Gistermorgen is lama Gawang Rinpoche overleden. Hij is ongeveer 86 jaar oud geworden. De laatste weken ging zijn gezondheid achteruit. Lama Gawang Rinpoche was de vertegenwoordiger van de 17e Karmapa Orgyen Trinley Dorje in Nederland. Hij is eind jaren zeventig door de zestiende Karmapa naar het Westen gezonden en heeft zich sindsdien onuitputtelijk ingezet voor de dharma in Nederland.
In het Friese Hantum, waar hij zijn studie- en meditatiecentrum Karma Deleg Chö Phel Ling vestigde, bouwde hij onder andere de enige stoepa in Nederland, en een retraitecentrum. Naast zijn volgens velen onmetelijke compassie en kennis van de dharma, was hij ook heel artistiek, en maakte beelden, stupa ornamenten en thangka’s. Er zijn weinig Tibetaanse Rinpoche’s van zijn kaliber die een kleine veertig jaar in Nederland hebben gewoond.
Het centrum maakte gisteren zijn overlijden bekend met onder andere deze boodschap. ‘Wanneer de lama sterft, ervaren sommigen groot verdriet. De gedachte om hem nooit meer in een fysieke vorm te zien, geeft aanleiding tot pijnlijke gevoelens van scheiding. Maar als de lama afscheid van zijn lichaam neemt, is dat omdat hij aan ons heeft overgebracht aan wat hij kon overbrengen. (…) Dus hoewel de lama niet langer aanwezig is, geeft het geen aanleiding tot verdriet. Dat is het! Dat is wat echte toewijding is. Dit is geen tijd voor verdriet, maar een tijd om te mediteren op de overgegane geest van de Lama.’
De dood werd vastgesteld door een Tibetaanse arts, die constateerde dat het hart van de overleden Lama een aanzienlijke warmte vertoonde, die niet in andere delen van het lichaam geconstateerd werd. Dit wordt in het Tibetaans boeddhisme Thukdam genoemd.
De komende drie dagen zullen in de tempel in Hantum de klok rond meditatie en gebeden worden gehouden. Deze zullen worden uitgevoerd door de Benchen Lama: Lama Ngawang en Lama Yönten van Allmuthen (België).
Volgens velen heeft de overleden Lama zoveel betekend voor zoveel Nederlanders. Hij wist bruggen te slaan tussen religies in Friesland en wordt nu geprezen door alle kerkgemeenschappen in de buurt en door elke burgemeester die er in Dongeradeel is geweest. Ook de huidige burgemeester heeft een aanbevelingsbrief geschreven voor de opvolger van Rinpoche, waarin ze stelt dat hij het werk van Lama Gawang Rinpoche op dezelfde manier moet voortzetten.
Gawang Rinpoche was een bekende persoonlijkheid in de boeddhistische gemeenschappen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, waar hij volgens zijn traditie als de plaatselijk hoogste boeddhistische Tibetaanse geestelijke wordt gezien. In 2005, bij de viering van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Beatrix in de Domkerk in Utrecht, was de lama op persoonlijke invitatie van de koningin aanwezig als hoogste vertegenwoordiger van het Tibetaans boeddhisme in Nederland.
Naast het geven van cursussen, inwijdingen en het verzorgen van puja’s in het Tibetaans en Sanskriet, ging er geen dag voorbij of de lama hield zijn reguliere ochtend-en avonddiensten. De Tara puja in de ochtend en de Mahakala puja in de avond. Als jongen van zeven jaar oud werd Gawang in het Tibetaanse Kyobdrak klooster opgenomen voor zijn religieuze scholing. Vanaf zijn negende, in het besef dat meditatie belangrijk voor hem was, begon hij met retraites. Op zijn dertigste vluchtte hij vanuit Tibet naar India.
Net buiten de kern van het Friese plaatsje Hantum is, omgeven door weilanden en sloten, het Tibetaans boeddhistisch centrum voor studie en meditatie Karma Deleg Chö Phel Ling gevestigd. Het centrum is in 1975 opgericht maar was niet altijd in Friesland gevestigd. Het in 1986 onder leiding van Chödje Lama Gawang Rinpoche gebouwde complex in Hantum was het eerste boeddhistische klooster in Nederland. De bouw ervan duurde vijf jaar.
De oprichters van het centrum behoren tot de Karma Kagyu school binnen het Tibetaans boeddhisme. Karma Kagyu betekent karma praktijk. Aan het hoofd van de Kagyu overdrachtslijn staat momenteel de zeventiende Gyalwa Karmapa, Ogyen Trinley Dorje.
