• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dhyan Jager: ‘Is meditatie heel eenvoudig?’

Dhyan Jager: ‘Is meditatie heel eenvoudig?’

17 maart 2019 door gastauteur

Voor Dhyan Jager werd meditatie aanvankelijk de leidraad in zijn  leven. Hij zegt: ‘Bij zen is meditatie de belangrijkste beoefening, waarbij je een houding aanneemt die is voorgeschreven. Het zitten op een kussentje is de basis van bijna alle vormen van meditatie. Toch ontstond er in de loop van de tijd verzet tegen de formele aspecten en de rituelen, wat eerst een zekere houvast gaf veranderde al meer in een afkeer.’

Hieronder volgt het relaas van zijn persoonlijke zoektocht, van wat Dhyan noemt: ‘Een impressie van een onderzoek. Geen leer, geen traditie, geen leerling en geen leraar’.

‘Bij verschillende geloofsgemeenschappen en spirituele tradities ben ik in de leer geweest waarna ik uiteindelijk het boeddhisme omarmde, eerst het Tibetaans boeddhisme en later zen. Ik was als beginner gefascineerd en nieuwsgierig en zen sprak mij vooral aan vanwege z’n eenvoud, die voorkeur zal wel te maken hebben met mijn protestantse achtergrond.

Als ijverige student zette ik me volledig in met de nodige discipline, ik volgde weekeinden, deed sesshins, legde geloften af en kreeg nieuwe namen. Dat er een lange weg voor me lag daarvan was ik me terdege bewust. Wat ook wel aantrekkelijk was, het schept structuur en richting. Je bent steeds op weg naar een zekere verbetering van jezelf en de wereld dat is hoopvol en het zou best wel eens kunnen dat aan het einde van de reis je leven op een dag geheel volmaakt zal zijn.

Ik werd geïnspireerd door mijn naam: dhyan kundan, ( wat zoveel betekent als gouden meditatie welke ik van Osho kreeg ) en door de ervaring van magische momenten waarop meditatie zomaar gebeurde. Meditatie werd de leidraad in mijn leven, bij zen is meditatie de belangrijkste beoefening waarbij je een houding aanneemt die is voorgeschreven, het zitten op een kussentje is de basis van bijna alle vormen van meditatie. Toch ontstond er in de loop van de tijd verzet tegen de formele aspecten en de rituelen, wat eerst een zekere houvast gaf veranderde al meer in een afkeer.

Ik weet dat als je zoiets tegen komt, dit juist materiaal kan zijn voor de beoefening. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel. Er heerst ook de opvatting dat je uiteindelijk al die formaliteit moet zien als een spel, maar dat spel wordt toch wel heel serieus opgevat. In werkelijkheid was ik aan het imiteren om iets te bereiken waar ik mijn best voor moest doen, deze inspanning leverde verdeeldheid en angst bij mij op. Tegelijkertijd deed ook mijn lichaam een duit in het zakje, het werd voor mij al moeilijker om in een goede meditatiehouding te zitten, zoals ik dat jaren gewend was. Wat nu te doen ?

“De waarheden die anderen je vertellen en de rituelen die je imiteert zijn uiteindelijk niet van belang, maar de ontdekking die je doet door zelfonderzoek”.

Voor mij was het moment aangebroken om een mindfulnesstraining te gaan volgen. Hier staat het cultiveren van opmerkzaamheid centraal met thema’s als acceptatie en compassie en leren van moment tot moment zonder oordeel opmerken wat zich voordoet. De spiegel werd langzaam helder.

Ik heb mijn onrust gezien, mijn vastklampen en het weinige aan compassie. Niko Sensei heeft het goed gezien toen hij mij de naam van Jiho gaf,  wat aroma van compassie betekent. Wilde ik vrede kunnen sluiten met al die ‘onvolmaaktheden’ dan zal ik eerst terug moeten keren naar mijzelf, zelfcompassie dus, en dat was het begin van een verschuiving. Zelfcompassie is net zo belangrijk als ademhalen, het geeft je bestaansrecht, het creëert ruimte en er ontstaat vertrouwen.

“Als je jezelf onvoorwaardelijk kunt liefhebben dan kun je het hele universum onvoorwaardelijk liefhebben”.

Inmiddels had ik de formele beoefening al los gelaten en dat voelde als een bevrijding. Ik hoef me geen zorgen te maken over wat ik ‘zou moeten’ doen, de uiteindelijke werkelijkheid wordt door niets tot stand gebracht. Wat is het juiste pad ?, dat beoogt al dat er een doel moet zijn en er is geen doel, al mijn leraren hebben mij laten zien dat mijn geluk niet in een leer te vinden is.  Zen heb ik niet in de steek gelaten en zen heeft mij niet in de steek gelaten, zen strekt zich immers uit in het alledaagse leven, niets bijzonders dus.

“Door oefeningen te doen vind je geen houvast en het is niet nodig gebeden van anderen uit je hoofd te leren”. 

Meditatie is moeiteloos beschikbaar in gewoon stil zijn zonder ook maar enige interpretatie, luisteren naar het tikken van de klok, de vogels horen zingen of een kop koffie drinken. Er is nu een groeiend vertrouwen in de eenvoud van wat is. In het aanwezig zijn bij wat er op dit moment is, bij vreugde of verdriet, openbaart zich een geweldige vrijheid.

“Meditatie kent geen enkele repetitie-
het is zijn van moment tot moment”.

( Vimala Thakar).

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: afkeer, dhyan kundan, Edel Maex, meditatie, zen, zitten

Lees ook:

  1. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  2. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
  3. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  4. Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Carla zegt

    17 maart 2019 om 18:19

    Wat een prachtige zelfreflectie en dito ontwikkelingen. Dank voor uw verhaal.

  2. Dhyan Willem zegt

    17 maart 2019 om 21:58

    Interessant artikel over meditatie.
    Ik herinner me nog heel goed de woorden van Osho:
    “Meditation the only way”
    Waarom dan boeddhisme of zen er bij halen?
    Herinner me nl. ook nog goed Osho’s uitspraak:
    “All ideologies are prisons. I teach you to beware of them,
    my ideology included”.

    • Daishin zegt

      18 maart 2019 om 07:51

      “All ideologies are prisons. I teach you to beware of them,my ideology included”.
      Dat waren wel voorspellende woorden. In Amerika is het behoorlijk misgegaan met veel misstanden en de Bhagwan (Osho) zelf is in de gevangemis gezet. Maar de grote leider wist zelf van niks en het was allemaal de schuld van Sheila.
      Vergeleken met de Bhagwan is Sogyal een heilige boon.
      Zie ook netflix documentaire.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    18 maart 2019 om 18:21

    Voor mij is meditatie zitten op een bankje en een eigen daarvoor bestemde kleed en zit in een fijne ontspannen houding en niet in een verplichte houding.
    Het boeddhisme kent voor mij geen verplichtingen en zo beleef ik het ook zodat ik mijn eigen keuze kan maken met het boeddhistisch onderwijs in mijn achterhoofd.
    Zo heb ik bv ook zelf de keuze gemaakt om vegetarisch te worden.
    Mediteren doe ik met of zonder Tibetaanse muziek op de achtergrond, kies een onderwerp uit een Tibetaans boekje of kies er zelf een tijdens mijn meditatie.
    Een andere naam zou ik niet hoeven te hebben, want of een tulp een andere naam zou krijgen hij blijft altijd die zelfde tulp.
    Hiermee wil ik zeggen dat een ieder het op zijn eigen manier moet beleven en wens een ieder daarin dan ook het geluk.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.