• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » ‘Iedereen is het centrum van de kosmos’

‘Iedereen is het centrum van de kosmos’

11 augustus 2019 door Kees Moerbeek

‘Verlichting is voor mensen die het leven niet aankunnen,’ dit is soto-zenmeester Brad Warner ten voeten uit. Zijn handelsmerk is het aankaarten van zaken waarbij mensen zich ongemakkelijk voelen, maar waarvan hij vindt dat dit nodig is. Als tiener en twintiger was hij punker en zo lang als hij zich kon herinneren zocht hij wanhopig naar de zin van het leven. Dit aldus het voorwoord van zijn boek There is no god and he is always with you (2013).

‘Er is geen god en hij is altijd bij je’, klinkt als het een of andere zinloze zen-raadsel, schrijft Warner. Los van de gedachte of er werkelijk iets bestaat als een god, is er wel degelijk iets spiritueels in deze wereld, meent hij. Dit kán god worden genoemd: ‘Zen zegt dat én de materialistische én de religieuze visie onvolledig zijn en een vergissing. We zijn immers noch geest, noch lichaam en onze situatie kan niet op een zo beperkte manier worden beschreven. Zelfs het woord god is te beperkt!’ Zen hoe ‘goddeloos’ ook, zegt volgens Warner veel over god! Hoofdstuk 11 van zijn boek draagt de titel Is Buddha God?

Bovennatuurlijk

Een van de hoekstenen van de huidige christelijke hoofdstroom is dat Jezus God is. Andere mensen zijn geen God: Jezus is dus blijkbaar bijzonder. Dit was waarschijnlijk niet wat zijn volgelingen van hem vonden, meent Warner. In tegenstelling tot het christendom, heeft het boeddhisme nooit beweerd dat Shakyamuni Boeddha een god is. In ieder geval niet op die manier dat hij alleen een god is en andere mensen niet.

Desondanks is soto-zenleraar Warner zich ervan bewust dat er boeddhistische stromingen zijn die geloven dat Shakyamuni een soort van bovennatuurlijk wezen is. Er zijn boeddhisten die hem zien als een god, of als de god van hun religie. In zijn Japanse tijd heeft Warner Thaise boeddhisten ontmoet die op dezelfde manier naar Shakyamuni Boeddha keken als christenen Jezus zien. Ooit sprak hij met een Thaise man en zijn zoon, waarna hem duidelijk werd dat ‘hun ideeën over boeddhisme enorm verschilden van de mijne.’ Warner’s conclusie: Als westerse boeddhistische leraren beweren dat boeddhisten de Boeddha niet aanbidden als een god, dan zien ze iets over het hoofd.

Modernisme

Warner ging op onderzoek de oorzaken hiervan en kwam uit op het boek van David McMahan The making of Buddhist modernism (2008). McMahan beschrijft volgens Warner dat de manier waarop het boeddhisme in het Westen wordt gepresenteerd ons geen getrouw beeld geeft van de manier waarop het in andere tijden begrepen werd. Of hoe het zelfs nu wordt begrepen in Azië. De reden is niet uitsluitend dat westerse boeddhistische leraren het boeddhisme verkeerd hebben begrepen vanwege hun culturele conditionering. McMahan schrijft dat ook de Aziatische boeddhistische leraren beïnvloed zijn door de moderne westerse manier van denken.

McMahan is van mening dat dit alles voortkomt uit de natuurlijke ontwikkeling in het boeddhisme en helemaal consistent is met de originele intentie van de Boeddha zelf. Het gebruik van het woord boeddhisme is een manier om de stichter ervan te eren, maar wij zouden het boeddhisme niet willen bevriezen en beperken tot wat de historische Boeddha gezegd heeft. ‘Mensen maken zich veel te druk over de verwestersing en modernisering van het boeddhisme.’

Vervolgens wijdt de auteur Warner uit over de verschillende versies van oude boeddhistische teksten. Het is fijn om betrouwbare versies te hebben van deze oude geschriften. Wel moeten we ons ervan bewust zijn dat zelfs de meest betrouwbare teksten die we ontdekken dit niet eigenlijk zijn. Cultureel komen wij van een andere plek, zodat we niet goed begrijpen wat de mensen die de teksten toen schreven werkelijk bedoelden. Het is zelfs nog maar de vraag of hun tijdgenoten de teksten volledig begrepen. En, misschien is dit een open deur, de Engelse taal waarin de oude teksten zijn vertaald, bestond toen nog niet.

