bestaat, begrijpt niet de reikwijdte van mijn vraag. Ik zou graag weten wie op welke wijze geloofsartikelen aanhangen zoals ‘onderling afhankelijk ontstaan’, bevrijding van de cyclus van lijden en wedergeboorte in een definitief nirvana, ‘oorspronkelijke verlichting’, en het uitstellen van verlichting om als bodhisattva andere levende wezens bij te staan. Zijn dit symbolische voorstellingen of geloven boeddhisten werkelijk in volgende levens en andere werelden?
Lees meer over Taigu – De maatschappelijke praktijk van westers boeddhisme
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Ardan
door Hans van Dam
door Sodis Vita
door Dick Verstegen
Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?
door Renske de Graaf
door gastauteur
Precies een jaar geleden verhuisde ik met mijn vriendin terug vanuit Noord-Italië, waar we een jaar hadden doorgebracht. Nu, opnieuw in de zomerpauze, rond de overgang van juli op augustus, ontstond er ineens ruimte in mijn hoofd om op deze tijd te reflecteren, waarbij twee vragen steeds opnieuw in mij opkwamen. Wat was in de keuken (1) de grootste ontdekking die ik daar heb opgedaan en (2) het product waar ik mij het meest heb beziggehouden? Vandaag realiseerde ik mij toch dat op allebei deze vragen hetzelfde antwoord gegeven kan worden: focaccia.
door Jan Veenendaal
Wat een prachtige dood. Ik werd door mijn fysio, Josine, mijn rug gemasseerd terwijl ik in bed lag. Toen ik wakker werd was Josine weg en was het zo mooi in de kamer. Met prachtig licht, licht en donker tegelijk. Prachtige natuur met vogels, kleurende bladeren. Voelde me zo dankbaar, zo dankbaar. Zou zo dood mogen gaan. zo bewust doodgaan is een bijzonder ding.
Lees meer over Geen dood, geen vrees (76) – Losse aantekeningen: Dood
door Hans van Dam
door Joop Ha Hoek
door Paul de Jager
Boeddha ontwikkelde ruwweg tussen 480 en 400 voor Christus een geheel eigen levensleer. Het was een bruisende tijd aan de oevers van de rivier de Ganges in Noordoost India, vol debat tussen intelligente filosofen. Boeddha droeg daaraan bij, maar ontleende ook ideeën aan zijn omgeving. Hoe zag de spirituele en intellectuele wereld eruit in de tijd dat de Boeddha er in rondliep?
Lees meer over Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
door de redactie
De studie en diploma-uitreiking is volgens kenners een voorbeeld voor de toewijding van Bhutan om zijn cultureel erfgoed te behouden en de waarden van mededogen en wijsheid te versterken.
Lees meer over Boeddhistisch koninkrijk Bhutan – studenten studeren af in cultureel erfgoed
door Zeshin van der Plas
Iemand van het pad, op weg ontmoeten, op het pad onderweg. Is dat pad een bospad, een straat, of een snelweg? Het is overal en elk moment. Jij, als zenbeoefenaar moet vastbesloten zijn, vastbesloten vanuit jezelf. Je moet ervan doordrongen zijn, dat ‘het’ elk moment overal aanwezig is. Als je doorgaat met handelen en beschouwen via het discriminerende intellect is het onmogelijk dat te ontmoeten wat je zoekt. Dat wat je zoekt is overal, elk moment aanwezig, en in elke manier die je kunt opbrengen. Dit is helder en we zijn het er over eens. Oké?
door de redactie
De nonnen zijn afkomstig uit de Drukpa stam, een oude boeddhistische sekte die haar wortels in het hart van de Himalaya heeft. Geleid door het dynamische leiderschap van de 12e Gyalwang Drukpa, brak deze groep in 2008 met de langdurige boeddhistische wet die nonnen fysieke training verbiedt. Met de naam Jigme, wat ‘onverschrokkene’ betekent, belichamen deze nonnen durf en lef en brengen ze spiritualiteit tot een nieuw leven.
Lees meer over Kung Fu nonnen – boeddhistische vechtkunst en emancipatie