In 1977 werd Chödje Lama Gawang Rinpoche door de zestiende Gyalwa Karmapa naar Nederland gezonden als diens enige gezant in de regio tussen de Noordzee en de Alpen en in Frankrijk. Eerst vestigde Gawang Rinpoche zich in het westen van Nederland. In augustus 1986 werd de Stichting Karma Deleg Chö Phel Ling formeel eigenaar van het terrein en de boerderij in het Friese Hantum, die door de vroegere bewoners aan de zestiende Gyalwa Karmapa waren geschonken.
Gawang Rinpoche verhuisde naar Friesland en in Hantum werd een aanvang gemaakt met de bouw van het centrum en de stoepa. De bestaande toegangsweg- destijds een zandpad, werd geasfalteerd. Het met vrijwilligers bereikbaar maken van het complex was, vanwege de grondgesteldheid, een zware klus. Toen de weg klaar was, werd met de bouw van de stoepa begonnen en vervolgens werden het retraitecentrum en de tempel gebouwd.
De stoepa is in 1993 opgeleverd en is een dertien meter hoge- en in Noordwest-Europa unieke Tashi Gomang stoepa. Rondom is een rondgang aangelegd met 108 zogenoemde Mani Korlo mantratrommels (gebedsmolens). Ze zijn gevuld met lange repen papier waarop duizenden mantra’s zijn geschreven. De molens zijn in de lente van 1999 in gebruik genomen. Het draaien van de trommels zou geluk brengen aan alle levende wezens.
In het Tibetaans boeddhisme wordt een stoepa als een bouwwerk gezien dat altruïsme, harmonie, welvaart en gezondheid bevordert en ontwikkelt. De stoepa in Hantum zou het welzijn in de regio bevorderen en het opwekken van compassie voor alle wezens en zo de vrede. In later opgetekende leerredes van de Boeddha worden de positieve gevolgen van het bouwen van een stoepa al vermeld.
De bouw van de ‘stoepa voor de wereldvrede’ duurde vier jaar. Niet alleen de buitenkant is bijzonder, maar het gebouw is ook tot de top gevuld met vele bijzondere en voor boeddhisten heilige voorwerpen, zoals twee ringsel relikwieën van de Boeddha. Ringsel relikwieën zijn parelachtige kraalvormige objecten die na crematie van grote meditatiemeesters in de as worden aangetroffen. Verder zijn in de stoepa mantra’s, gebeden, mandala’s, muziekinstrumenten en beelden aangebracht.
De stoepa in Hantum is een zogenoemde gelukbrengende, veelnissige stoepa en geheel volgens Tibetaans model gebouwd. De talrijke nissen symboliseren schatkamers die voorspoed, geluk, liefde, harmonie en rijkdom zouden geven. De stoepa bestaat uit vier gedeelten: beneden de zetel van de eigenlijke stoepa, daarop staan de treden met nissen. De treden symboliseren de vier onmetelijke aspecten van de geest. Daarboven is de bolvormige vaas met het lotusblad waarop de Boeddha zit en bovenin bevindt zich de spits met dertien ringen met in de top de ornamenten van zon en maan.
In de stoepa en het eigenlijke binnenverblijf zijn duizend gelijkvormige boeddhabeelden geplaatst. In het midden een groot beeld van Boeddha Shakyamuni. In de top van de stoepa bevindt zich een relikwie van Boeddha Eusung, volgens boeddhistische overlevering de derde Boeddha, die duizenden jaren voor de historische Boeddha Shakyamuni leefde. Deze relikwie werd in 1987, tijdens zijn bezoek aan Nederland, aangeboden door Jamgon Kongtrul Rinpoche.
De zestiende Karmapa heeft het centrum in Hantum meermalen bezocht. Hij gaf er de naam Wene Karma Chö Ling aan, een ‘rustige en afgelegen meditatietuin’. Verschillende tulku’s, lama’s en Rinpoches ondernamen sinds 1987 ook de tocht naar het Friese plaatsje. Onder leiding van Gawang Rinpoche is het centrum tot grote bloei gekomen en wordt het jaarlijks door duizenden mensen aangedaan.
maria storsbergen zegt
Als beoefenaar van Zen meditatie bezocht ik afgelopen juli, logerend bij een vriendin in Friesland, de stupa en de tempel in Hantum.
