Mijn geconditioneerde cocon heb ik verlaten. Mijn verlangen getemd. Mijn afkeer geluwd. Als een slang ben ik uit mijn huid gegroeid. Mijn leven op orde gebracht. Opmerkzaamheid én gelijkmoedigheid in mijn banier geschreven. Sati en Upekkha. Vipassana.
Boeddhisme
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (2)
De jaren zestig waren de tijd van vernieuwing, ook op spiritueel gebied. Zen waaide over uit Amerika.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (1)
In de jaren tot de Tweede Wereldoorlog kreeg de leer van de Boeddha vooral bekendheid door de theosofie.
De Boeddhistische Blik: The Monk
Als vier jaar later de zoon van de monnik, Thor, nu vijfentwintig jaar oud, contact opneemt met de filmmakers, verandert opnieuw alles. Banthe blijkt te zijn teruggekeerd naar Denemarken en heeft slechts enkele maanden daarna een einde aan zijn leven gemaakt. Wat is er gebeurd? Wie was Jan Erik Hansen, monnik Bhante, werkelijk? Wie was deze zoekende mens, deze wetenschapper en vader? Welke interne of externe krachten dreven hem ertoe om zulke radicale keuzes in het leven te maken?
Waar eindigt de aarde en begint de hemel?
Hoe vertelde je, nog niet zo lang geleden, een klein kind dat het zijn broertje verloor? Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Je broertje is naar de hemel gegaan.’ Nu zouden we eerder een rationele uitleg moeten bedenken. ‘Je broertje is niet meer op aarde. Maar we kunnen nog wel aan hem denken.’ Ons kleine kind zal dan vragen: ‘Maar als mijn broertje niet meer op aarde is, waar is het dan?!’ Ons kleine kind brengt ons meteen weer bij af, wie niet meer op aarde is, moet logischerwijze toch in de hemel zijn? Of is er nog een andere plek?
‘Opleving boeddhisme in India vond plaats na benoeming premier Modi’
Damenda Porage: ‘Hij is zo vrijgevig, niet alleen voor India, maar ook voor de buurlanden. Zo zagen we onlangs de relikwieën van Boeddha naar Thailand reizen. Het boeddhistische volk van Thailand was dolblij met dit gebaar.’
Taigu – Christenboeddhisme wordt ondergewaardeerd
Wat staat er centraal in de dharma, het naleven van een verhaal over een mythische boeddha en zijn pad, of het doen verminderen van het lijden in de wereld? Er zullen mensen zijn die menen dat het eerste leidt tot het tweede. Maar wat als je zo druk bezig bent met je in alle mogelijke bochten draaien om het eerste te doen, dat je er in de praktijk niet in slaagt het tweede te bereiken?
Guy – dhammazaadjes – Ariya-puggala
Een kalyanamitta vraagt me wat onder een ‘ariya-puggala’ moet verstaan worden.
Ardan – is het al pauze
…
De virtuele denkster 473
…
Het blote oog – een ontdekkingsreis in tekeningen
Schalken: ‘Mijn tekeningen meanderen tussen illustratief en autonoom. Ik probeer onbevangen te kijken en geef weer wat me raakt. Of ik geef me over aan het tekenproces en volg de dans van mijn hand. De sterkste resultaten zijn onbedacht. De lijnen en sporen vertellen hun verhaal.’
Wil het échte sanghalid opstaan?
Het ideaalbeeld van een gemeenschap van Slimmeriken/Arya’s, ook in het vorige tweeluik benoemd, vind je ook hier terug. Maar nu, heel wat jaren na die eerste schrijfsels en heel wat eelt op de ziel verder, ben ik een stuk genuanceerder geworden over de realiteit. Ook binnen sangha’s in het Westen zie je bij vlagen gedrag als (positieve) groep, met allerlei modevlagen en elkaar (en vooral de leraren) napraten.
