• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: NIN’NIKU

Sogenji desu: NIN’NIKU

11 augustus 2020 door Bertjan Oosterbeek

Knoflook natuurlijk! Daar hoefde ik geen seconde over na te denken.

Een paar weken voordat ik weer naar Nederland zou vertrekken vroeg Balázs me wat ik het eerste zou gaan eten zodra ik weer terug was. En de prikkelende smaak van knoflook, het warme gevoel in je lijf dat het je geeft, die heb ik toch wel erg gemist daar in Japan. Niet dat het er niet is, maar nin’niku zul je in de keuken van Sogenji niet snel tegenkomen. Dat heeft namelijk de reputatie een afrodisiacum te zijn, oftewel: een lust opwekkend middel. En rode wangetjes konden we in het klooster natuurlijk niet echt gebruiken.

Uiteindelijk is Sogenji voor Japanners natuurlijk maar een raar klooster. Alleen al al die westerlingen… en dan ook nog eens mannen en vrouwen door elkaar heen. Kan dat wel goed gaan? Nou is seks op zich niet zo’n probleem in Japan. Gewoon een leuk tijdverdrijf, zonder alle ‘moeilijkdoenerij’ die er hier bij ons omheen hangt. Voor de mannelijke helft van de bevolking dan. De dames dienen zich natuurlijk wel gewoon netjes te gedragen.

Sogenji Desu Knoflook 282 2013En dus zelfs voor monniken. Janwillem van de Wetering beschrijft in De Lege Spiegel hoe hij samen met de monniken van Daitokuji, het zenklooster waar hij ruim een jaar is geweest, eenmaal per maand stiekem over de kloostermuur naar buiten sloop om in Kyoto ‘s beruchte ‘Wilgenbuurt’ de bloemetjes buiten te gaan zetten. Officieel gebeurde dat niet natuurlijk – zo gaat dat in Japan – maar eens in de zoveel tijd wat ‘stoom’ afblazen werd als bijzonder ‘nuttig’ voor de training beschouwd. Dan was je er maar vanaf. En dan te bedenken dat in Sogenji de tempelpoort gewoon dag en nacht open stond!

Maar toch: één van de weinige redenen waarom je uit Sogenji ‘weggestuurd’ kon worden, was de liefde. Als je verliefd zou worden en een relatie met iemand zou beginnen, dan was het einde verhaal. Niet omdat er an sich iets mis mee was, maar wel omdat het – met al die vlinders in je buik – natuurlijk wel heel moeilijk zou worden om nog serieus je training te blijven doen. En vooral omdat je daarbij waarschijnlijk ook nog eens de training van anderen zou verstoren.

Nou was dat niet iets waarover ik me direct zorgen hoefde te maken. Mijn leeftijd lag toch wel een jaartje of 10-15 boven die van al die leuke meiden in het klooster. Weinig kans wat dat betreft. Maar toch. Ik heb het me wel afgevraagd hoe dat dan zou moeten. Want na knoflook was privacy misschien wel het meest schaarse goed in Sogenji. Waar zou je in hemelsnaam – samen, of desnoods in je eentje – je lusten kunnen botvieren? De keuken, de hondo en de andere tempels op het terrein vielen bij voorbaat al af. In de ofuro dan? Nee, daar was de kans om gestoord te worden wel heel groot, net als in de cura’s  waar de groente lag en de naaimachines stonden. ’s Nachts in de zendo dan? Misschien, als je heel zachtjes was en het niet erg vond om nog drie dagen in een vochtige slaapzak te moeten liggen…

Noodgedwongen heeft dat jaartje ‘celibaat’ me dan ook niet echt veel moeite gekost. Alleen misschien dan als tijdens de osesshins Kylie ’s avonds – bij yaza – opeens naast me kwam zitten. Want Kylie rook lekker, héél lekker. Puur seks bijna… En dan zat ik daar, in het donker achter de sutra library anderhalf uur lang haar opwindende luchtje op te snuiven. Probeer dan maar eens zazen te doen. Probeer dan maar een ‘niet te denken…’ Kylie zelf zat dan overigens al lang voorovergebogen op haar kussentjes, verzonken in een diepe slaap.

Nu ik weer terug in Nederland ben, kan ik me daaraan gelukkig weer volledig te buiten gaan… Aan knoflook bedoel ik.

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

Bertjan Oosterbeek schrijft nog meer verhalen, ook over zen. En die zijn te lezen op zijn website www.bertjanoosterbeek.wordpress.com?

(c) 2013 Bertjan Oosterbeek

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, knofllok, liefde, roshi, sogenji desu Nin'Niku

Lees ook:

  1. Sogenji desu: NIN’NIKU
  2. Sogenji desu: SANZEN 2
  3. Sogenji Desu: OFURO
  4. Sogenji desu: Hiroshima

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte
  • Halte Hertenkamp – Bevrijd je, de lach zal je nooit meer verlaten
  • Pleidooi voor verwondering
  • haiku

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens