• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – corona

Boeddha in de bajes – corona

9 april 2021 door gastauteur

Vanwege corona bezoek ik gedetineerden al ruim een jaar niet meer. Het contact gaat nu schriftelijk of via (beeld)bellen. Dat is heel anders.

Door goed beleid is corona zo veel als mogelijk buiten de penitentiaire instelling (p.i.) gehouden. En wat nog belangrijker is, er zijn gelukkig geen doden gevallen. Wat een verschil met andere landen waar het dodental in gevangenissen soms extreem hoog is door de vele mensen die dicht bij elkaar zitten. In Amerika komt het zelfs voor dat iemand er door corona is overleden die voor een klein vergrijp in voorarrest zat. Het hele rechts- en gevangenissysteem is daar bizar.

De corona maatregelen hebben ook invloed op mij. Ik mis mijn wekelijkse gang naar de p.i., het contact met de mannen, de momenten van bezinning. Het is heel anders om te schrijven en/of te bellen, afstandelijker de eerste keren. Maar met sommige mannen is door het schrijven juist meer diepgang ontstaan, meer dan ik van sommigen had verwacht. Heel bijzonder om te ervaren dat door het niet door kunnen gaan van de fysieke contacten met hen nu door de afstand nog meer schroom lijkt overwonnen.

De dingen die me verteld worden zijn soms niet mis. Wat ze gedaan hebben, hun afkomst, hoe ze tot hun daad gekomen zijn, of ze wel of geen spijt hebben, hun eventuele ziekte(s), de medicijnen die ze krijgen, het gemis van dierbaren, alles wordt verteld. Het is een ware oefening in aandachtig luisteren. Ik hoef nauwelijks iets te zeggen laat staan te vragen.

Ook over het binnen zitten wordt gedeeld, hoe er met hen wordt omgegaan, hoe de onderlinge omgang is. En natuurlijk hun frustraties: “Waarom mogen de grootste criminelen wel in die luxe Range Rovers naar de rechtbank en moeten ik in zo’n busje?” “Waarom moet zo’n zware crimineel midden in de nacht met een helikopter worden afgeleverd waardoor ik wakker word; kan dat niet overdag?” Natuurlijk ook over de kwaliteit van het eten, de medewerkers, de grootte van de cel en het tv-scherm. En, nog steeds geen eigen koelkast in de cel terwijl dat in andere p.i’s wel zo is.

Drie van de mannen waarmee ik binnen de p.i. contact had zijn in het afgelopen jaar verhuisd, twee naar een tbs kliniek, een ander naar een penitentiair psychiatrisch centrum (ppc). De een heeft maanden toegeleefd en uitgezien naar zijn verhuizing, van de ander kreeg ik alleen maar een briefje met zijn nieuwe adres.

In de tbs kliniek ben je patiënt en geen gedetineerde meer. Ze krijgen een programma, diverse soorten therapie en dat is voor de een fijn, voor de ander niet omdat hij weet dat de gemiddelde duur zeven tot acht jaar is. Als je er pas bent is dat lang, maar het is een gemiddelde. Als je vindt dat je onschuldig bent is alles heel lang.

Ook in de kliniek ga ik nog niet op bezoek, het blijft bij bellen. Dat kan niet al te lang omdat er maar een telefoon per afdeling is. Even rustig aankomen of in stilte zitten met elkaar is niet mogelijk. In een telefoongesprek, na een heel verhaal van wat er ook hier mis is aangehoord te hebben, gooide ik het over een andere boeg. “Count your blessings”, zei ik. “Je hebt heel veel dingen genoemd wat er wel goed is om hier te zijn vergeleken met de p.i.. Omarm die en blijf niet hangen aan wat er beter zou kunnen.” Het kwartje viel, het gesprek werd opeens veel lichter en hij heeft zich voorgenomen dit zinnetje te onthouden.

Soms zit het in een woord, voor corona ook in een gebaar, waardoor opeens een gesprek een andere wending krijgt en iemand weer energie krijgt om ook dit pad te gaan. Wat een voorrecht daar bij te mogen helpen!

Categorie: Boeddha in de bajes Tags: bezoek, brief, corona, count your blessings, tbs, telefonisch

Lees ook:

  1. Boeddhistische tempel in Hong Kong bron van besmetting coronavirus
  2. Boeddha in de bajes – Peter
  3. Boeddha in de bajes – spirituele verdieping
  4. Boeddha in de bajes – een ander licht op tbs’ers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.