Boeddhistische geestelijke verzorgers zeggen dat een gedetineerde meer is dan zijn daad. Filmmaker Ingrid Kamerling wil met haar documentaire een ander licht werpen op tbs’ers. Zij wil verder kijken dan hun delict.
Dossiers
Boeddha in de bajes – doodstraf voor smokkel 2 pond cannabis
Het is eigenlijk wel vreemd in het strafrecht dat hetzelfde delict vaak niet wordt vervolgd (Nederland) en in een ander land (Singapore) tot een doodstraf leidt.
Boeddha in de bajes – De Wet straffen en beschermen
Van de detentiepopulatie heeft 30-45% een licht verstandelijke beperking met een IQ-score tussen de 50 en 85. Dat is geen niveau waarmee je in deze prestatiemaatschappij hoge ogen gooit. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat het aantal LVB’s hoger zal zijn omdat verstandelijke beperking in de psychiatrie onvoldoende wordt onderkend of veronachtzaamd, waardoor mensen met een laag IQ dreigen chronisch patiënt dan wel draaideurcrimineel te worden. LVB’s zijn in onze gevangenissen oververtegenwoordigd.
Boeddha in de bajes – Ubuntu
Het is een misverstand dat het leed van een slachtoffer slechts erkend kan worden wanneer nieuw leed toegebracht wordt aan de dader. De eigen pijn wordt niet uitgewist door het toebrengen van pijn aan de ander.
Boeddha in de bajes – Gevangenen verlicht na het lezen van boeken
De Braziliaanse advocaat André Kehdi denkt dat gevangenen die in de bajes veel lezen ‘verlicht en met een bredere kijk op de wereld’ in de maatschappij terugkeren.
Boeddha in de bajes – menswaardige aandacht tijdens executie
De terdoodveroordeelde man vecht niet het vonnis aan maar wil dat zijn geestelijk verzorger hem fysiek mag aanraken en hoorbaar bidden in de executiekamer terwijl hij ter dood wordt gebracht.
Boeddha in de bajes – Bevrijd in de gevangenis
Boeddhistische verzorgers in VS en VK.
Boeddha in de bajes – als bgv’er bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd
Boeddha in de bajes: Eric Soyeux was de eerste boeddhistisch geestelijk verzorger in de bajes in Nederland. Door de nieuwe regels kan hij zijn werk niet meer hervatten. Bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd.
Dader Joost: ‘Ik had geen vrije keuze toen’
Joost was een verslaafde inbreker die bezig was met boeddhisme. Een bezoek van een boeddhistisch geestelijk hulpverlener in de gevangenis bracht hem definitief op het pad van meditatie en boeddhistische geschriften. Nu is Joost vrij.
Boeddha in de bajes – de sleutel
Veel gevangenen die ik ontmoette ervoeren vele gesloten deuren in hun leven, soms al vanaf hun geboorte. Toen ik luisterde naar hun verhalen zag ik hoe de keuzes die ze hadden gemaakt hen in de problemen hadden gebracht. De meesten hadden maar weinig geluk gekend (…)
Boeddha in de bajes – ‘De gedetineerde is meer dan zijn daad’
Het werk van de bgv’ers is niet resultaatgericht. Het boeddhisme kent geen bekeringsijver, de geestelijke verzorgers dwingen niks af.
Boeddha in de bajes – plegers van liquidaties
Uitvoerders van liquidaties hebben vooral vermogens- en geweldsdelicten op hun naam staan en zijn een of meerdere periodes uit beeld voordat ze de liquidatie pleegden.
Boeddha in de bajes – Iedereen verdient een tweede kans
Jozef is zeventien als hij met harddrugs in aanraking komt. Dan gaat het verder bergafwaarts. ‘Ik ging ook over op zwaardere criminaliteit en werd al snel opgepakt voor een ernstig delict.’ Daarna is Jozefs leven een herhaling van zetten: detentie – terugval – zwaar delict – detentie. Van de laatste 25 jaar van zijn leven bracht hij er ruim 20 achter tralies door.
Boeddha in de bajes – de zwakke kant niet overschreeuwen
In het algemeen kunnen mensen, die het met een spirituele inslag nemen, beter omgaan met het trauma van het slachtoffer zijn van een misdadige actie die hen overkwam.
Boeddha in de bajes – ‘gedetineerden hebben hier geen echte vrienden’
Cuong Lu: De gevangenis is een zeer uitdagende omgeving. Je eigen beoefening wordt continu enorm op de proef gesteld. Om als boeddhistisch geestelijk verzorger te werken moet je echt een goede, gevorderde beoefenaar zijn. Je moet echt zonder oordeel kunnen zijn. Je hoort en ziet de verschrikkelijkste dingen die door mensen zijn gedaan.
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Rients Ritskes maakt valse claims over zijn status als leraar’
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Hij incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd.’
Boeddha in de bajes – het zijn mensen
Frans Douw werkte veertig jaar in het gevangeniswezen, hij was directeur van vier gevangenissen. Hij beleefde hoe gedetineerden in een hokje werden geplaatst, dat er soms over werd gepraat alsof het dieren zijn.
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Rients Ritskes maakt valse claims over zijn status als leraar’
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Hij incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd.’
Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
‘Er blijkt sinds kort een groot verschil van uitleg te bestaan over de betekenis die toegekend wordt aan de Goudbrokaten Raksu die ik in 1999 van Sokun Tsushimoto in het openbaar ontving.’
Boeddha in de bajes – de bewaarder
‘De psychiatrische patiënten in de cellen, de sfeer in de inrichtingen, de bezuinigingen, het feit dat wij geen steun ondervinden van de leiding, doet mijn bloeddruk tot grote hoogten stijgen.’
Boeddha in de bajes – schijnwereld
Op een dag kwam hij vrij en haalde ik hem op, een verbitterd mens, helemaal kapot gemaakt.
Boeddha in de bajes – kooimannen
Die doodstille gang met een aantal cellen maakte op mij de meeste indruk.
Boeddha in de bajes – vier uur onderweg
Hoe gaat het met de mannen die ik de gevangenis heb zien uit komen lopen met onder hun arm slechts een kleine vuilniszak met daarin hun spullen? Ze lopen onwennig en zoekend naar de bushalte alsof ze niet weten waar ze zijn. Er is niemand om ze op te vangen. Hoe snel zijn ze weer binnen?
Boeddha in de bajes – spirituele verdieping
Een P.I. (penitentiaire inrichting) is een bijzondere leerschool; voor mij een leerschool voor mijn spirituele verdieping. Iedere keer word ik teruggeworpen op mezelf, iedere keer leer ik opnieuw naar mezelf te kijken.