• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Nieuw boek van Dalai Lama: ‘Vrij van Religie’

Nieuw boek van Dalai Lama: ‘Vrij van Religie’

11 mei 2014 door Bianca Visser

Z.H. de  Dalai Lama, Nobel Peace Award winnaar in 1989 en  ‘Spirituele Leider’ van vele boeddhistische beoefenaars, heeft in zijn boek ‘Vrij van Religie’ niet de intentie het Tibetaans boeddhisme te promoten, maar gewoon onze innerlijke schoonheid. In zijn vorige boek ‘Ethics For The New Millennium’  baseerde hij  het ethische waardensysteem op religieuze principes. Nu, in ‘Vrij van Religie’ verdiept hij zijn visie op een niet-religieuze manier.

Hij signaleert dat religie niet meer gewaardeerd wordt in deze tijd en dat door de toenemende globalisering en de multiculturele samenlevingen we meer van elkaar onderling afhankelijker zijn geworden. Met zoveel traditionele, op zichzelf gerichte geloofssystemen zal een religie-gebaseerde benadering van ethiek nooit universeel kunnen worden.

Seculiere universele ethische waarden houdt wederzijdse tolerantie en respect voor gelovigen en niet-gelovigen in. Hiermee wil de Dalai Lama niet de waarde van een religie tegenspreken. De essentie van elke religie is een goed hart. Gehechtheid aan de eigen geloofstraditie kan de waarde van andere zienswijzen belemmeren.

Het is nu juist in dit wetenschappelijke tijdperk de uitdaging om onze kleingeestig eigenbelang te overstijgen.  Samen te ontdekken, hoe we onze goede hartskwaliteiten kunnen integreren en met elkaar harmonieus kunnen verbinden.  Liefde en compassie kan gezien worden als een Universele Religie.

Dit boek is van grote waarde  voor mensen in de gezondheidszorg,  onderwijs, bedrijfsleven, mensenrechten-, dieren- en milieuactivisten en voor elk mens die op wil staan en de handen uit de mouwen wil steken en deze 21-ste eeuw op een hoger plan wil plaatsen.

‘Life must be characterized by a sense of Universal Responsibility,
not only nation to nation and human to human,
but also human to other form of life’.
~ HH the Dalai Lama.

Empathie heeft een therapeutisch effect op mensen.

In verschillende onderzoeken, gepubliceerd in het tijdschrift ‘Academic Medicine’, werd aangetoond dat empathie van artsen de lengte van het ziekbed van een patiënt kan verkorten. Ook worden patiënten enorm beïnvloed door de wijze waarop de arts zijn patiënt informeert omtrent een ernstige diagnose.

Geen aandacht schenken in de artsenopleiding  aan het belang van empathie, zou de grootste bedreiging voor de kwaliteit van de gezondheidszorg kunnen zijn. Er is gebleken dat  empathische gevoelens bij medisch opgeleiden afnamen in contact met patiënten.1

Ook voor  politici kan dit boek als leidraad fungeren en zo hun beleidstukken en actieplannen helpen baseren op werkelijk Innerlijke Kracht om onze maatschappij en de hele wereld veilig te kunnen stellen.

We hebben een wereld  gecreëerd naar ons beste weten en kunnen; de 20-ste eeuw van het Geweld.

Bepaalde kwaliteiten van het hart zijn afgeleerd  of verwaarloosd, waardoor we alleen maar uit zelfbehoud reageren met een vernietigend resultaat. Er ontbreekt iets fundamenteels aan de manier waarop wij de dingen aanpakken. Kunnen we hier samen niet iets aan gaan doen? Ja natuurlijk!

Inzicht- en gedragsverandering is de enige manier om te herstellen en vooruitgang te boeken. De wereld om ons heen is in feite onze spiegel en deze 21-ste eeuw kan de ‘Eeuw van de Dialoog’ worden. Met  universele innerlijke kernwaarden kunnen we een Universele Taal vinden en wereldproblemen in de goede richting ombuigen.

recensie boek Vrij van religie Dalai Lama door Bianca VisserIn zijn boek omarmt de Dalai Lama  ook wereldwijde vraagstukken als milieu, vrede en ontwapening, en onderwijs. Problemen over geld, diverse conflicten, corruptie, milieuproblemen, politiek negativisme etc. zijn het gevolg van het ontbreken van een ethisch waardensysteem. Met verdere institutionalisering door  nieuwe wetten en regeltjes, worden problemen niet opgelost. Wel door contact te maken met het goede in onszelf, onze aangeboren innerlijke natuur.

De Dalai lama benadrukt in zijn boek dat we ook een onderscheid moeten maken tussen kritiek op de religie zelf en kritiek op religieuze instituties.

De visie van de Dalai Lama over het begrip seculiere ethiek wordt in het boek uitgebreid uiteengezet. Evenals het verschil  tussen westerse psychologie en de klassieke boeddhistische psychologie.

Hij geeft ons diverse hints en laat een glimp van zijn persoonlijk leven zien. Mooie illustraties ter verduidelijking en anekdotes  geven het boek warmte en kleur.