Ik was ontroerd door de eenvoud waarin de Lama daar woonde, verzorgd door een toegewijde leerling.
Wij werden gastvrij ontvangen en rondgeleid.
Als laatste moment herinner ik mij een vriendelijke armzwaai van de lama als afscheid.
Maria Storsbergen
Marco Krop zegt
In 2012 had ik de eer een paar dagen te mogen verblijven in het meditatiecentrum in Hantum. Het was een verblijf, dat in veel opzichten voor een ommekeer in mijn leven heeft gezorgd. De nabijheid, wijsheid, goedheid, liefdevolle vriendelijkheid en groot mededogen van Chodje Lama Gawang Rinpoche was en is inspirerend en voelbaar. Diepe dankbaarheid vervult mijn hart. Ik wens Sherab, Piet en alle andere directe naasten veel kracht toe.
Sylvia van Erning zegt
In de week van 11 augustus 2014 verbleef ik voor de eerste maal te Hantum. Meteen kon ik me ter plaatse ontspannen,werd het rustig in mijn hoofd en vond ik het fijn om te geven door het onkruid tussen de stoeptegels rondom de stoepa te wieden en in de tuin te werken. Op de donderdag was ik aanwezig bij de thuiskomst van Lama uit het ziekenhuis. Een zorgzaam en liefdevol ontvangst door Piet, Sherab en anderen. Dagen van verbinding, gebed en “zijn” die verdieping brachten. Hartelijk dank en veel kracht en licht voor Piet, Sherab en dierbare naasten.
Joachim Hassenpflug zegt
Mijn Name is Joachim Hassenpflug wohnhaft in leeuwarden en z.hl Lama Gawang rinpoche wars mijn groote Leermeester.Door z.hl Lama Gawang rinpoche mocht ik veele weise Dharma lessen volgen.Wij hadden en heele goede band en ik heb veel an hem te danken.Lama Gawang heeft mij door veele moilijke tijden geholpen warvor ik alltijd dankbar zou wezen.Ik verneige mich mit Ehrfurcht vor meinem Leermeister z hl Lama Gawang.O mani padme Hum Namaste Liefde Licht en Kracht Joachim ingewijd door z.hl Lama Gawang Karma deleg deun De
Joachim Hassenpflug zegt
sterkte voor Piet en Sherab en alle Hinterbliebenen Karma deleg deunde
Carucha Schwencke zegt
Ik ben net twee weken terug van een individuele retraite op Karma Deleg Chö Phel Ling. Het was mijn 1e kennismaking met het centrum in Hantum. Lama Chodje Gawang Rinpoche heeft een diepe indruk bij mij achter gelaten. Het waren weliswaar twee korte ontmoetingen zonder woorden; die waren ook niet nodig. Zijn alles omvattende wijsheid en groot mededogen waren voelbaar, zelfs tastbaar op elke plek in en rondom het centrum. Ook ik voel een diepe dankbaarheid dit te hebben moge ervaren. Zijn naaste leerlingen wens ik sterkte toe en desondanks het grote verlies ook inspiratie en blijdschap voor alle kostbare teachings die zij van hun Lama hebben moge ontvangen.
Inderdaad “Dit is geen tijd voor verdriet, maar een tijd om te mediteren op de overgegane geest van de Lama.”
Fons wijers zegt
Ik zag hem als mijn boeddhistische vader al heb ik hem maar 1keer gesproken hij zal altijd in mijn hart.
Toen ik met mijn moeder naar centrum hantum ging kreeg ik onderweg al een onbeschrijfelijk gevoel. Toen we eenmaal waren aangekomen kregen we een rondlijding door de stoepa daarna mochten we aan het werk. Terwijl ik het onkruid aan het wieden was zag ik hem voor het eerst. Het eerste wat ik dacht was wauw dat is hem daar zit hij dan. Je kon gewoon met hem praten ook al sprak hij geen woord Nederlands. Als je het met je hart zegt dan begrijpt hij je en antwoord terug. Toen mocht in met hem spreken ik vroeg aan hem wat mijn eerste dharma was hij zij omdat jij nog zo jong bent maar zo wijs is het goed om om mani peme hung te beoefenen. Ik heb het gedaan maar toen ik naar hantum wou gaan las ik dit bericht ik wou mijn volgende dharma vragen maar jammer genoeg kan dat nu niet meer. Nu gaat hij naar Boeddha en zal een gezond nieuw leven vinden. Ik wens Sherab en Piet heel veel sterkte en laten we mediteren.