• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar

22 mei 2017 door Arjan Schrier

Hoewel het alweer ruim twee maanden geleden is dat ik schreef over mijn ervaringen als monnik in Thailand en ik ook al weer terug ben in de gematigde klimaatzone, heb ik toch het toetsenbord er maar weer bij gepakt. Het is leuk om ook over de laatste twee maanden die ik februari en maart in Myanmar (Birma) en Thailand heb doorgebracht wat te schrijven. In oktober 2016 ben ik na een wijding in de tempel in Waalwijk boeddhistische monnik geworden. Dezelfde maand ontmoette ik Duitse monniken in de Langesebold tempel. Onder wie de bhante Mokkhitta uit Hamburg, hij nodigde me uit op tudong, welk idee voor mij zo aantrekkelijk was dat ik alleen al om die reden monnik gebleven ben. Tudong is het met minimale middelen rondtrekken.

foto Arjan Schrier

De volgende dag is het wakker worden met een behoorlijke privacy. De hut staat tegen de oever van de rivier, waar ik ook in ga badderren, en heeft veel open veld eromheen.  Als monnik heb je meestal een eigen kamer, maar toen ik nog in mijn eigen woning woonde zag ik alleen iemand als ik daar zelf voor koos. Zonder veel flexibiliteit in de omgang red je het niet als novice.

foto Arjan Schrier, rivier met uitzicht op klooster

Met Mokkhita heb ik afgesproken om ’s morgens om zeven uur te gaan voor de pindabat, wanneer het goed licht is. Bij de brug aangekomen krijgen we gelijk een grote hoeveelheid giften, zodat we al snel klaar zijn. Mokkhita wil echter verder over de brug naar het dorp. Maar ik zie de abt en drie monniken en twee kapiyas aankomen van het klooster net over de rivier. En ze kijken wat verstoord. Om voor hen uit ‘hun’ dorp in te gaan lijkt me flink tegen de etiquette. Vandaar dat ik dat weiger en mijn giften in de grote zak doe van een van de kapiyas. Een kapiya (letterlijk iemand die toestaanbaar maakt) helpt de kloosterlingen om binnen de regels te blijven door soms voor ze te koken, geldzaken te beheren en dergelijke. Het plan om zelfstandig te gaan sneuvelt dus snel. Lopen gaat op pindabat blootsvoets en ik blijk een diepe in de voorvoet zittende blaar te hebben. Gelukkig hebben we een rustdag. Maar ook nu, vijf maanden later, voel ik de plek als ik blootsvoets loop nog steeds.

Voldoende te eten

Na onze ronde door het dorp schuiven we aan bij het klooster waar nog zo’n acht puberende samanera’s zitten. Gelukkig hebben die nu voldoende te eten. ’s Middags zouden we weer aanschuiven voor de laatste maaltijd van de dag.

De rest van de dag spendeer ik aan zitten, beetje denken en het klooster op de berg bezoeken. Het uitzicht is weer mooi. En het weer nodigt uit tot stilzitten in de zon. De Thai werken in de volle zon ondertussen stevig door. Ook hier spreek ik Fransen en Duitsers die op de brommer langs komen rijden richting Pai. Mokkhita krijgt bij de hut bezoek van de boer met vrouw en zijn knecht die voor hem de gewassen komt besproeien. De gezochte rust ontvlied ons nog even.

De scheming duurt nooit lang in de tropen. Op een of andere manier beleef ik de avondschemer intenser omdat je weet dat het zien van kleuren snel voorbij is. Dan zijn er nog de silhouetten en tenslotte verdwijnen ook die, het is een breekbare schoonheid. Af en toe mag het van mij allemaal afgelopen zijn, het landschap, het geluksgevoel. Een chique soort dedain voor de eigen voorspoed, de ondragelijke lichtheid van het bestaan. Elke ervaring heeft nou eenmaal iets incompleets, waar nauwlijks de vinger op te leggen is. Mooie ervaringen ook. Maar om dat te zien, het is niet iets depressiefs, lukt het best als je lekker in je vel zit. Mijn lijfspreuk voor deze dagen is dan ook, ‘veel authentieker dan dit moet het niet worden’. Maar als ik loop en de omgeving zie, vermaak ik me goed zonder teveel aandacht aan dit soort beslommeringen te geven.

‘Dakpannen’

foto Arjan Schrier, dakpannen vervoer

Ook de volgende dag lopen we ‘s ochtends achteraan mee met de monniken. Daarna is het opbreken en verder richting Mud bath en hot springs. We zien veel brommers voorbij rijden die bladeren vervoeren. Tabak dacht ik eerst, maar de bladeren blijken de pannen te zijn van de daken hier. ’s Middags wordt het serieus warm. Mokkhita vindt wat schaduw, maar omdat ik weet dat hij er ook van houdt om even niemand om zich heen te hebben en ik niet geweldig zit loop ik een klein stukje verder naar een klooster wat ik zag. Daar ben ik welkom. Het is erg heet en ik ben blij even te liggen. Tegen drie uur gaat het verder, richting de Phu Klon warme bronnen. Onderweg vraag ik water (dat mogen monniken wel vragen) en krijg water uit de kraan, wat ik toch maar niet drink. Ook de lokalen zie ik alleen verpakt water drinken.

De hotsprings zijn een bekende plek voor Mokkhitta. Toen hij als leek langere tijd in het bosklooster verderop zat, ging hij hier wel eens een middagje heen op de motor. Met zijn achtergrond als heilpractiker lette hij goed op het fit en soepel blijven. Ik zou in mijn eentje niet gedurfd hebben om de oprit op te gaan, maar hij gaat aan een tafeltje zitten en wacht af. Uiteraard mogen we om niks vragen. Na tien minuten keuvelen met elkaar over de Mudita- stichting waar hij initiatiefnemer van is, en die kinderen wil helpen bij het Inly meer in Myanmar (Birma), worden we gespot en krijgen we weer ijscapuchino en een gratis warm voetbad aangeboden. Andere monniken die later in een busje aankwamen komen er ook bij zitten. Als ik met gebarentaal navraag vinden ze het geen punt dat we onze pij niet in de officiele buitendracht hebben. Dat wil zeggen beide schouders en armen bedekt door de bovenpij. Dat zou ook veel te warm en onpractisch zijn. Mijn geloofsbrief wordt met interesse gelezen. Buitenlandse monniken te voet zijn ook een soort verzetje.

De nacht brengen we door in een bossage vlakbij. Morgen verder richting fish cave.

Wordt vervolgd.
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier.
foto Arjan Schrier.
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier, dakpannen
foto Arjan Schrier, dakpannen

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Arjan Schrier, Boeddhisme, Columns, Theravada Tags: Birma, blootsvoets, pindabat, Thailand, Tudong, voedsel

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
  2. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)
  3. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  4. ‘Anti-moslimhaat groeit in Thailand door opkomst boeddhistische politieke partijen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 27 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 28 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 28 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Avondklokrellen: protest of uitlaatklep? College met politicoloog Gaard Kets
  • Het jaar 2021 – dag 26 – destabiel
  • Dier&Recht – Brandbrief tegen ontheffing avondklok voor jagers
  • Wouter – stadsrellen
  • Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens