• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)

8 juni 2017 door Arjan Schrier

Hoewel het alweer drie maanden geleden is dat ik schreef over mijn ervaringen als monnik in Thailand en ik ook al weer terug ben in de gematigde klimaatzone, heb ik toch het toetsenbord er maar weer bij gepakt. Het is leuk om ook over de laatste twee maanden die ik februari en maart in Myanmar (Birma) en Thailand heb doorgebracht wat te schrijven. In oktober 2016 ben ik na een wijding in de tempel in Waalwijk boeddhistische monnik geworden. Dezelfde maand ontmoette ik Duitse monniken in de Langesebold tempel. Onder wie de bhante Mokkhitta uit Hamburg, hij nodigde me uit op tudong, welk idee voor mij zo aantrekkelijk was dat ik alleen al om die reden monnik gebleven ben. Tudong is het met minimale middelen rondtrekken. In aflevering negen van deze serie schrijf ik over de looptocht van Fish cava en de vallei van de Wat Pa Tam Wua.

Meditatie in de natuur. Foto Arjan Schrier.

Na de tweede loopdag vanaf het klooster in Mae Hong Son worden Mokkhita en ik s ochtends wakker in ‘ons’ bosje. Na het opbreken bij dageraad is het maar een klein eindje lopen naar het eerste dorp waar we pindabat gaan doen. Pindabat is op voedselronde gaan, het is opgebouwd uit de begrippen, p, i a ṇḍ dat ‘een homp voedsel’ betekent in het Pali en Bat wat de Thaise vorm van de Pali term Patta is, en ‘de bedelnap’ betekent.

Mokkhita en Arjan (r) in een hut na pindabat.

Bij de eerste winkel in het dorp doen we weer de bepakking af en ik doe ook mijn slippers uit, dat is de gebruikelijke manier. Na slechts twintig meter gelopen te hebben kregen we al gelijk eten bij de winkel en ook een uitnodiging om bij een huis/winkel honderd meter verderop te komen eten. Waarschijnlijk was de winkel van de broer van de vrouw op een brommer die ons uitnodigde. In de winkel worden rijst en landbouwbenodigdheden verkocht.

We kregen gelijk thee en alles voor ons ontbijt werd snel en efficiënt klaargezet, zelfs een paar stokjes saté van de BBQ waar ik al over had lopen fantaseren werd ons aangeboden. De dankzegging mag ik doen omdat ik in de Thaise traditie in de sangha ben opgenomen, terwijl Mokkhita uit de Birmese traditie stamt, waar hij de hier gebruikelijke teksten niet geleerd kreeg. Die recitatie eindigt met: “Voor iemand die stadig de eerbiedwaardigen eert nemen vier zaken toe levensduur, schoonheid, geluk en kracht.”

Na dit warme ontbijt lopen we aan weerszijde van de scherp gesneden bergruggen langs rijstvelden-terrassen. Door de vallei loopt een riviertje, op het laagste punt in de vallei natuurlijk, maar er is ook een kanaal aangelegd dat bovenlangs de rijstvelden loopt, voor de irrigatie. De weg klimt soms stijl en mijn vrije klierige associaties over Duitsers en hopmannen wordt gevoed als Mokkhita vrolijk zwaaiend voorbij komt rijden, achterop een brommer. Tien minuten later ben ik ook bij het bushokje op de kruising waar hij is afgezet.

Onderweg bezoeken we nog een, wat excentrieke kluizenaar monnik, die in een grot aan de weg verblijft. Hij liet zijn meditatie plekje zien in zijn grot. Ik vraag me af waar de bergen van gemaakt zijn. Dat er grotten zijn duidt op karst verschijnselen en karst op kalksteen. Toen ik versleten stalagmieten zag was dat dat betekent dat het kalkrotsen zijn waar stroompjes holtes in gemaakt hebben. Gemaakt door miljarden levende wezentjes die in tropische zeeën gestorven zijn en waarvan de kalkskeletjes nu bergen vormen… Zo vaak is de dood een deel van een wezens tocht door samsara. Het moet vroeger ook veel natter zijn geweest in dit gebied.

Daarna ging het verder richting Tam (grot) Plaa (vis). Al tegen twaalven komen we aan en zijn welkom op het kampeerterrein. Tam Plaa is ook het hoofdkwartier van de boswachters van deze provincie. Ook dit is een bekende en geliefde stek van bhante Mokkhita. We lunchen met wat koekjes, fruit en sojamelk die we nog gekregen hadden. Later vertelde Mokkhita dat, toen hij zijn levensplan overwoog hij hier zat, voor toen alweer de derde keer, en zich afvroeg wanneer het genoeg zou zijn. Die gedachte bracht hem weer een stap dichter bij het toetreden tot de bhikkhu sangha.

