• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » De verbeelding aan de macht

De verbeelding aan de macht

10 juni 2024 door Erik Hoogcarspel

Hypnose komt op heel verschillende manieren in de media. Nu eens als een serieuze therapiemethodiek, dan weer als hulpmiddel bij allerlei medische problemen of bij een forensisch onderzoek. Soms zie je hypnose opduiken in liveshows of in praatprogramma’s op televisie, als een vorm van goedkoop amusement, waarbij een autoritaire hypnotiseur zijn publiek allerlei rare opdrachten geeft. De personen die gehypnotiseerd worden, volgen strikt op wat hen gesuggereerd wordt en ondergaan wat er gebeurt. Kijk je naar een film over medische hypnose, zoals “mijn stem gaat met je mee” (te bekijken via mavoixtaccompagnera.be), waarin twee anesthesisten in een Brussels ziekenhuis tonen hoe ze patiënten met hypnose begeleiden bij medische ingrepen, dan krijg je een ander beeld. Je ontdekt hoe je bij zo’n aanpak, als patiënt zelf heel actief betrokken wordt (bladzijde 11).

Tegen stress

Dr. Nicole Ruysschaert is arts, psychiater-psychotherapeute met opleiding in cognitieve gedragstherapie, hypnose, psychotraumatologie en oplossingsgerichte therapiemethoden. Ze heeft jarenlang bij de geestelijke gezondheidszorg gewerkt en een privépraktijk in Antwerpen. Daarnaast heeft ze trainingen en workshops gegeven over stresscontrole en zelfhypnose. Zij schreef eerder een boek over klinische hypnose, maar nu heeft ze een boek geschreven vol praktische oefeningen waarmee de lezer zelf aan de slag kan gaan.

Het boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel leer je hoe je lichaam met spanningen omgaat en hoe je veerkracht kunt ontwikkelen. Het tweede deel kun je aan de hand van een zevenstappenplan zelf zelfhypnose gaan beoefenen. Om het je gemakkelijk te maken kun je via een QR-code ook toegang krijgen tot gesproken instructies. In deel drie wordt uitgelegd hoe je het beste met spanningen om kunt gaan en hoe je deze als positieve factor in je leven kunt gebruiken. Deel vier tenslotte legt uit hoe je dagelijks technieken van zelfhypnose kunt gebruiken.

Volgens Ruysschaert is hypnose voor de westerse mens een geschikter hulpmiddel dan meditatie, omdat deze mens van nature een onrustige geest heeft. Bij het beoefenen van hypnose hoef je je geest niet tot rust te brengen, maar werk je met je verbeeldingskracht. Het is volgens de schrijfster ook een krachtiger hulpmiddel dan visualisatie, omdat je niet alleen getuige bent maar ook een fysieke deelnemer. Je ziet niet alleen tijdens de hypnose, maar al je zintuigen zijn er actief.

De rol van het lichaam

De schrijfster begint met een uitgebreide beschrijving van het proces van de geboorte. Daar ontstaat al het gevaar van de onvolledige hechting met de moeder. Bij het opgroeien kun je vervolgens ook nog allerhande trauma’s oplopen. Je gaat deel uitmaken van verschillende groepjes en ervaart dan de groepsdruk. Wil je later succes hebben in het leven dan is volgens schrijfster een gelukkige jeugd onontbeerlijk.

Vervolgens wordt uitgebreid de werking van de hersenen en het zenuwstelsel uitgelegd. Het blijkt dat we op drie manieren gevaar reageren: als we denken dat we het gevaar aankunnen gaan we vechten, zo niet dan maar vluchten en als we ons lam schrikken dan bevriezen we. In de natuur zijn dit effectieve reacties, maar ze treden tegenwoordig ook vaak op als we ons onder druk voelen staan. In dat geval helpen ze niet en veroorzaken ze alleen maar de spanningen waar we geen weg mee weten. Met hypnose kunnen we de druk verminderen en een gevoel van veiligheid oproepen. Dit gaat in zeven stappen. De eerste stap is je losmaken van de wereld door je op een ding te concentreren. De tweede stap is het consolideren van de staat van rust, vaak met de hulp van de ademhaling. Vervolgens stel je je een omgeving voor waarin deze rust lichamelijk voelbaar is. Bij de vierde stap pas je deze omgeving aan aan je eigen voorkeuren. Bij de vijfde stap spreek je uit wat je graag wilt bereiken met hypnose en je geeft zo je onderbewuste eigenlijk een soort instructie. Je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf “ik wil andere mensen met rust en mildheid benaderen”. Om deze suggestie buiten de hypnose om weer op te kunnen roepen, maak je een soort anker. Dit kan een gebaar zijn, of een ander teken dat je als het ware je onderbewuste aanleert. In spionagefilms wordt dit soms zo voorgesteld dat voorgeprogrammeerde immigranten die helemaal ingeburgerd zijn, door een krantenbericht met een soort anker erin, veranderen in een vijandig leger. Tenslotte neem je in stap zeven rustig de tijd om in kleine stapjes weer terug te keren naar de werkelijkheid van alledag.

