• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Allerwege blijdschap

Allerwege blijdschap

19 januari 2020 door Kees Moerbeek

Zijn de boeken Een wereld in crisis van Jiddu Krishnamurti en Aquarius Nu! van Marilyn Ferguson en Wakker worden met de Boeddha van Frans Goetghebeur, op één lijn te plaatsen met De Blijdschapper, een Bommelverhaal uit 1970? Maarten Toonder is geen spiritueel leider, maar hij gaat dieper dan je denkt.

Krishnamurti’s Wereld in crisis is een serie ‘talks’ uit de jaren zeventig en tachtig. Ze gaan over ‘ontwaken’. Ontwaken betekent voor JK een geest vrij van conditionering. Onze opdracht is ‘te zien dat u als mens vrij bent van uw conditionering, alleen staat en daarom integer, oprecht en rechtschapen leeft.’ Omdat de geest angstig is en veiligheid zoekt, raakt hij gehecht aan ideeën, dogma’s, relaties, mensen en bezittingen. Als een aap springt de geest telkens van de ene (nieuwe) ‘illusie’ naar de ander: druk, druk, druk. JK: ‘U dient daarom inzicht te krijgen in die angst en dat is veel belangrijker dan inzicht in gehechtheid. Wanneer u dat inzicht heeft, verdwijnt gehechtheid totaal en ontstaat de kwaliteit van een geest die het heeft begrepen, zich bewust is en inzicht heeft in het gehele proces van gehechtheid. Dat is liefde.’

Totaal handelen

Hoe kom je tot inzicht? Door observatie. JK: ‘Hij (de geest) is als een wetenschapper: als hij wil onderzoeken kijkt hij. Hij begint niet met een conclusie – dan is hij geen wetenschapper. Dus ergens achter komen, betekent vrij zijn van elke conclusie. Dan is de geest helder, fris. En als je van daaruit te werk gaat, is er dan een onderzoeker? Dan is er alleen maar observatie, geen onderzoek. Daarom is een dergelijke geest niet verdeeld en alleen dan is hij in staat om te observeren. Observeren betekent dat je inzicht hebt zonder conclusie, en bijgevolg continu inzicht. Dus is de geest vrij om te observeren en bijgevolg vrij om totaal te handelen.’

Staat van genade

‘Onze samenleving moet opnieuw worden gemaakt, niet eenvoudigweg gerepareerd’, schreef Marilyn Ferguson in de Aquarius Samenzwering. Dat was 25 jaar geleden. In Aquarius Nu! onderzoekt ze hoe de transformatie tot stand kan komen. Haar boek is een vergaarbak van citaten die aannemelijk moeten maken dat het aankomt op ‘gezond verstand: een voortdurend onderzoekende houding.’ Waar Krishnamurti het heeft over ‘ontwaken’, snijdt Ferguson het onderwerp ‘flow’ aan. MF: ‘Vroeger heette het “de staat van genade”. Tijd en zelfbewustzijn lijken er even niet meer te zijn, hindernissen verdwijnen als bij toverslag, oude grenzen worden overschreden, de details lijken zichzelf regelen. Je hebt direct toegang tot je geheugen en elk doel lijkt makkelijk bereikbaar te zijn. De meeste mensen hebben de genade wel ervaren, een paar uur lang of een hele dag waarin alles samenvloeit, elke boodschap vrucht draagt en “de kracht” met ons is. En dan verdwijnt ze op even mysterieuze wijze waarop ze kwam en we zijn weer in de wereld van de vlagen, de gijzelaars van onze normale toestand – verteerd door vage spijt en zorgen.’ Zou dat wat ze beschrijft ‘verlichting’ kunnen zijn? Hoe kunnen we die staat bereiken? Door vertrouwen, door niet stevig vasthouden aan een intentie, door een speelse geest en door in het heden te zijn. En voegt MF toe: “Als we eraan denken regelmatig onze intuïtie te bevragen, kunnen we een nieuwe gewoonte scheppen – de gewoonte van wakker blijven. Stukje bij beetje trainen we onze hersenen.’

Gewoon mensenwerk!

Frans Goetghebeur gebruikt klare taal in Wakker worden met de Boeddha. ‘Het is allemaal niet zo complex. We hebben in ons bewust zijn die twee kanten: naast afkeer in al zijn vormen de liefde, naast hoogmoed de gelijkmoedigheid, naast bezitterigheid de tevredenheid, naast jaloezie de vreugde die je voelt over wat een ander voor elkaar krijgt.” Hoewel we streven naar geluk, kiezen we toch vaak voor de eerste reeks die veel ellende veroorzaakt. ‘Hoe komt dat?’, vraagt Goetghebeur zich af. ‘Omdat we nu net deze gewoontes hebben aangenomen en niet de gewoontes uit de tweede reeks. Dat opmerken is al een aanzet tot streven naar beter inzicht in onszelf en onze relaties met anderen. Dat is nu precies wat met spiritualiteit ook bedoeld wordt. “Be the change you want to see in the world,” heeft Ghandi gezegd. Het komt er gewoon op aan het te doen.’ Gewoon mensenwerk dus!

