• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – Boeddha is dood

Zeshin – Boeddha is dood

16 december 2017 door Zeshin van der Plas

Het boeddhisme is een levende religie die gericht is op satori , een ervaring van het zien van de eigen ware aard, een stap op weg naar boeddhaschap. Siddhartha is de grondlegger van het boeddhisme. Hij heeft een fundament gelegd waar duizenden patriarchen op verder gebouwd hebben. Kun je een religie die zich twee en een half duizend jaar in het oosten heeft ontwikkeld overbrengen naar het Westen? Het kan want het boeddhisme heeft zich door de eeuwen heen door het hele Verre Oosten verspreid. Wat essentieel is voor het boeddhisme is de beoefening van dana.

Dana word hier gezien als donatie aan tempels of kloosters, maar dat is niet de essentie van dana. Dana staat voor karuna, medemenselijkheid, samen mens zijn, de realisatie hiervan is boeddhaschap. Wat is boeddhaschap? Het is simpel- kijk naar Avalokitesvara, de boeddha van het mededogen, zij wenst alle levende wezens te redden. Mijn leraar eindigde zijn teisho’s steevast met de woorden ‘Samen met alle wezens in het universum verwerf je boeddhaschap’. Satori is een persoonlijke ervaring die je inzicht verschaft dat een persoonlijk boeddhaschap onmogelijk is. Zo’n boeddhaschap is arrogant, egoïstisch, niet meer dan een opgeblazen ego. De bodhisattvagelofte begint met: ‘Ik beloof alle levende wezens te redden’. Deze gelofte is pas later door voortschrijdend inzicht in het boeddhisme opgenomen, het boeddhisme is een levende religie. Het is nog in ontwikkeling, er wordt nog steeds aan gebouwd, het geeft een breder perspectief om satori te verwezenlijken. Het is allemaal bedoeld om jou te kunnen laten zeggen wat je er van vind. Niet wat ‘de Boeddha’ heeft gezegd, Boeddha is dood, jij moet weten waar het om gaat, jij moet Boeddha tot leven wekken, dan kun jij de dharma verkondigen.

Kun je het eeuwenoude boeddhisme overbrengen naar het Westen? Zijn we geneigd om mystiek ons eigen te maken? Mystiek betekent dat wat verborgen is, maar er is niets verborgen, je weet toch dat je dood gaat? Dat is niet verborgen, maar realiseer je je ook dat je dood gaat? Er werkt momenteel een loodgieter aan onze tempel die terminale kanker heeft. Hij vraagt me het hemd van mijn lijf (en dat geef ik hem ook) hij zegt regelmatig ‘had ik dat maar eerder geweten’. Ik zeg dan steevast: ‘Maar je weet het nu toch, dat is precies op tijd’. Denk je dat er een leven na de dood is? Natuurlijk is er een leven na de dood, als je niet dood bent dan leef je. Je kunt je beter afvragen, ‘hoelang ben ik dood’. En hoelang is een mens dan dood? Dat weet ik niet, ik ben nog niet dood, maar het is niet verborgen, dat antwoord is ‘hier nu’ levensgroot aanwezig, en via meditatie, ceremonies, rituelen en orde is dat te realiseren.

Is het boeddhisme over te brengen naar het Westen? Jawel, maar het zal niet gemakkelijk zijn. Waar gebruik je het boeddhisme voor? Om je leven weer op orde te krijgen, voor ontspanning, om je hoofd leeg te maken, om rust te vinden? Natuurlijk kun je het boeddhisme daar voor gebruiken. Maar hoelang blijft die ontspanning en die rust in je hoofd? Kijk eens om je heen, kijk eens waar je je in bevindt. In het boeddhisme noemen ze het ‘samsara’, een plek van ziekte, ouderdom en dood, Je kunt het boeddhisme beter gebruiken om Boeddha tot leven te wekken omdat jij, jij die dit leest de enige bent die dat kan doen.

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, Boeddha dood, leven wekken, samsara, tempel, zeshin

Lees ook:

  1. Zeshin – choka & banka de weg van het hart
  2. Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
  3. Zeshin – Soyokaze zacht briesje, Yokaze avondbriesje
  4. Zeshin – Dit wil je niet weten, niet horen of lezen. Waar zijn we in beland.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.