Het gaat er niet om hoe je er zelf beter van wordt, maar hoe je de ander met iets van dienst kan zijn, waardoor je een beter mens wordt.

Je eigen zelf-transformatie is het grootste geschenk dat je aan de wereld kan schenken.

Tenslotte zijn we verbonden met elkaar. Nationalisme en egoïsme in negatieve vorm belemmert  de motivatie om de Universele Verantwoordelijkheid te voelen.

Een ‘jonge geest’ is, ongeacht leeftijd, flexibel, leergierig en in staat oude denkpatronen los te laten en te voeden met nieuwe perspectieven en oplossingen. Iedereen kan op z’n eigen manier een positieve bijdrage leveren aan een leefbare en harmonieuze  wereld als je motivatie zuiver en empathisch is. In het boek moedigt de Dalai Lama de lezer uit  een goed rolmodel te kiezen.

Tot de dag van vandaag is voor mij en vele anderen nog steeds de mensenrechtenactivist, Nobel Peace Award winnaar 1993 en ex-president van Zuid Afrika Nelson Mandela een bron van inspiratie- en kracht, hij is   authentiek  en staat voor zijn zaak.

Het uitgangspunt is simpel:  iedereen verlangt ernaar gelukkig te zijn en probeert pijn te vermijden. We willen dus veel plezier en weinig pijn. De Dalai Lama geeft in dit boek een ethiek aan van focussen op het innerlijke leven, de innerlijke geestelijke ontwikkeling van elke persoon.  Als we onze  kindertijd voorbij zijn,  kunnen we het contact met onze verfijnde gevoelens verliezen en cynisch in het leven komen te staan.  Verstorende emoties en moeilijke situaties heeft een diepe impact op ons. Daarin kan echter ook een spirituele bevrijding verborgen zitten.

Een beroemde uitspraak van Nelson Mandela:

‘As I walked out the door toward the gate that would lead to my freedom, I knew if I didn’t leave my bitterness and hatred behind, I’d still be in prison.’
~ Nelson Mandela

Kwellende gemoedstoestanden – kwellende emoties zoals woede, hebzucht, lust, egoïsme – vernietigen onze verstandhoudingen met anderen en maakt ons onvermijdelijke eenzamer, meer geïsoleerd, meer ongelukkig.

De Dalai Lama beschrijft in zijn boek in detail wat je hieraan kan doen, het tegengif om je te leiden naar gezonde gemoedstoestanden.

Bianca Visser voice for kindnessNa een tijdje  ga je de transformatiekracht van je acties beter herkennen en betere keuzes maken. De spirituele basisinstructies in het boek  leidt je naar de diepere lagen van emotionele heling. Het wordt helder beschreven en is gemakkelijk te volgen. Educatie van de geest en het hart is het meest krachtige wapen dat je kan gebruiken om de wereld te veranderen. De meditaties in het boek zijn geschikt voor iedereen, ongeacht of je een religie aanhangt of niet. De Dalai Lama geeft een aantal obstakels aan die een beginner tijdens de meditatiebeoefening kan tegenkomen en hints wat er je tegen kan doen.

Personal coaches, trainers en studenten die op één of andere manier zelfontwikkelingsopleidingen of –cursussen geven en volgen, kunnen dit boek gerust opnemen in hun programma en meenemen in hun ‘gereedschapskist’. Let wel, het is geen éénmalige les maar vraagt toewijding, en discipline die leidt tot routine…maar dat wist je al.

Use your voice for KINDNESS
Your ears for COMPASSION
Your hands for CHARITY
Your mind for TRUTH
And your heart for LOVE

Het allermooiste bewaren we voor het laatst.
Zie en hoor de wijsheid van de Dalai Lama gestoken in een nieuw jasje over Compassie & Universele verantwoordelijkheid in ‘ONE VOICE’:

One Voice

Uitgever Asoka Rotterdam.

ISBN nummer 9789056702953, gebonden, 208 pagina’s, vertaler Bert van Baar. Oorspronkelijke titel Beyond Religion.

  1. Bron: ‘Medische training-onderdrukt empathie bij artsen‘  [↩]

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Dalai Lama Tags: Bianca Visser, compassie, dalai lama, Uitgeverij Asoka, vrede, Vrij van Religie, welzijn

Lees ook:

  1. Vierendertigste Kalachakra in 2016 in Bodhgaya, India
  2. Dalai Lama bezoekt Nederland in september
  3. Compassie voor de Dalai Lama een levenshouding
  4. Dalai Lama in coronatijden – meditatie voor jezelf en compassie beoefenen met anderen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald de Caluwé zegt

    7 november 2013 om 17:36

    Prachtig. Dank voor het attenderen en op smaak brengen met linkje en filmpje!

Primaire Sidebar

Door:

Bianca Visser

Boeddhist en personal coach, onderzoeker en medewerker van het Boeddhistisch Dagblad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee
    • Waarom speelt Bewustzijn altijd verstoppertje?
    • Het jaar 2023 – dag 250 – voetbalzonderrellen
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.