De vissen zwemmen voor hun plezier de grot in waar lekker koel (zuurstofrijk) water uit de berg stroomt. Ze worden door de Thai gevoerd met vers groen voer, wat met devotie gedaan werd. Verder was het een rustig zijn in de mooie omgeving. De volgende dag liepen we weer naar het eerstvolgende dorpje. Na vier straten doorkruist te hebben hadden we genoeg eten en gingen in een schuilhut ontbijten. Daarna was er een lange wandeling voor de boeg. Ik bewonder de Thaise wegenbouwers die door dit geaccidenteerde landschap de weg hadden weten aan te leggen. Op de hete periode van de dag pauzeren we weer. Er ontspint zich een discussie over de kilesa’s.* De smetten. De discussie grensde aan een wedstrijdje over wie het beste wist wat ze waren en hoe belangrijk het überhaupt is om precies te weten wat ze zijn. Ik besloot toen toch maar een Kindle of smartphone te nemen zodat ik het begrip zou kunnen opzoeken. Ooit had ik ze gememoriseerd, maar tot mijn ongenoegen was die kennis weer weggezakt. Uiteindelijk bleef de discussie zonder conclusie. Het mooie van deze discipline is dat de nadruk altijd eerst ligt op het behouden van een goeie mentaliteit. Vandaar dat we er ook mee op konden houden toen die mentaliteit even onder de discussie te leiden had.

Na de middagpauze gingen we weer op pad. De weg bleek langer dan ik dacht, de bergpas die we over moesten bleek uit een hele serie klimmen en dalingen te bestaan. Mokkhita had duidelijk wat last van zijn voetzolen, ik liep vooruit. Zeker nog tien kilometer te gaan voor een kampeerplek. Het begon bijna op echte inspanning en ontbering te lijken, tot er een pick-up stopte met een alleraardigste Thaise dame aan het stuur. We hadden geen lift gebaren gemaakt, dat is ook vragen, maar een aanbod aannemen mag. In opperbeste stemming zaten we de ca. twintig kilometer tot aan Wat Pa Tam Wua, Klooster (van vihāra(?) = verblijfplaats) Bos Grot Os, achterin de pick-up. WTW ligt in een zijdal van de Pai rivier waar nagenoeg geen gemotoriseerd verkeer komt. Er hangt een weelderige stilte.

Mokkhita besloot dat we niet direct het klooster in zouden gaan. Binnen het klooster zouden we ons gelijk moeten voegen naar de dagorde daar. Dus stonden we weer bij een schuilhut. Hier waren de nachten duidelijk koeler, maar ik had genoeg dekens. De volgende ochtend zouden we naar het dorp gaan waar hij goede pindabat herinneringen aan had. De dorpelingen daar zijn bijzonder vrijgevig.

Wordt vervolgd.

*De bediscussieerde kilesa’s (bezoedelingen) zijn de aangenomen onjuiste mentale houdingen en aannames die de heldere en stralende eigen staat van de geest vertroebelen en verduisteren.

De Boeddha beschrijft de kilesa’s als van buiten komende ‘dingen’ die je met een breed spectrum van middelen kan verwijderen. Soms door ‘gebruik’, bijvoorbeeld om je van het onaangename gevoel van honger te ontdoen is eten en drinken nodig. Idem voor zieke: medicijnen. Soms door ‘vermijden’ van gevaarlijke beesten en ongepaste omgevingen. Soms door ‘ontplooiing’ bijvoorbeeld het openstellen van je hart voor al wat is in de wereld. In de sabbā sava sutta (alle smetten uiteenzetting) is de Ontwaakte hierover aan het woord.

Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Thailand, Arjan op weg looptocht, bord afstand, foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Arjan Schrier, Columns, Theravada Tags: Arjan Schrier, eten, hut, looptocht, pindabat, Thailand, Tudong

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
  2. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
  3. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)
  4. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
  • ‘Nederlandse vergunningsprocedure voor veestallen in strijd met Europees recht’
  • Vrijdag zindag (10) – heen-en-weer-bootje
  • Eretitels voor Sri Lankaanse boeddhistische monniken

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens