• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers  – de serie 63

Boeddhistische doeners en denkers  – de serie 63

2 februari 2023 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Als je mij vraagt of ik het boeddhistisch pad volg , dan weet ik het niet. Als je mij vraagt of ik het niet volg , dan weet ik het ook niet, misschien is dit een aanwijzing?

De oproep van het Boeddhistisch Dagblad tot ervaringsdeskundigen intrigeerde mij, wat gaan ze hiermee doen?  Een  beetje het gevoel van zeggen dat je niet thuis bent als er op de deur wordt geklopt.

Een woord in onze Nederlandse taal waar ik al jaren een ‘hekel’ (als boeddhist mag dat natuurlijk niet, ik kan het ook zachter zeggen en over een ‘twijfel’ spreken)  aan heb is wel het woord ‘ervaringsdeskundige’, want ik beschouw iedereen zo. Voor mij is elke moeder of vader ervaringsdeskundige in het opvoeden van kinderen, in het liefhebben, elke mens ervaringsdeskundige in het ademen, en ga zo maar door. Ik heb te veel zogenaamde deskundigen ontmoet in mijn leven om niet te weten dat dat een relatief begrip is , van dokters tot loodgieters tot advocaten, tuinmannen, enz…

Bij mijn laatste bezoek aan mijn huisarts (al lang geleden) vroeg ze mij: wat scheelt er?  Ik antwoordde: krijg ik korting als ik het u vertel? Wie is dan de ervaringsdeskundige, weet ik veel.

Terug tot de ernst, wat heeft mij bij Boeddha gebracht?

Ik heb als kind een katholieke opvoeding genoten , met de nodige religieuze rituelen die erbij hoorden, ik spreek van de jaren 50-60 , ja zo oud ben ik dan al. Heb dus mijn catechismus van buiten geleerd , zondag namiddag naar het lof gegaan, eerste en plechtige communie. Daarna is het wel geminderd. Maar ik heb steeds moeten leven, in die tijd, met dingen die ik niet begreep of waar ik het niet mee eens was, die niet strookten met mijn ervaring.

Ben op latere (volwassen) leeftijd, gans toevallig in de bibliotheek, op een boek gebotst (letterlijk) over psychiatrie en meditatie, de titel boeide mij, ik heb het verslonden. Ben dan, na initiatie, zelf gaan mediteren, het effect was onmiddellijk voelbaar, geweldig, heerlijk. Vanaf 1988 tot heden, dus bijna 35 jaar, heb nooit een dag overgeslagen. Als je rekent met twee meditaties per dag, dan kom ik nu op meer dan 25.000 meditaties (elk 20 minuten of langer, retraites niet meegerekend), en het blijft elke keer mooi en toch anders, geen twee meditaties zijn dezelfde, noem het monotone variaties op een transcendentaal thema, het is voor mij nog belangrijker dan tanden poetsen alhoewel ik zeker belang hecht aan hygiëne. Samen met de meditatie ben ik dan intensief yoga begonnen, dat was een perfecte match voor mij, later enkele jaren lezingen en lessen gegeven.

Mijn favoriete (en bijna enige) lectuur zijn de twee boeken geworden die de yoga volledig beschrijven: de yoga sutra’s van Patanjali, en de Baghavad Gita, het lied des heeren of het heilige boek van de Hindoes, elk heb ik al een tiental keren gelezen, en telkens is het een ander boek. Met bijkomende boeddhistische lectuur, o.a. van de Dalai Lama, een van de mensen die ik het meest bewonder , Chogyam Trungpa, e.a., en verder ook Ramana Maharshi, Nisargadatta, en anderen, ben ik gaan inzien dat er grote overeenkomsten zijn tussen yoga en het boeddhisme. Om het met een boutade te zeggen: ik ben ervan overtuigd dat Patanjali een groot boeddhist zou geweest zijn, en Boeddha een groot yogi.

En toen ik op een uitspraak van Boeddha botste (ja, mijn tweede existentiële botsing) was ik vertrokken op het pad, in deze uitspraak zegt Boeddha: geloof niet wat ik zeg als het niet strookt met je eigen ervaring, gewoon straf om zoiets te horen uit de mond van deze. Ik kon dus mijn vroegere vooroordelen overboord gooien en een eigen weg gaan, en zo is het gebleven. Dit was de salto die mijn denkvermogen nodig had om goed neer te komen.

En zo gaat het verder, vooral de Tibetaanse tak van het boeddhisme ben ik toegewijd, retraites in Hoei in het Tibetaans instituut, zelfstudie van het Bön boeddhisme, deel uitmaken van de sangha, het hoort er bij.

Wat heeft dit mij bijgebracht? Een diep gevoel van mededogen, liefde. Elk levend wezen zie ik als een mooie uitdaging om lief te hebben, elke handeling kan voortkomen uit mooie en liefhebbende gedachten , zonder te oordelen kun je alle problemen loslaten en toch anderen helpen.

Mooier en zachter kan het niet zijn, het lost zichzelf op en toch is het er nog.

Geniet nog van deze mooie dag, lieve groeten, namasté.’

Was getekend Emmanuel Corynen. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Geluk, Tibetaans boeddhisme Tags: 63, Boeddhistische doeners en denkers, de serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers, de serie (60)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (27)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob van van Keulen zegt

    4 februari 2023 om 04:02

    Mooie “getuigenis” & hoopvolle inzichten. Heel herkenbaar ook, gezien eigen ervaringen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens