‘Het goede hart’. Kern van het boek zijn de beschouwingen van de Dalai Lama van vijf teksten uit het Nieuwe Testament. Zijn beschouwingen brengen een verdieping van het begrip van zowel Boeddhistische zienswijzen als een verdieping van de zienswijzen in deze bijbelteksten.
Boeddhisme
‘Je bent aanvaard zoals je bent’
Toen ik hem in de jaren ´80 interviewde met Emile Hollman, viel me op dat Ton Lathouwers ergens helemaal geen klassieke boeddhist was. Als hoogleraar Slavische talen in Leuven raakte hij diep onder de indruk van Russische schrijvers. Hij stond ook verder voorbeeldig open voor vrijwel iedere anders denkende.
Boeddha in de bajes – echt vrij?
In november 2023 overleed Jan Veenendaal, vaste columnist en schrijver voor het BD. Hij bezocht jarenlang als vrijwilliger (langgestrafte) gedetineerden in gevangenissen en justitiële inrichtingen. Als boeddhist kwam hij van zijn kussen af. De komende tijd herplaatsen we zijn teksten over zijn gesprekken en inzet voor gedetineerden – en andere teksten, die hij onder meer schreef onder het pseudoniem Jacob Nieuwersluis.
Dalai Lama – ‘Ondanks de uitdagingen kunnen we werken aan een zinvoller leven en een betere wereld’
‘Als mensen delen we een gemeenschappelijke wens om gelukkig te zijn en vrij van pijn. We zijn sociale dieren die afhankelijk zijn van anderen om te overleven. Daarom moeten we, zoals ik vaak zeg, werken voor het welzijn van anderen. Als we ze niet kunnen helpen, moeten we er op zijn minst voor zorgen dat we ze geen kwaad doen. Ik heb gemerkt dat het helpen van anderen de beste manier is om geluk en rust voor onszelf te garanderen,’ aldus de Dalai Lama.
Brief (deel van een) aan Jan Veenendaal
Hier en nu, daar en dan.
Guy – dhammazaadjes – Ontwaken
Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
Onderdrukking door China van Tibetanen in Europa
Dawa Tsering, voorzitter van de Tibetaanse gemeenschap in Nederland, deelde ook zijn eigen schrijnende verhaal over Chinese intimidatiepogingen gericht op Tibetanen. ‘Ik heb het gevoel dat elke stap die ik zet constant in de gaten wordt gehouden. Het is een beangstigend om te bedenken hoeveel ze eigenlijk weten over mij en mijn familie en wat ze met ons zouden kunnen doen,’ zei hij.
De natuurlijke gang van het leven (III)
Er huist ook een idealist in mij. Hij streeft naar een toestand van volkomenheid en heeft zo zijn voorstellingen van het volmaakte. Wanneer de idealist doordraaft, wordt hij moralist. Dan hoort iets zo en niet zo, dan wordt zijn kijk op de werkelijkheid dé werkelijkheid en dé waarheid. Met als gevolg verstarring die fysiek voelbaar is.
Enkele dingen die elk mens hoort te weten over meditatie
Meditatie wordt vaak begrepen in termen van concentratie. In het hedendaagse India bijvoorbeeld, wordt meditatie bijna altijd gelijkgesteld aan concentratieoefeningen. Mediteren betekent dan dat men zich op iets concentreert en dat men zijn best doet om vrij te worden van gedachten. Men wordt aangespoord om gedachten uit te bannen. In de westelijke christelijke traditie daarentegen wordt mediteren gewoonlijk begrepen in termen van contemplatie: diep nadenken over bepaalde waarheden die bijvoorbeeld in de bijbel te vinden zijn.
Het mysterie van Reinstübli
Jaren geleden, toen ik nog geen boeddhist was, kwam ik op een bizarre manier in aanraking met het Tantrisch boeddhisme, via een Zwitserse herbergier nog wel.
Beeldgedicht – straatvondst
…
De middenweg met chirurgische precisie
Aan de slag gaan met juist handelen, juiste spraak en zelfreflectie lijkt me een mooi voornemen voor het volgende kalenderjaar, toch?
Nathan – Uitkijken naar Maitreya
Maitreya is de naam van de volgende Boeddha. Vele boeddhisten geloven dat na Siddhartha Gautama Boeddha een nieuwe Boeddha zal komen, en die voor vrede zal zorgen op aarde.
Waarom fanatiek mediteren slecht is – maar ook goed
Mijn Japanse vrouw vond het bijzonder komisch dat Nederlandse mensen een zwarte soepjurk aantrokken en dan in een achterafzaaltje voor zenmonnik speelden. “Jullie westerlingen verwarren de parafernalia van de oosterse wijsheid met die wijsheid zelf”, zei ze dan altijd. Ik denk dat ze gelijk had. Zelf had mijn vrouw zeer occulte opvattingen over boeddhisme en shinto, het animistische Japanse volksgeloof. Ze bad iedere dag voor schrijntjes in de woonkamer, maar gaf nooit een serieuze toelichting. Toen ik vroeg waarom ze iedere dag bad, zei ze: “Omdat ik bid gaat het beter met mijn carrière.”
