• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Het boeddhisme is zo simpel

Het boeddhisme is zo simpel

12 april 2017 door Zeshin van der Plas

Vijfentwintighonderd jaar geleden ontwikkelde een prins een leer die tot satori leidt. Satori is ontwaken en de werkelijke natuur van alle bestaan inzien. En de methode daartoe is: ‘stilzitten en niets doen’, zo simpel is het. En hier komt de ‘maar’: Hoelang moet ik stilzitten? Je moet stilzitten en niets doen. Maar ik moet toch eten anders ga ik dood. Je moet stilzitten en niets doen. Maar als ik nou naar de wc moet? Je moet stilzitten en niets doen. Ik heb jeuk aan mijn neus. Stilzitten en niets doen. Ondanks dat de methode heel gemakkelijk is, is het o zo moeilijk om stil te blijven zitten.

Gyogen san, foto Zeshin van der Plas.

Boeddha zat zes jaar met vijf vrienden in afzondering, Boddhidharma zat negen jaar met zijn gezicht naar de muur. Binnen elke vorm van het boeddhisme duurt de monnikstraining duizend dagen intern in een klooster, dat is de helft van wat Boeddha deed. Elke ochtend vroeg opstaan, uit bedelen gaan, twee maaltijden per dag, tempeldiensten en ceremonies. Dit is de milde vorm van monnikstraining. In Tibet lieten monniken zich drie jaar inmetselen, de bosmonniken in Thailand schermen zich ook jaren lang af. Kluizenaars die jaren lang zichzelf afzonderen om tot inzicht te komen. Dat niet iedereen zich geroepen voelt om zo resoluut zich op zo een training te storten is vanzelfsprekend. Maar leken zijn vaak ook welkom in kloosters om een boeddhistische levenswandel aan te leren. Uit respect voor de levenswandel van monniken ondersteunen de leken hun klooster.

In Thailand is het boeddhisme de staatsreligie, daar ondersteunt het hele land het boeddhisme. ’s Morgens vroeg zie je door heel Thailand monniken uit bedelen gaan. Ze mogen geen geld aanpakken, alleen voedsel. Ook mogen ze maar twee keer per dag eten. Het is traditie dat elke Thai minimaal één week het monniksleven beoefent, maar veel Thai blijven minstens drie maanden in een klooster. Het Thaise boeddhisme behoort tot de theravadastroming maar de verschillen met het mahayana boeddhisme zijn qua beoefening niet zo heel groot. Als je de vernislaag van ceremonies en rituelen af krabbelt tot hun basisvorm zie je dat de overeenkomsten heel groot zijn. Het boeddhisme is terug te voeren op: ‘Stilzitten en niets doen’ alles wat er verder bij komt kijken aan rituelen, ceremonies, enz. is tot ondersteuning van ‘Stilzitten en niets doen’. Als leek zul je je misschien afvragen: ‘En dan?’ Waar leidt het toe?

Dat zei ik al in de eerste regel, het leid tot ‘satori’, ontwaken tot de werkelijke natuur van alle bestaan, ook wel boeddhanatuur genoemd. Ja dat zal wel, maar daar kan ik niks mee, het zegt me niks, moet ik u op uw mooie bruine ogen geloven? Nee, dat moet je zeker niet doen, je moet je eigen roeping volgen. Als je je geroepen voelt zou je het boeddhisme aan kunnen gaan hangen, of het christendom, Islam of Hindoeïsme. Elke zichzelf respecterende religie streeft hetzelfde na. Dat hele hordes volksstammen misbruik van de goedgelovigheid van hun volgelingen maken is van alle tijden. Het is zaak je ogen goed open te houden je bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor je levenswandel. Maar om op satori terug te komen, inzicht heeft niets met weten te maken, iedereen weet dat hij of zij dood gaat, de realisatie er van is voor het merendeel van de mensheid het ergste wat je kunt overkomen, praktisch iedereen is er bang voor. Boeddha heeft een methode ontwikkeld die hierin inzicht verschaft. Het is een simpele methode: stilzitten en niets doen. Niet verstrik raken in je ratio en satori kan je niet meer ontsnappen.

Foto Gyogen San in Bukkoku-ji op weg om uit bedelen te gaan. Gyogen is student bij zencentrum Bemmel.

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: boeddhanatuur, zitten

Lees ook:

  1. Zenboeddhisme is geen wellness
  2. Kussen onder je kont
  3. De praktijk van het boeddhisme
  4. Zittuh

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • 14 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 15 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 21 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 22 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
    • Weten is geloven, als we het fideïsme mogen geloven
    • Sodis – de virtuele denkster 536
    • Toegangsverboden – XR spant kort geding aan tegen Schiphol
    • Taigu – De blinde vlek

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.