Een praktisch boek

Het boek is praktisch van opzet. Er staan 40 oefeningen in waarvan bovendien de instructies in gesproken vorm op internet beschikbaar zijn. De nadruk ligt wel heel erg op het voorkomen of genezen van overspannenheid en het opbouwen van een soort geestelijke weerbaarheid. Daarnaast worden trauma’s, overbelasting en overspannenheid nogal eenzijdig uitgelegd als medische aandoeningen en niet als het gevolg van een slechte arbeidssituatie, verkeerde beslissingen of een overmatige ambitie. De lezer wordt aangemoedigd om de problemen bij zichzelf te herkennen en krijgt overzichtelijke schema’s aangeboden waarin de weg naar genezing wordt duidelijk gemaakt. Er is zelfs een oefening, oefening 17, waarmee de lezer leert om zijn emoties te reguleren. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de oefeningen voor iedereen even goed werken. Er worden geen garanties gegeven. Wat hier dus ontbreekt zijn adviezen om een volgende overbelasting te voorkomen.

Relatie met meditatie

Hoewel Ruysschaert schrijft dat zelfhypnose iets anders is dan meditatie, is de relatie duidelijk. Elke oefening begint met een korte concentratie op de ademhaling. De zogenaamde hypnotische staat is niets anders dan wat in het boeddhisme toegangsconcentratie heet, of in het Engels acces concentration. De oefeningen in zelfhypnose zijn in het principe hetzelfde als visualisaties. Het verschil is alleen dat je bij boeddhistische visualisaties jezelf identificeert met een boeddhavorm en daarmee met de boeddhistische leer, zoals de skanda’s, het niet-zelf, de leegte, enzovoorts. Bij de zelfhypnose is het doel alleen maar om van spanningen en trauma’s af te komen. In het boeddhisme wordt de functie van de zogenaamde “ankers”, de signalen voor het onderbewuste, vervuld door ritueel, handbewegingen en mantra’s. In de oefeningen van Ruysschaert zit echter voldoende ruimte om ze aan te passen naar eigen behoefte.

Doordat ze zo concreet zijn, zijn de oefeningen in zelfhypnose echter wel een goede manier om je visualisaties te oefenen en te verdiepen. In de boeddhistische instructies wordt vaak erg de nadruk gelegd op de details van de visualisatie en niet op de betekenis ervan. Dit maakt het inleven in de visualisatie moeilijk. De boeddhistische leraren gaan er vaak te gemakkelijk vanuit dat dit inleven vanzelf wel gebeurt als er voldoende devotie is opgewekt. Het vermogen tot devotie is echter in het Westen sinds de middeleeuwen nogal afgenomen. Als je de sādhana’s of tantrische meditaties ziet als vormen van zelfhypnose, word je verlost van een hoop heilige hocus pocus en begrijp je beter hoe ze werken en hoe je deze week nog kunt versterken.

Een zwak punt van het boek is wel de uitgebreide medische verklaring van spanningen en trauma’s. Je kunt nog zo’n gedetailleerd beeld geven van de verschillende aspecten van het zenuwstelsel en de hersenen, maar de vraag blijft altijd nog dat de relatie tussen een hormoon en een gevoel van overspannenheid een mysterie is. Deze relatie tussen materie en geest is wat de filosoof David Chalmers the hard problem noemde en het is in feite de weerlegging van het materialistische medische wereldbeeld. Gelukkig kan de lezer deze medische verklaringen gewoon overslaan en doorgaan naar de oefeningen.

Een bezwaar vind ik wel dat de schrijfster geen aandacht geeft aan de verschillen tussen man en vrouw. Uit andere bronnen heb ik geleerd dat de spanningen bij mannen zich vaak explosief voordoen en snel weer wegebben, maar dat er bij vrouwen een langzame opbouw is die dan ook langer blijft hangen. Dit kun je inderdaad verklaren uit de verschillen in hormoonhuishouding tussen de seksen.

Het boek is over het algemeen vlot geschreven, maar Ruysschaert is geen sterke styliste. Ze doorspekt haar taalgebruik met veel onnodige uit het Amerikaans overgenomen woorden, die de tekst wat minder helder maken. Zo bedankt ze de psycholoog Dirk de Wachter ervoor dat hij haar boek een “endorsement” heeft gegeven en vindt ze zelfhypnose een “verrijkende tool”. Daarnaast wordt in het boek eigenlijk het wereldbeeld verondersteld zoals dat in kringen van Amerikaanse therapeuten gangbaar is. Ook dit kan de lezer echter zonder bezwaar naast zich neerleggen.

Het is en blijft een leerzaam boek voor hen die hun verbeeldingskracht willen aanwenden om hun leven te verrijken.

Dr. Nicole Ruysschaert: Zelfhypnose werkt, Een veerkrachtig antwoord op stress, burn-out en trauma, Lannoo, Tielt 2024, paperback, 272 bladzijden.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, Gezondheid, meditatie Tags: controle, David Chalmers, Dirk de Wachter, geest, lichaam, Nicole Ruysschaert, spanningen, stress, zelfhypnose

Lees ook:

  1. Boeken – mindful omgaan met stress
  2. Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
  3. Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
  4. Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.