De Boeddhistische Blik: David Claerbout, het echte beeld
“Een echt beeld bestaat niet.” De Belgische beeldend kunstenaar David Claerbout trekt de authenticiteit van beelden in twijfel. Ook al is een beeld documentair gemaakt, het laat volgens hem niet per se zien wat er echt gebeurd is. Claerbout wil conventies over beeld ‘ondermijnen’.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (3)
Myrthe Volleberg: “Iedereen kan een stukje boeddhisme gebruiken”.
Kijken door de ogen van de Boeddha
Ik zeg altijd: als je een vlinder wilt zijn zal je toch eerst door het stof moeten kruipen. Er bestaat geen vlinder naast de rups. Er zijn mensen die geloven in een innerlijke boeddha maar dat is volstrekte onzin. Je hebt geen twee geesten. De ene in de knoop met zichzelf en de andere vrij.
De Boeddhistische Blik: twee korte documentaires over boeddhisme, activisme en kunst
Tashi Norbu: “Wees de bloem, niet de bij. Als je de bloem bent, komen bijen naar je toe”. In dit portret vertelt de Tibetaanse monnik en beeldend kunstenaar Tashi Norbu zijn levensverhaal. Hoe komt zijn vrijheidsdrang in zijn dagelijks leven tot uiting?
De eerste Nederlanders in Nepal
Nepal is om twee redenen een heel bijzonder land. Het telt acht van de veertien hoogste bergen van de wereld binnen of op haar grenzen. Door de botsing, de vakterm is collisie, ongeveer vijftig miljoen jaar geleden van de Indiase en Euraziatische continentale platen ontstond op de grens van Pakistan, India, Nepal en Tibet de Himalaya, het hoogste bergmassief ter wereld. De tweede reden is dat de cultuur en de bevolking van Nepal zich kenmerkt door een boeiende samensmelting van hindoeïsme en boeddhisme.
Harvard VS – studenten verstoren toespraak Chinese ambassadeur Xie Feng
Een groep Taiwanese-Amerikaanse en Tibetaanse Harvard-studenten heeft vorige week zaterdag de toespraak van de Chinese ambassadeur in de Verenigde Staten Xie Feng op de Harvard Universiteit verstoord, waarbij ze China beschuldigden van mensenrechtenschendingen. Het incident vond plaats tijdens de openingsceremonie van de Harvard Kennedy School China Conference 2024.
Tibetanen in ballingschap eisen druk internationale gemeenschap op China voor vrijlating Panchen lama
Boeddhistische monniken van het Jonang boeddhistisch klooster en andere mannen en vrouwen van de Tibetaanse gemeenschap eisen -door gebeden en mantra’s te chanten- van de internationale gemeenschap dat ze China onder druk zetten om de 11e Panchen Lama vrij te laten.
Het jaar 2024 – dag 115 – hierspreektdedalailama
De Dalai Lama reist naar Parijs maar hij ging niet.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Alles is geest
Wanneer ik mediteer, denk ik telkens weer: “hoe saai, al die gedachten en reacties in mijn geest, hoe vervelend toch al die krampen en kriebels in mijn lichaam.” Tot ik besef: ook dat is een gedachte.
Guy – dhammazaadjes – Woorden
Woorden refereren uitsluitend in schijn én volgens conventie naar bestaande dingen. Woorden zijn de werkelijkheid niet: ze wijzen slechts naar ‘een’ werkelijkheid, maar ‘de’ werkelijkheid zijn ze absoluut niet.
Weg naargeestigheid!
Vergeet de donkere winter, de oorlogen en ellende, het groeiende ongeduld en onbegrip, het wij tegen zij…
Kundalini, het addertje dat mij een warm hoofd bezorgde
Het was op een zondagmiddag dat ik in mijn woonkamer de hevige gewaarwording kreeg dat er vanuit mijn stuitje een bal hete energie via mijn ruggengraat opsteeg naar mijn hoofd. Ik was niet onder invloed en hoorde op dat moment geen stemmen. Weldra werd de sensatie onaangenaam. Ik kreeg het bloedheet, werd duizelig.