McMahan noemt als voorbeeld het Sanskriet woord moksa dat vertaald wordt als freedom. Geen onverdienstelijke vertaling, maar volgens McMahan is dit beter: “liberation from rebirth in samsara as an embodied being, as well as liberation from destructive mental states (klesas), craving, hatred, and delusion and from the suffering (dukkha) they produce.” Aan de andere kant heeft het Engelse freedom een andere connotatie: “individual freedom, creative freedom, freedom of choice, …” Weliswaar is freedom een gepaste vertaling voor moksa, maar het is toch iets heel wat anders, aldus de Soto-zenleraar.

Het antwoord op de vraag of het boeddhisme buiten de hedendaagse westerse cultuur de Boeddha ziet als bovennatuurlijk, is zeer gecompliceerd. Met zekerheid kan wél worden beweerd dat de Verhevene nooit geclaimd heeft God te zijn of een profeet van God. En vond hij vond de vraag over het bestaan of niet bestaan van God niet erg belangrijk. Ook geldt dit voor vragen over het ontstaan van de wereld en wie het geschapen zou hebben, brengt Warner in herinnering. ‘Het is ons lijden hier en nu dat ertoe doet. Het is verlies van tijd en energie om met dingen bezig te zijn die er niet toe doen, terwijl de dingen die er wel toe doen worden genegeerd.’

‘In the same sense that there is no center of the Earth, there is no center of the universe. In Buddhist terms, each and every one of us is the center of the universe.’ Vrij vertaald: ‘Net zoals er geen middelpunt van de Aarde bestaat, is er geen middelpunt van de kosmos, ieder van ons en iedereen is het centrum van de kosmos.’ Meteen hierna had volgens mij (red.) hoofdstuk 11 kunnen eindigen.

Prangende vraag

Blijft over een prangende vraag. Aan het begin van hoofdstuk 12 getiteld Sam Harris believes in God vat Brad Warner hoofdstuk 11 samen. ‘Dus Boeddha is niet God. Of voor sommigen is hij het misschien wel. Veel mensen houden er allerlei definities van God op na. Het blijkt dat zelfs sommige atheïsten in God geloven.’ De Boeddha wordt volgens mij (red.) al 2.500 jaar door allerlei gelovigen voor atheïst versleten. Door wie en waarom en is dit juist, onjuist of …?

Bronnen en literatuur
Warner, B. There is no God and he is always with you. New World Library, Novato California, 2013
Moerbeek, K. Brad Warner over God. Magazine VvB, december 2016
Moerbeek, K. Moderniteit en meditatie. Magazine VvB, juli 2013
Zen Master Eido Roshi answers the question, ‘Does God exist?’
https://www.youtube.com/watch?v=wL1V1eURgDI

 

Categorie: Boekbespreking, Zen Tags: aanbidding, bovennatuurlijk wezen, Brad Warner, God, Kees Moerbeek, religie, verlichting, vershillen

Lees ook:

  1. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
  2. Onze gebroken wereld herstellen
  3. Win kaarten voor boekpresentatie Brad Warner
  4. Geloof, inzicht, weten, overdracht, vertrouwen en verwerping

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    11 augustus 2019 om 16:08

    goed stukje

  2. Kay zegt

    11 augustus 2019 om 20:01

    Het centrum van het individu, aarde en universum met alle verschillen zijn in diepste zin een en hetzelfde. In de oude geschriften van India is een van de cognities:”Zo boven, zo beneden”. In tal van geschriften vind je overeenkomstige cognities, in China, Midden-Oosten, bij de indianen, Zuid-Amerika en Afrika.

  3. Louise zegt

    12 augustus 2019 om 11:47

    Boeiend stuk.

    Louise

  4. Joost zegt

    13 augustus 2019 om 17:35

    Laten we het maar niet over God hebben. Wie kent hem of het, Boedha was daar ook duidelijk over in het hertenpark.
    Volg , of probeer het pad te volgen.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.