Na lang volhouden, heb ik een dieper doorvoelde ervaring als ik me concentreer op Boeddha in zijn aardse vorm, de wijze Gautama. Ik zie hem dan in een deuropening staan, met een zachtaardige glimlach maar licht verontrustend doordringende ogen. Ik probeer niet teveel betekenissen vast te knopen aan mijn voorstelling, het volstaat dat het me effectief helpt om me langer te concentreren op innerlijke stilte. Ik ben me ervan bewust dat ik een zeer persoonlijk beeld creëer van een openbaring van het onvergankelijke…
Theravada
Van ‘profaan’ bewustzijn terug naar ‘open’ bewustzijn
Na vele jaren van spirituele beoefening, manifesteerde zich, spontaan en steeds langduriger, een natuurlijke staat van bewustzijn. Het ervaren in een gelijkmoedige, open geestestoestand van een heldere ruimtelijkheid. Een bijzondere en transcendentale ervaring. Door gewoon te gaan zitten, openbaart zich, zonder toepassing van een techniek, stil en ongemerkt, een totale ruimtelijk ervaren geestelijke ontspanning en een afnemend lichaamsbesef. De dualiteit: subject -object in de beleving is opgeheven. Dit is een bevrijdende ervaring uit een egocentrisch omhulsel.
Een renaissance in boeddhisme?
Reeds lang spreek ik op diverse plaatsen, ook in kloosters en met bekende andere leraren, over een mogelijkheid om eens te kijken naar wat veranderingen binnen het boeddhisme, zonder daarbij de kern te veranderen, integendeel: terug naar de kern te komen.
Westers boeddhisme (1)
Het is ondertussen alleszins gebleken dat de westerse en de boeddhistische benadering van de psyche zeer goed samengaan. De manier waarop boeddhisten de ervaring van alle verschijnselen analyseren en erover reflecteren komt zeer nauw overeen met de westerse wetenschappelijke methode. De Boeddha leerde ons dat je niets alleen op basis van traditie, geruchten of logica moet geloven, maar dat je zelf kan ontdekken wat waar en nuttig is.
‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’
In de retraites die Bart meegemaakt heeft in Nederland en de VS ziet hij vooral witte mensen, hoger opgeleid, vrouw. Dat geldt ook voor de begeleiders. Voor Bart is dat onlosmakelijk gekoppeld aan een positie van macht. ‘Als je je als deelnemer nooit gerepresenteerd ziet door leraren of de gemeenschap, dat doet wat met je. Ik zou daar zelf van schrikken, en er niet aan meedoen.’
Mijn reis terug naar de open ruimte van de geest’ – met als gids Han de Wit.
In de loop van de tijd is er een meer totale lichaamsbeleving ontstaan tijdens, maar ook na de meditatie. Alsof het centrum van de beleving minder in het hoofd is gelegen maar meer gespreid is over het lichaam. Ook is er na de meditatie een ontspannen, stabiele en basale lichaamsbeleving met een voor mijn gevorderde leeftijd grote mate van lenigheid en soepelheid ontstaan, alsof er een verjonging is opgetreden. Door de grote energie die ik nog heb, ben ik tot vele lichamelijke en geestelijke activiteiten in staat.
De Boeddha of het vaderland, een dilemma in oorlogstijd
De auteur schreef in de Introduction dat er in boeddhistische geschriften maar weinig passages zijn die aangeven dat het boeddhisme puur pacifistisch is. De auteur bespreekt twee voorbeelden. In de Upaya-kaushalya Soetra verhaalt de Boeddha hoe hij in een van zijn vorige leven een hebzuchtige handelaar doodde, die van plan was 500 mensen te vermoorden. De Maha-paranirvana Soetra beschrijft hoe de Boeddha in een van zijn vorige levens een brahmaan doodde die een misdrijf wilde begaan tegen de Dharma.
‘Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen’
Naar het voorbeeld van de Boeddha, onze Leraar, die de belichaming is van Groot Mededogen (mahākaruṇa) en Grote Wijsheid (mahāprajñā), zijn we van mening dat het doel van het leven is mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens zonder onderscheid en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en wijsheid te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de Uiteindelijke Waarheid.
Over de Lotus-soetra (30): Uit de grond
Die bodhisattva’s die al miljoenen en miljoenen jaren actief zijn, bieden Boeddha hun diensten aan. Maar dat weigert Boeddha! En vervolgens rijzen er talloze andere bodhisattva’s op uit de grond. Zij zijn het die op aarde het belangrijke werk van Boeddha’s leer verkondigen en bewaren gaan doen. Wat betekent dat?
ChatGPT – De fusie van boeddhisme en taoïsme in zen
Taigu vroeg aan ChatGPT een essay te schrijven over zen, boeddhisme en taoïsme. Bijgaand het verbluffende resultaat.
Angst overwinnen
Mijn angstgedachten en gevoelens namen toe, en gingen vervolgens ongehinderd, een eigen leven leiden. Na zeker wel een minuut of 10 op de brug, durfde ik niet meer voor- of achteruit.
Euthanasie in het boeddhisme
Tegenwoordig is ‘voltooid leven’ een ingeburgerd begrip en mensen zouden het recht hebben hun eigen leven in die fase te beëindigen. Maar wat is voltooid? De wet staat euthanasie toe als er sprake is van ondraaglijk lijden, zoals bij ernstige psychische aandoeningen. Wat is ondraaglijk lijden? Je hoeft tegenwoordig niet meer voor de trein te springen, wetgeving maakt legale hulp mogelijk. Hoe zou men daarin moeten handelen als boeddhist of als vipassana yogi?
‘Gezicht van boeddhistische terreur’ geëerd voor ‘opmerkelijk werk voor het welzijn van Birma’
Wirathu staat al lang bekend om zijn ultranationalistische en anti-islam retoriek, met name tegen de islamitische Rohingya-minderheid in Birma. In 2013 stond hij op de cover van Time Magazine als The Face of Buddhist Terror.
Gevangenis Birma – Bezocht door geesten; ‘Betwixt and between’
Vrijheid achter de tralies. Liz Gaborit deed een studie in de beruchte Insein Prison in Myanmar, waar politieke gevangenen in erbarmelijke omstandigheden leven en gefolterd worden. De traditie van S.N. Goenka geeft al sinds jaren Vipassana cursussen binnen de muren van deze gevangenis om de politieke gevangenen te helpen.
Thaise politie arresteert boeddhistische monniken na gebruik meth
Methamfetamine, ook wel bekend als meth, is een groot probleem in Thailand. Onder meer via Laos en de grootste meth-producent Birma komt veel van de drug het land binnen
Birma – Boeddhistisch luchtballonfestival na twee jaar terug
Birma viert zijn Tazaungdaing-festival op de vollemaansnacht van Tazaungmone om het einde van het regenseizoen en het einde van het Kathinaseizoen van de boeddhistische monniken aan te geven.
Geen dood, geen vrees (47) – Het gaat goed
De inzichten van Thich Nhat Hanh, de ongelofelijke inspiratie die hij geeft, ervaar ik iedere dag.
Donatie aan nonnenkloosters in Pyin Oo Lwin
In Myanmar zijn er geen publieke sociale voorzieningen en de kloosters (vooral de nonnenkloosters) nemen deze taak over door voor wezen te zorgen en kinderen te scholen.
Over Theologie 38: Dommamismen (II)
De cursus Theologie gaat verder met hindoeïsme (les 34) en boeddhisme (les 35). Ik voeg er zelf maar het jaïnisme aan toe.
Sayadaw: De Tatmadaw vernietigt het boeddhisme in Myanmar
Toen ze binnenkwamen en het terrein van het klooster binnenvielen droegen ze (de militairen) schoenen, wat zeer respectloos en ongebruikelijk is op het terrein van het klooster. Erger nog, ze leken zwaar onder invloed van drugs, want hun ogen waren wazig en rood.
Leven in Thailand – gezegend
Hoewel we dat eigenlijk niet willen, krijgen we toch altijd een speciale positie bij dat soort boeddhistische ceremonies. Wij vinden al die andere mensen veel belangrijker dan onszelf, maar al die andere mensen, inclusief de monniken, vinden het geweldig dat er farang, buitenlanders, bij zijn.
Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
De militairen van Myanmar trekken van de ene plaats naar de andere in het land, ook op het platteland. Waarom doen ze dit? Om de plaatselijke strijders uit de weg te ruimen, zeggen ze. Gewoonlijk creëren ze alleen maar meer instabiliteit en geweld tegen de bevolking in de plaatsen waar ze naar toe gaan.
Een nonnenklooster in Pyin Oo Lwin
Nonnenkloosters fungeren in Myanmar vaak ook als wezenhuizen en scholen omdat er nauwelijks een sociale structuur bestaat hiervoor.
Onwetendheid
Dit is de grote boodschap van de Boeddha, en de boodschap van deze retraite: Er is een uitweg uit het lijden, en iedereen van ons kan dat ervaren en bereiken. En niet door onszelf te vermoeien met hard te werken, maar door gewoon door een natuurlijk proces te laten verlopen.