Het leven in meditatie…
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhisme
Han de Wit – De ervaring dat wij ten diepste goedwillende wezens zijn…
Han de Wit: ‘Vertrouwen verbindt, wantrouwen ontbindt een samenleving. Dat mensen er ten diepste naar verlangen dat het goed gaat met henzelf, hun naasten, ja, met de wereld, daarvoor is dan geen plaats.’
Een diepgaand onderzoek naar de praktijk van boeddhistische meditatie
Na de dood van de Boeddha ontstond er veel discussie en twijfel over wat nu precies jhāna is. Aan deze discussies is nog steeds geen einde gekomen. Het begint al met de vaststelling dat het begrip samādhi ook al voor het boeddhisme bestond en nog steeds ook in andere kringen met een andere betekenis wordt gebruikt. Het betekent in het boeddhisme meestal zoiets als concentratie of verzonkenheid. Shankman omschrijft het als “een geest die kalm en stabiel is en die niet wordt afgeleid” (a mind that is calm and settled without distraction). Er zijn verschillende meningen over hoe diep je verzonkenheid moet zijn. Moet je niet verder gaan dan voorverzonkenheid (acces concentration), of moet je de vier jhāna’s helemaal doorlopen? De leraren de methode van het inzicht of vipassana voorop stellen neigen tot het eerste, anderen vinden echter dat een diepe verzonkenheid onmisbaar is voor fundamenteel inzicht.
Jules – Het zelf als vaardig middel
Waar komt de leer van het niet-zelf toch vandaan? De Boeddha heeft zich hier namelijk niet over uitgesproken, zegt Thanissaro Bhikkhu.
Boeddhistische Mindfulness en Spirituele Zorg – Zomerschool aan de Vrije Universiteit Amsterdam
Het boeddhisme team aan de VU wil voorzien in de behoefte en de vraag naar mindfulness door studenten in staat te stellen de holistische en authentieke boeddhistische traditie te verkennen die mindfulness in haar natuurlijke thuisbasis heeft.
In een grenzeloos niets is alles met alles verbonden
Bouwen aan je identiteit betekent bouwen aan een fictie, aan lijden, en hoe sterker en grover je eraan bouwt, hoe groter het lijden. Denkt, wie in identiteiten denkt, niet ook inherent dualistisch? Ik en de ander? Wij-zij? Oranje en haar Angstgegner? En wie, tenslotte, zijn volstrekt fictieve culturele en politieke identiteit etaleert, die polariseert, verdeelt, schept chaos en uiteindelijk onnoemlijk groot verdriet en lijden.
Guy – dhammazaadjes – Wijsheid (P. panna) tout court
Wijsheid vergt geen woorden. Wijsheid komt voort uit stilte. Groeit spontaan. Ontstaat niet uit het dualistische lawaai van je conceptuele denken.
Ardan – Ik wacht tot dingen zich ontvouwen
‘Het schilderen gebeurt daarna bijna vanzelf. Op deze wijze komen mijn artistieke expressie en spirituele manifestatie als eenheid tot hun recht.’
Sodis – de virtuele denkster 522
Enjoy not nowing when you know
Sleutel tot inzicht – Is het vele buigingen maken echt respect betuigen?
Er zijn veel mensen over heel de wereld die vele buigingen maken en denken dat dat de manier is om respect te tonen aan de Boeddha of aan een arahat-discipel. Anderen gaan op de grond liggen, staan weer op en gaan weer op de grond liggen. Dit vele malen achter elkaar. Dit staat volledig los van respect. Het is daarentegen helemaal doorweven met ideeën en onwetendheid omtrent de ware Dhamma.
Het hart van het boeddhisme klopt in onzekerheid (3)
Stel je voor dat je in een donkere kamer staat. Voor je danst iemand sierlijk rond, maar je ziet hem alleen als je er met een zaklamp op schijnt. Zodra je dat doet, schrikt hij en verandert van richting. Je kunt hem dus alleen volgen door het licht een beetje losjes te laten dwalen. Je ziet nooit precies waar hij is én waar hij heen beweegt. Precies dat is het mysterie van de kwantumwereld: zodra je iets vastlegt, verandert het.
