Jolanda de Lange maakt in haar Little Buddha atelier in Antwerpen sieraden waarin ze kleine boeddha amuletjes verwerkt.
‘Door mijn jarenlange sympathie en verbondenheid met het Tibetaans boeddhisme ben ik vaak in Azië op reis gegaan. Daar ben ik in aanraking gekomen met en gevallen voor de kleine boeddha amuletjes. De tsatsa’s. Ze worden in heel veel landen in heel veel vormen gedragen voor bescherming, geluk en balans. Ik maak er nu al twaalf jaar met heel veel plezier boeddhistische sieraden mee. Ik heb een kleine werkplaats in Antwerpen waar je je eigen armbanden en kettingen en mala’s zelf kan laten samenstellen.
Ik ben ooit begonnen door naar boeddhistische kloosters te reizen en daar te verblijven. Het is spontaan zo gelopen. Als spiritueel geïnteresseerd persoon, ben ik daarna dit atelier begonnen. Ik was een van de eersten die dit soort sieraden begon te maken. Mijn klanten zijn mensen die vanuit een diepere betekenis een sieraad zoeken en het contact is vaak heel persoonlijk. Waardoor wat ik doe heel boeiend is. Het is simpel wat ik doe maar ik maak anderen er gelukkig mee op mijn eigen manier. En dat geeft veel voldoening. En mensen kunnen ook naar hun eigen idee en gevoel iets laten maken.
Er komen hier allerlei mensen. De grootste groep zijn boeddhisten en yogi’s en ook mensen die op een andere manier spiritueel zijn. Zelfs een boeddhistische tempel koopt lotus lampjes voor de tempel bij mij. Dan zijn er ook nog mensen die ziek of stervend zijnen daarom een sieraad willen met een Boeddha, gecombineerd met stenen die een betekenis hebben. Omdat ze zeggen dat dit ze kracht geeft.
Ik maak ook dingen voor mensen die een moeilijke tijd hebben, ze beweren er steun aan te hebben om iets van me te dragen. Of iemand die voor zijn of haar geliefde iets wil geven met een diepere betekenis. Of een mala om mee te mediteren of te bidden.’
Korte weg naar verlichting
Een tsatsa, ook tsa-tsa is een klein votief-, ofwel offertabletje in het Tibetaanse boeddhisme. De naam tsatsa komt uit het Sanskriet. De duurste tsatsa’s zijn de zogenoemde butsa’s.
De vervaardiging van tsatsa’s zou de weg naar verlichting verkorten. Hiervoor zouden minimaal vijf stuks gemaakt moeten worden. Volgens klassieke teksten kan de vervaardiging van 100.000 stuks deel uitmaken van een meditatierite.
Tsatsa’s worden traditioneel gemaakt uit water, klei of gips en plantaardige draden. De kwaliteit van de tsatsa wordt bepaald door de kwaliteit van de klei die is gebruikt. De bekendste tsatsa’s komen uit de regio Maldro Gongkar bij Lhasa, mogelijk omdat de klei in die regio bij uitstek geschikt is voor de vervaardiging van tsatsa’s.
Tijdens het vervaardigingsproces wordt vochtige klei geperst in een mal van bijvoorbeeld brons, ijzer of hout. Nadat deze figuren vervolgens zijn gedroogd en gebrand, worden ze gegraveerd en beschilderd. Tsatsa’s uit elke regio kenmerken zich door hun eigenheden.
Ook zijn er in de loop van de tijd waardevolle exemplaren gemaakt die zijn ingelegd met goud, zilver, parels, edelstenen en agaat. Voor Tibetanen zijn tsatsa’s nog kostbaarder wanneer ze zijn vermeng met de as van een overleden levende boeddha.
De duurste tsatsa’s zijn butsa’s. Dit zijn boeddhamodellen die bestaan uit een mengsel van leem en Tibetaanse medicijnen, waaraan het bloed van een hooggeplaatste tulku is toegevoegd. Het lichaam van de tulku moet dan behandeld worden voordat het in de stoepa wordt gelegd. De butsa’s zouden volgens Tibetaanse boeddhisten uitwerking hebben tegen alle ziektes en zouden alle boze geesten verdrijven.
Meer informatie over het atelier klik hier
Deze tekst werd eerder, in augustus 2017, in het BD geplaatst.
frank zegt
Waar vind ik uw sieraden?