Wouter Doorn – Sila, Samadhi, Pañña
Samatha meditatie is er op gericht je mind (bewustzijn) te zuiveren. Een zuivere mind is een voorwaarde voor het kunnen laten opkomen van wijsheid. Ahba vergelijkt het met een raam. Als het raam vies is zie je niet wat er buiten gebeurt. Maak je het raam wat schoner dan kun je er wat beter doorheen kijken. Pas als het raam helemaal schoon en zuiver is kun je precies zien wat zich buiten afspeelt. Door middel van samatha meditatie kalmeer en concentreer je je mind waardoor hij zuiver en helder wordt en je de werkelijkheid kunt doorgronden.
Guy – dhammazaadjes – Wijsheid (P. panna)
Wijsheid vergt geen woorden. Wijsheid komt voort uit stilte. Niet uit het dualistische lawaai van je conceptuele denken.
New York – Pro-Palestijnse demonstranten ‘annuleren Kerstmis’
Sommige demonstranten hadden een nagebouwde kerststal bij zich waarin baby Jezus was vervangen door een nepkinderlijkje in een lijkzak.
Star Light: Eight Early Tantras of the Space Section
De koning van echte perfectie
Zat neer in de samadhi
Waarin er niets te beoefenen valt.
Toen gaf hij instructies:
We jagen niet op een geest die zuiver is.
Een relatieve werkelijkheid die is om op te jagen
Is niet gerealiseerd.
‘Onze vijand is onze woede, haat, begeerte, fanatisme en discriminatie jegens mensen’
Vorige maand overleed Jan Veenendaal, vaste columnist en schrijver voor het BD. Hij bezocht jarenlang als vrijwilliger (langgestrafte) gedetineerden in gevangenissen en justitiële inrichtingen. Als boeddhist kwam hij van zijn kussen af. De komende tijd herplaatsen we zijn teksten over zijn gesprekken en inzet voor gedetineerden – en andere teksten, die hij onder meer schreef onder het pseudoniem Jacob Nieuwersluis.
Boeken – Welkom in de werkelijkheid
In Welkom in de werkelijkheid demonstreert Verstegen zijn eigen vermogen tot openheid en verbinding die ik, met een knipoog naar de beroemde middeleeuws-Japanse zenmeester Dōgen ‘beoefening-en-realisatie’ zou willen noemen. Hij beschrijft deze inzichten niet vanuit spirituele navelstaarderij, maar juist om andere zoekers op de zenweg te inspireren.
Douwe Hoitsma – Hart van Onderwijs
HvO is op het boeddhisme geïnspireerd en is gestoeld op een mix van westerse wetenschappelijke pedagogische inzichten en eeuwenoude oosterse wijsheden en werkwijzen. Deze versmelting van westerse en oosterse inzichten vormt daarmee de kracht van de methode. De methode is tot nu toe op kinderen van 3 tot 12 jaar toegepast, maar kan ook voor kinderen op latere leeftijden ingezet worden. Leerkrachten, intern begeleiders, ouders, coaches en iedereen die met kinderen werkt, kunnen deze methode gebruiken.
Puntje puntje puntje dagen
Ondertussen ben ik ook weemoedig. Ik herinner mij dat mijn moeder op 24 december iets voor 5 uur ’s middags de radio aanzette. We woonden in Düsseldorf (Kirchfeldstrase) en het werd buiten al donker. Om 5 uur begonnen de kerkklokken te luiden: het begin van Heiligenabend. Een uur lang klonken er door de radio de mooiste kerstliederen. En vader stak voor het eerst de echte kaarsjes in de kerstboom aan. Er stond voor de zekerheid een emmer water naast!
Guy – dhammazaadjes – Leef de Dhamma
Dhamma overstijgt elke boeddhistische stroming, elke traditie, elke lineage. Dhamma is niet gebonden aan woorden en concepten. Noch aan structuren. Evenmin aan opinies, ideeën, standpunten. Dhamma openbaart zich spontaan op elk moment ‘in de tienduizend dingen die zich aan ons presenteren’ (Ehei Dogen).
De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
Op kerstavond, de viering van de geboorte, zendt de Boeddhistische Blik een documentaire uit over de viering van de cyclus van leven en sterven, waarbij ieder einde een nieuw begin inluidt. ‘Als we de eindigheid van ons bestaan zien, zullen we ons leven bewuster en gerichter vormgeven’ Sebo Ebbens. In de Walburgiskerk in Zutphen wordt het oratorium Kailash uitgevoerd, een muziekstuk van de Chinese componist Chen Xiaoyong voor cello en koor. Het stuk is gebaseerd op het Tibetaans dodenboek en beschrijft, middels klanken van water, bergen en wind, de vier overgangsstadia tussen leven en dood.