Het jaar 2025 – dag 94 – haat
geluk zit in een klein Hoekje,
somewhere over the rainbow, skies are blue,
take care out-there.
Acht maanden vermiste Tibetaanse boeddhistische leider overleden
Toen de monniken woensdag op de hoogte werden gebracht van zijn overlijden, moesten ze een officieel overheidsdocument ondertekenen waarin zijn dood werd bevestigd, maar de Chinese ambtenaren maakten niet bekend wat er was gebeurd met het stoffelijk overschot van de abt, noch waar hij zich had bevonden tijdens de maanden dat hij vermist was, zeiden de bronnen.
Nathan – De draak in ons leven
Voor mij persoonlijk heeft de draak twee gezichten. De draak kan ons beschermen als een Naga maar ook verwoesten, denk maar aan het gif van de cobra.
Liefdevol kunstzinnig evenement in Ruigoord verjaardag Dalai Lama
Gevierd wordt het leven en de kracht van kunst met hoop en vertrouwen op een lang leven voor de Dalai Lama, en voor een altruïstische, vreedzame toekomst.
Het jaar 2025 – dag 92 – to bee or not to bee
Lichtzuilen, bijen en pijn in de schedel.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Jules – Ook voor Geert Wilders is er een plaatsje in het Reine Land
Ook in Geert Wilders schuilt het vermogen tot ontwaken. Zou ik hem tegenkomen, dan maakte ik voor hem dan ook de diepe buiging die je voor ieder ander kunt maken in wie je in aanleg een boeddha herkent.
Guy – dhammazaadjes – Het begrip ‘wereld’
Waar geest is en gedachten, mentaal bewustzijn en dingen kenbaar door mentaal bewustzijn, daar is een wereld en de aanduiding ‘wereld’.
Jules – Huilen om Dogen
In een prozagedicht doet Ryokan verslag van zijn kennismaking met Dogen tijdens zijn monnikstraining in een Japans zenklooster.
Loes 10 – Verantwoordelijkheid
Het existentialisme benadrukt de verantwoordelijkheid van de mens om zijn eigen leven zin en vorm te geven. De vrijheid van keuzes die men daarbij heeft, brengt echter ook een grote sociale verantwoordelijkheid met zich mee, omdat wij nu eenmaal niet alleen op de wereld zijn.
Opgenomen in de stroom van wording (2)
Steeds meer mensen beseffen dat we verdwaald zijn geraakt in een geconstrueerde, bedachte wereld — een wereld die ons heeft losgemaakt van directe, oorspronkelijke ervaring. Zonder innerlijk kompas voelen we ons onzeker. Op zoek naar houvast grijpen we naar nieuwe, bedachte zekerheden, waarmee we ons juist verder verwijderen van wat wezenlijk is. Zo verliezen we onszelf steeds meer.
Menno – het zwaard van Manjoesri
“Je leest te veel ridderverhalen.” lacht mevrouw Musegaas. Ze zoekt in een dik boek naar een tekening van Manjoesri. Ze laat Menno een blauw-witte tekening zien van een man op een woeste leeuw. Om de nek van de man hangt een rij tijgertanden aan een snoer. Het vlammende zwaard lijkt in de ogen van Menno meer op een knots dan op Excalibur of het Zingende zwaard.
Deel 2: Rondom Dao, een kritische bespreking van de Dao-trilogie van Woei-lien Chong
Chong beschrijft dat Duintjer in 1984 bij een bezoek aan India eerst wekenlang in een uitzonderlijke meditatieve toestand verkeerde, maar later in een ‘demonische sfeer’ terecht kwam: “Hij had het gevoel, zei hij, dat hij zich voor het eerst van zijn leven in een rechtstreekse, dus niet louter psychische, confrontatie bevond met demonische krachten”. In Zen worden dergelijke verschijnselen ‘makyo’ genoemd. Vooral het Tibetaans boeddhisme besteedt hier veel aandacht aan.
Guy – dhammazaadjes – Gewaarwordingen (P. vedana)
De Boeddha in de Mahasatipatthana Sutta: ‘En hoe, Monniken, observeert een beoefenaar volhardend de gewaarwordingen in de gewaarwordingen?