De Blijdschapper

Cornelis Zwadder in de blijdschapper in het gelijknamige Bommelverhaal uit 1970. O.B. Bommel had hem opgeroepen met een toverformule uit Spiritus pluribus. Hocus Pas van wie hij het boekje kocht, prees het aan als één uit een ruime sortering over ‘positief denken andere magische wetenschappen’. Verschil met Krishnamutri: Marten Toonder heeft het over ‘tevredenheid’ in relatie tot stoffelijke zaken. JK legt een relatie met het geestelijke, met ‘ontwaken’.

De blijdschapper noemt zich iemand die ‘een beetje geluk wil brengen in deze sombere tijden waarin alleen maar aan stoffelijk welzijn gedacht wordt.’ Een geestverwant van hem heet Olivier, maar Tom Poes vermoedt dat hij de Zwarte Zwadderneel is. En Poes heeft gelijk. Zwadder vertelt hem openhartig: ‘Het is een bijnaam uit mijn jeugd, die mij veel verdriet bezorgt. Ach, vroeger meende ik er goed aan te doen om berouw en verslagenheid te verspreiden. Maar ik heb ingezien, dat de aarde tot een tranendal werd, en ik heb mij bekeerd voordat het te laat was!’ op Cornelis rust een vloek, hij moet geluk brengen om zich daarvan te verlossen.

Voosheid

Hoe breng je een ‘zonnetje onder de mensen’? Zwadder beproeft allerlei methodes, waarvan Bommel getuige is. Methode één is het brengen van ongeluk. Iemand die in een ongelukkige situatie verkeer, gaat namelijk beseffen wat geluk is. De tweede methode is het brengen van nóg meer welvaart. Mensen gaan daardoor begrijpen hoe voos welvaart is en beseffen wat geluk werkelijk inhoudt. De derde methode: ‘na lijden komt verblijden’. Je pakt iemand alles af en geeft het hem weer terug. Ook het gebruik van heilzame pillen waardoor iemand de persoon wordt die hij graag wil zijn, is een beproefde methode. De vierde methode dus. Luttele momenten lijken pillen Zwadder te verlossen. Voor Bommel is de uitwerking desastreus.

Zwadders ultieme methode: een zondvloed. Hij zegt: ‘Laten wij denken aan de zegeningen van dit hemelwater, dat reinigend langs de wegen en over de landerijen trekt, en dat grote vreugde zal geven als het weer wegtrekt. Allerwege blijdschap en verlustiging.’ Tom Poes is spelbreker, hij verbreekt Bommels betovering. De gemankeerde heilbrenger verlaat Rommeldam en omstreken, nog steeds niet verlost van zijn vloek. Ziehier de diepgang van Marten Toonder.

Bibliografie

  1. Ferguson, Aquarius Nu!, Ankh-Hermes, Deventer, 2006
  2. Goedghebeur, Wakker worden met de Boeddha, Ten Have, Kampen, 2006
  3. Krishnamurti, Een wereld in crisis, Ankh-Hermes, Deventer, 2006
  4. Toonder, Daar zit iets in, het beste van Bommel 5, De Bezige Bij, Amsterdam, 2006

 

Context artikel

Het bovenstaande artikel uit de boekenrubriek LeZen van De Lotusvijver verscheen in de herfst van 2006. Het thema was: Fok jou met je zen! Het redactioneel legt uit: ‘Als iemand in volle overtuiging zit zoals de Boeddha deed, al is het maar voor een moment, dan ontwaken alle levende wezens.’ ‘Beoefenaars van zazen brengen tenslotte blije en zonnige gezichten onder de mensen: “Wie goed doet, goed ontmoet!” Niet-zitters waarderen echter niet altijd deze heilzame werking, signaleert de redactie. Een voorbeeld: ‘Blij en zonnig? Je lijkt wel een gereformeerde ouderling!’ Het grootste deel van deze aflevering van De Lotusvijver gaat over ‘de spiegel die onze naasten ons voorhouden over ons gemediteer.’

Toegevoegde bronnen 2020

Heer Bommel en de Zwarte Zwadderneel, de Bommel schatkamer

https://www.heerbommel.info/tom-poes-heer-bommel/heer-bommel-en-de-zwarte-zwadderneel

What is enlightenment? J. Krishnamurti

https://www.youtube.com/watch?v=WhVkmmlw6Nw

 

 

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Pakhuis van Verlangen Tags: Cornelis Zwadder, Frans Goetghebeur, Jiddu Krishnamurti, Kees Moerbeek, Marilyn Ferguson

Lees ook:

  1. Er zij licht
  2. ‘Ik’ is lijden
  3. De Boeddha en de amoebe
  4. Jelle Seidel – Terug naar de bronnen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    20 januari 2020 om 12:21

    Een zonnetje van een artikel dat na veertien jaar opnieuw zijn licht laat schijnen. En terecht!

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.