• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar

De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar

19 juni 2021 door de redactie

Beeldend kunstenaar Anne Veen geeft al jarenlang introductielessen boeddhisme in het vipassanacentrum Groningen. Zijn wortels liggen bij het Maitreya instituut (Tibetaans boeddhisme) maar hij heeft ook een connectie met Zenriver (Uithuizen) en met Bernie Glassman (Peacemakers).

Anne Veen portret van Facebook
Anne Veen

Anne schildert, schrijft en fotografeert. Zijn olieverven zijn soms kleurrijk, dan weer zo ingetogen en zwaar als het Gronings landschap kan zijn. Hij dicht daarover:

Groninger land golft als de zee waaruit het ontstond.
De wolken doen mee, hier en daar en daar ook weer,
het buitelt, dan schijnt de zon en dan regent het een keer.

Zijn fotowerk is van een zeldzame schoonheid. Als hij boeddhistische thema’s fotografeert zijn die foto’s wonderlijk dik, alsof een paletmes de compositie maakte. In Auschwitz maakte hij zijn werk klein, om het grote leed niet te verstoren, ondergeschikt te maken aan de cameralens.

Over zijn werk zegt Anne. ‘Een schilderij is een reis met verf op een doek. Reizen en schilderen blijken bij nader inzien verrassend veel overeenkomsten te vertonen. Dat komt goed uit, omdat ik op die manier twee grote liefdes prima kan combineren. Als onervaren reiziger probeerde ik destijds een evenwicht te vinden tussen de aantrekkingskracht van de onbekende verten en de angst daarvoor.

Anne Veen huis van de Boeddha ver weg en toch dichtbij-foto-
Anne Veen huis van de Boeddha ver weg en toch dichtbij-foto-

Als beginnende schilder verging het mij al net zo: Het onbeschilderde linnen leek verwachtingsvol te wachten op nieuwe avonturen maar tegelijkertijd moest ik moed verzamelen om de eerste verfstreken aan te brengen. Veel van deze resultaten zijn inmiddels verbleekt, vergeeld, of overgeschilderd, maar de opwinding van de nieuwe wereld die zich opende is desondanks nog duidelijk zichtbaar.

In de meeste schilderijen is de invloed van mijn reizen door de Himalaya ’s en India terug te vinden en vaak zijn de werken direct of indirect door “het oosten” geïnspireerd. Het weidse, landschap, kleurrijke gebedsvlaggen, stupa’s het gevoel van eeuwige ruimte komen vaak terug in mijn werk. Het zijn echter niet alleen de beelden die als flarden van een droom steeds boven komen drijven, ik probeer ook te verbeelden hoe ik mij voel als ik daar rondzwerf. Los van het vertrouwde kader, in die onbekende wereld die veelbelovend is en een tikje mysterieus, maar diep van binnen toch ook heel vertrouwd aanvoelt. In mijn pogingen dit te verbeelden streef ik er naar om lyrisch abstracte kunstwerken te maken die de kijker kunnen blijven boeien omdat ze de juiste balans hebben tussen houvast en aanknopingspunten aan de ene kant en ruimte of vrijheid voor eigen ideeën, associaties en gedachten aan de andere kant.

Ik begin het liefst zonder vast omlijnd vooropgezet idee of plan en schakel tijdens het schilderen zo veel mogelijk m’n verstand uit om het werk op die manier onbevangen tegemoet te kunnen treden. Nadenken belemmert het creatieve proces alleen maar. Op deze manier ontwikkelt een schilderij zich totdat het volwassen genoeg is om op eigen kracht in de wereld te staan. Soms gaat dat gemakkelijk en snel, maar mijn schilderijen kunnen ook behoorlijk weerbarstig zijn en tegenstribbelen.

Anne Veen- Auschwitz
Anne Veen- Auschwitz

Natuurlijk is het niet zo dat een kunstwerk helemaal buiten de kunstenaar om gevormd wordt, en dat ik slechts een doorgeefluik zou zijn. Met mijn persoonlijke smaak en op grond van persoonlijke afwegingen beslist ik welk stuk mag blijven en welk deel overgeschilderd zal worden, maar het toeval speelt bij het ontstaan altijd een grote rol. Ik probeer onverwachte elementen niet te beperken, maar grijp juist vaak op een riskante manier in een werk in om een schilderij op die manier weer open te maken. Een schilderij is af als ik het gevoel heb dat het klopt, dat het in evenwicht is zonder perfect en saai te zijn. Het moet een intrigerende sfeer uitstralen, en een mysterieuze aantrekkingskracht hebben.

Anne Veen 1990 Olieverf op doek, 1.50 x 1.50 land van licht en lucht
Anne Veen 1990 Olieverf op doek, 1.50 x 1.50 land van licht en lucht

Kunstwerken vallen niet puur verstandelijk te begrijpen, kunst spreekt een eigen taal die je niet uit kunt leggen, maar ervaren moet. Door een schilderij te maken kan ik een verhaal vertellen waar geen woorden voor zijn. Een verhaal dat voor iedereen een andere betekenis mag hebben, waarvan de bedoeling niet onomstotelijk vastligt. Ieder mens is verschillend, niemand heeft de waarheid in pacht, iedereen ziet de wereld op z’n eigen manier en ik vind het dan ook belangrijk dat iedereen de gelegenheid heeft om een schilderij op een persoonlijke manier te interpreteren. Een kunstwerk is in mijn ogen geslaagd wanneer het in staat is om iemand van binnen aan te raken.’

Anne Veen

 

Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Anne Veen – Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Auschwitz
Groninger land
1990-Olieverf-op-doek-1.50-x-1.50.jpg
Van-hier-naar-daar-1997

 

 

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Geluk, Kunst, Mahayana, Tibetaans boeddhisme, Zen Tags: Anne Veen, atelier, De Werkplaats

Lees ook:

  1. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  2. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
  3. André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’
  4. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.