Humanitaire crisissen lijken elkaar op te volgen. Oorlog, vluchtelingenstromen, klimaatongelijkheid, onrecht en polarisatie laten diepe sporen na. Dichtbij en ver weg. De beelden en verhalen raken ons. Maar hoe blijven we daarbij aanwezig, zonder te verstarren of te vluchten? Wat vraagt dit van ons, als mensen, als beoefenaars, als gemeenschap?
Boeddhisme
Geen dood, geen vrees (76) – Losse aantekeningen: Dood
Wat een prachtige dood. Ik werd door mijn fysio, Josine, mijn rug gemasseerd terwijl ik in bed lag. Toen ik wakker werd was Josine weg en was het zo mooi in de kamer. Met prachtig licht, licht en donker tegelijk. Prachtige natuur met vogels, kleurende bladeren. Voelde me zo dankbaar, zo dankbaar. Zou zo dood mogen gaan. zo bewust doodgaan is een bijzonder ding.
Dagopening
good morning zennies
Guy – dhammazaadjes – Stilte
Uitsluitend in stilte bevindt zich de ware transcendentie, maar let op: stilte is bedeesd. Stilte komt nooit met wereldse bravoure, komt nooit met een processie van barokke praal en dito spektakel, met op kop een opzichtige tamboer, die met zijn mace de maat aangeeft.
Geen dood, geen vrees (75) – Gevallen
Wakker worden, genieten van de stilte, vogels die zich laten horen. Pijn die er (nog) niet is maar ongetwijfeld komt. Lig ik in een goede houding, hoe was mijn nacht? Verschillende soorten pijn. De pijn van de kanker, de pijn van de klap bij mijn val in de badkamer gisteren. Geen kracht meer de val te voorkomen.
Het jaar 2025 – dag 287 – shit
Ontwaken en de opruimplicht.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
‘Weinig mensen komen naar een Dhamma-voordracht om te horen hoe ze zich kunnen bevrijden van het aangename’
Dit ‘nergens vertoeven’ heeft alles te maken met wat op dit moment gebeurt. Hoofdpijn of geen hoofdpijn; file of geen file. Het heeft echt geen belang wat er gebeurt. Kan je alles met zo’n ingesteldheid benaderen? Dit vereist volledige aanvaarding. Maar totale aanvaarding betekent niet berusting. Het betekent niet: “Oké, wat mij ook overkomt, ik blijf hier zitten en laat alles maar over mij heenkomen”. Het betekent wel: “Dit gebeurt nu, op dit ogenblik. Ik kan het niet veranderen, het proces gaat zijn eigen gang. Kan ik totaal aanwezig zijn, zonder te verlangen naar het voorbije of het volgende moment?” Aandacht is in dit moment, als we inademen en weer uitademen. Het is een totale aanvaarding zonder te discrimineren, zonder voorkeur. En ja, ik ben me er maar al te zeer van bewust dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan.
Een nieuwe vertaling van de invoering tot de bodhisattvacarrière
Śāntideva was een Indiase boeddhistische monnik en geleerde, die leefde in India, in de 8e eeuw. Waarschijnlijk werd hij geboren in Gujarat. Hij was volgens legendes docent aan de bekende boeddhistische universiteit van Nalanda en wordt ook genoemd in het rijtje van de 84 mahāsiddha’s. Er zijn korte biografieën, die allemaal veel te mooi zijn om waar te zijn, maar uit de tekst blijkt dat hij zijn kennis van het boeddhisme goed op orde had en er veel waarde aan hechtte om deze door te geven.
Goff – fabels voor fabeldieren (24) – spin
In elk verhaaltje spreekt een bepaald dier (das, orka, vlo etc.) zijn soortgenoten toe. Daarbij blijft het in het midden wat precies de rol van de spreker is ten opzichte van zijn gehoor.
Geen dood, geen vrees (74) – Gaten
Soms kan ik me heel opstandig voelen. Ik wil gewoon niet dood. Ik wil genieten van wat er is, van wat er wel is.
Boeken – De middenweg van een dwaas
Gendun Chopel wordt beschouwd als de belangrijkste Tibetaanse intellectueel van de twintigste eeuw. Zijn leven overspande twee beslissende momenten in de moderne Tibetaanse geschiedenis: de inval van Britse troepen in Lhasa in 1904 en de inval van de Chinese troepen in Lhasa in 1951. Hij werd herkend als een gereïncarneerde lama, blonk als kind uit in het traditionele (nying ma en geluk pa) klooster-curriculum en werd een deskundige op verschillende gebieden, zoals filosofie, geschiedenis, linguïstiek, geografie en tantrisch boeddhisme.
