• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Refreshing Earth of the Heart – Wat at de Boeddha (2)

Refreshing Earth of the Heart – Wat at de Boeddha (2)

25 december 2019 door Refreshing Earth of the Heart

Vier dagen nadat de Boeddha verlichting had bereikt bereidden twee reizende kooplieden volgens de overlevering ter plekke een maaltijd om aan hem aan te bieden, met ingrediënten die ze bij zich hadden. Het zou gaan om mantha en madhupindika. Mantha zou een soort pap, of gruwel zijn gemaakt van gerst of rijst. Madhupindika betekent letterlijk honingballetjes. Om mantha te maken moet je sattu gebruiken, gedroogde of geroosterde gerst of rijstmeel. Het graan was grof gemalen en vervolgens gekookt. Sattu werd meegenomen als proviand voor op reis; Je kon in korte tijd een voedzame maaltijd bereiden door het te koken. Sattu werd gemengd met water of soms melk en vervolgens gekookt, waarschijnlijk met een snufje zout, en dit werd een dikke brij. Manthu kon samen worden gegeten met iets anders; in het geval van de Boeddha, met madhupindika. Madhu betekent honing of meer in het algemeen, ‘zoetigheid;’ pinda betekent een bal. Dus madhupindika kan verwijzen naar een brok honing, maar dit lijkt onwaarschijnlijk in dit geval gezien het feit dat dit voedsel lastig te vervoeren zou zijn. …. Ananda beschreef madhupindika als hebbende ‘een zoete heerlijke smaak’

(bron: http://www.dhammawiki.com/index.php?title=Food_of_enlightenment)

We weten dus niet wat voor “honingballetjes” of “zoete balletjes” dat waren.

Ik geef hier een eigen interpretatie (het origineel – zonder honing – komt uit de nieuwsbrief van “Earth Holding Actions in the Plum Village Tradition.”

http://us8.campaign-archive2.com/?u=8be9b5ed990a2cbf98c358356&id=0db87a43ab&e=0a351ab590)

De meeste ingrediënten hadden ze in het oude India ook al.

Gelukzalige honing-sesam balletjes

Ingrediënten voor ongeveer 24 balletjes   1/2 kopje havermout 1/2 kopje tahin (sesampasta)

Beter gerstepap en honingballetjes
gerstepap en honingballetjes

4 eetlepels honing 4 eetlepels zonnebloempitten, licht geroosterd 1/4 kopje rozijnen 1/2 kop grof gehakte, geroosterde amandelen (ongezouten) 1/2 kop ongezoete, geraspte kokos 1/2 kopje sesamzaad licht geroosterd    1. Doe alle ingrediënten behalve de kokos en sesamzaad in een kom en meng goed. Kijk of het kneedbaar is. Voeg eventueel wat water toe of laat wat opstijven in de koelkast.

  1. Meng kokos en sesamzaad in een kommetje. 3. Rol telkens een flinke theelepel van het mengsel tot een bal. 4. Rol de bal door het kokosnoot/sesamolie mengsel. 5. Ga verder met de rest van het mengsel.   Overgebleven sesamzaadjes en kokos kunnen door de muesli, of over de gerstepap. Kook daartoe geroosterde en gemalen gerstekorrels in water met zout in ca. 1 uur tot pap. De ballen zou ik er persoonlijk niet in doen, maar sesam en kokos smaakt er prima bij. De pap smaakt apart. Niet echt een lekkernij, maar erg geschikt om in deze tijd bij te mediteren op de ongelijke verdeling van welvaart in de wereld. Zou een tegendraads kerstdiner kunnen zijn (“eten jullie ook kalkoen met de kerst?” “nee, pap van gerst en water”). Velen in onze wereld zouden er dankbaar voor zijn.

 

Als jaarafsluiting nog een hamburgerrecept, met ingrediënten die er veelal ook al waren in het oude India, al denk ik niet dat ze er hamburgers van zouden hebben gemaakt. Wellicht is dit beter geschikt voor de kerstdis dan gerstepap met honingballen.

Vegaburgers
Ingrediënten (4 flinke eters)
Scheutje olijfolie
6 grote portobello-paddenstoelen, in grove stukjes gehakt (vervang eventueel een deel door kastanjechampignons)
1 theelepel thijm
zout en peper naar smaak
1 blik witte bonen, uitgelekt
4 grote medjooldadels, ontpit, fijngehakt
2 tenen knoflook, gepeld en fijngehakt
1 bosje peterselie, fijngesneden
2 eetlepel tahin
2 eetlepel sojasaus
200 gekookte en afgekoelde zilvervliesrijst (100 g rauw gewicht)
50 havervlokken (of paneermeel)
De schil van 1 citroen, geraspt

Kook de zilvervliesrijst – of gebruik een restje. Zet een grote pan op het vuur en voeg een scheut olie toe. Voeg als de pan goed heet is de paddenstoelen en thijm toe met zout en peper naar smaak. Bak alles op een halfhoog vuur tot de paddenstoelen uitgedroogd en lichtbruin zijn, zet ze opzij en laat ze iets afkoelen.

Beter burgers december 2015

Giet de witte bonen af en mix ze samen met de dadels, knoflook, peterselie, tahin en sojasaus tot een glad mengsel (keukenmachine). Doe dit in een kom en voeg de rijst, havervlokken, citroenrasp en afgekoelde paddenstoelen toe. Meng alles goed en laat eventueel nog 10 minuten in de koelkast opstijven.

Verdeel het mengsel in 8 porties en boetseer er 8 burgers van. Leg ze op een ingevette bakplaat.

Verwarm de oven tot 230°C. Bak de burgers in de oven in 15 minuten mooi bruin.

Serveer ofwel als klassieke hamburger tussen een broodje met plakjes avocado, ketchup, augurk en een paar jonge spinazieblaadjes, ofwel als onderdeel van een diner. Zoete­ aardappelfrietjes zijn hier ook lekker bij, of andere geroosterde groenten uit de oven (wortel, pastinaak, selderij, bietjes, …)

Bron: http://www.donderdagveggiedag.be/recepten/een-burger-voor-echte-hongerlappen/ (Dit is een recept uit het kookboek ‘Een nieuwe kijk op eten’ van Anna Jones)

Fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar.

 

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Gezondheid, Voedsel Tags: Boeddha eten, Refreshing Earth of the Heart, verlichting, voeding van Boeddha

Lees ook:

  1. Refreshing Earth of the Heart – Wat at de Boeddha (2)
  2. Avocado-maissoep en groenten uit de oven met twee sausjes
  3. Refreshing Earth of the Heart – sojabonenhummus
  4. B’eter: Recept Vijgenbrood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Refreshing Earth of the Heart

Ecoloog, heeft een passie voor de natuur en koken. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 341 – haat
    • Wat de wereldliteratuur ons kan leren
    • De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
    • Boeddha in de bajes – Peter
    • Restauratie Chari-klooster in Bhutan volgend jaar afgerond

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.