Geen Manjushri op Wutaishan
Ook zen zelf is daarmee helemaal in de fout gegaan. De nuchterheid van Linji werd in de Song omgevormd tot heroïek. Zen werd een soort ervaringsfetisjisme. Van verschillende zenleraren hoorde ik dat het ‘onmiddellijke pad’ betekent dat als je maar genoeg mediteert, je onverwacht een diepe verlichtingservaring kunt hebben. Helaas is dat maar voor enkelingen weggelegd. Ik heb altijd moeite gehad met dat idee. Uiteindelijk ben ik er helemaal van teruggekomen.
Geen dood, geen vrees (73) – Waarnemen
Het is 03.28 uur, ik word wakker. De overweldigende geur van de kamperfoelie dringt mijn neusgaten binnen. Wat een rijkdom!
Guy – dhammazaadjes – Jetavana
Het Jetavana is het beroemde klooster, gelegen net buiten Savatthi. Savatthi was de hoofdstad van de antieke Indische Mahajanapada-staat Kosala.
Geen dood, geen vrees (72) – pijn
Bravoure is weg. Hoe dealen met de pijn nu. Toch iemand laten komen?
De Boeddha was geen wereldverbeteraar, activist of idealist
Smaken en (voork(l)euren. Wat met de diverse stromingen in het boeddhisme? Wat is überhaupt boeddhisme? De Boeddha heeft nooit een isme onderricht, maar een vaststelling dat er lijden is en hoe je het lijden kan beëindigen. Zelf sprak hij van een oud pad dat altijd al bestaan heeft, en hij herontdekt had : de Dha(r)mma. De Boeddha claimde dus helemaal niet iets uitgevonden te hebben maar wel herontdekt of inzicht in verkregen te hebben.
Geen dood geen vrees (71) – 21 december 2023
De niet aflatende stroom van ideeën in mijn hoofd over columns, lezingen, retraites, websites en wat niet meer, is zo groot. En ondertussen moet ik heel reëel zijn, alle ideeën zijn heel leuk allemaal, maar wat doet mijn ziekte? Ik heb vaak nauwelijks energie en moet sommige contacten helaas beperken.
BUN viert 35-jarig jubileum
Laten we vooral vieren dat het boeddhisme naar Nederland is gekomen, ten behoeve van alle voelende wezens, en ook de vreedzame en harmonieuze samenwerking van alle boeddhistische tradities.
Dalai Lama feliciteert nieuwe aartsbisschop van Canterbury Sarah Mullally
‘Ik ben erg blij te vernemen dat u de eerste vrouwelijke leider van de Anglicaanse Kerk zult worden. Zoals u wellicht weet, is er wetenschappelijk bewijs dat vrouwen over het algemeen gevoeliger zijn voor de gevoelens van anderen als het gaat om mededogen. Ik ben er dan ook vast van overtuigd dat als meer van onze leiders vrouwen zouden zijn, de wereld een begripvollere, vreedzamere plek zou zijn. Uw benoeming is een baken van hoop’, aldus de Dalai Lama. Hij sloot zijn brief af met zijn gebeden en goede wensen.
Sangha Metta zoekt twee vrijwilligers in bestuur
Sangha Metta (in 1993 opgericht door Jotika Hermsen) is een organisatie die retraites en studieprogramma’s aanbiedt gericht op het vinden van innerlijke vrijheid en het vermogen om onze houding ten opzichte van het leven te bepalen.
Ad van Dun – De Weg is niet collectief, de Weg is niet functioneel
De Weg heeft geen doel, beoogt niets anders dan ieder van ons in de gelegenheid te stellen toe te komen aan échte kwaliteit van leven, die ieders individualiteit overstijgt vanwege de onpersoonlijke aard ervan.
Geen dood, geen vrees (70) – Overlijden. Over lijden.
Overlijden is een prachtig woord en geeft aan dat er kennelijk vroeger ook al werd nagedacht hoe voorbij lijden te kunnen kijken, verder te kijken dan lijden en verder te kijken dan wat lijden gedacht werd te zijn.
Aanval op boeddhistisch festival in Birma – minstens 20 mensen omgekomen
Op een video die ’s nachts na de aanval door omstanders werd gemaakt, waren kreten om hulp te horen en was een brandend vuur te zien. Een andere video, opgenomen bij daglicht, toont een verwoest gebouw en een jonge man die zei dat hij lichaamsdelen verzamelde in de nasleep van de aanslag.
Taigu – Met en zonder bodhisattva’s
Bodhisattva’s met een hoofdletter, moeten wij geloven, zijn ooit, vele levens terug, begonnen als gewone mensen die uit spirituele inspiratie de vier geloften aflegden.

















