Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Boeddhisme
Guy – dhammazaadjes – Vipassana
De essentie van vipassana bestaat erin om de dhammanuvatti bewust te maken dat elk moment ontstaat en vergaat.
Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf
In het boeddhisme omschrijven we liefde als ‘liefdevolle vriendelijkheid.’ Het is liefde voor alles en iedereen, belangeloos, zonder vooroordeel en zonder voorbehoud. Een liefde die veel verder gaat dan onze typisch westerse, meestal romantische of sentimentele voorstelling. Om daartoe in staat te zijn, is een hele weg nodig. Boeddha noemde die weg de dhamma, het pad van wijsheid en mededogen. Toen Boeddha stierf zei hij tegen zijn volgelingen: ‘Wees een eiland voor jezelf, laat de dhamma je eiland zijn, de dhamma is je toevlucht en niets anders’
Chinese hackers richten zich op Tibetaanse leiders in ballingschap
Een nieuw rapport van een team Tibet-gerichte cybersecurity-analisten beschrijft hoe hackers met banden met de Chinese overheid cyberspionagetactieken gebruiken om leden van de Tibetaanse regering in ballingschap en het kantoor van de Tibetaanse spirituele leider, de Dalai Lama, aan te vallen.
De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer
Frans Langenkamp: ‘Boeddha wist uit eigen ervaring dat het universele, eeuwige en abstract zijn volledig verschillend is van ons persoonlijke zelf. En omgekeerd, wist hij dat ons persoonlijke zelf volledig verschillend is van het Boeddha principe, van het ontwaakte bewustzijn. Volgens Boeddha is de uiteindelijke werkelijkheid ‘shunya’: absoluut niets, absoluut leeg. De essentie van de werkelijkheid is geen materie en zelfs geen energie, het is het alomtegenwoordige niets.’
Marc Horemans – Tussen volksboeddhisme en zen
Boeddhisme als leidraad is verschillend voor hen die de monastieke weg volgen en zij die als leek hun leven inrichten volgens boeddhistische principes. Voor de leek is het moeilijk omdat er naast zijn spirituele behoeftes ook nog de beslommeringen van het dagelijkse leven zijn aandacht vergen.
Boeken – wat is geluk?
De schrijver: ‘Na 24 jaar bewust zelfonderzoek om de essentie van het mens zijn te doorgronden om het lijden te kunnen verminderen bij mezelf en anderen en het geluk te vergroten is eindelijk dit boek geboren. Mensen worden uitgenodigd om door zelfonderzoek hun zelfkennis te vergroten over wat hen gelukkig of ongelukkig maakt, waar ze wel en geen energie van krijgen etc.’
De Boeddhistische Blik: een nieuw verhaal
Tot zo’n acht jaar geleden maakte Tom Hannes actief deel uit van een boeddhistische gemeenschap. Alles moest wijken voor zijn beoefening en zenretraites. Maar langzaam begon zijn perspectief te kantelen van een teruggetrokken kloosterling naar een schrijver die zich steeds meer begon te interesseren voor actuele maatschappelijke vraagstukken.
Indiase Bollywood-actrice Kangana Ranaut ontmoet Dalai Lama in Dharamshala, India
De actrice: ‘Het was goddelijk. Het was een ervaring die ik mijn hele leven zal koesteren. Ik denk dat het uitzonderlijk is om in de aanwezigheid te zijn van zo’n wezen dat pure goddelijkheid om zich heen heeft. Dus het was erg emotioneel voor mij. Het is iets dat ik mijn hele leven koester.’
Guy – dhammazaadjes – Meditatie
Beoefening is hier zijn. Niet daar.
Ik was te snel voor het trage Aikido
Aikido viel me niet mee. Ik kocht een tweedehands judopak met zwarte band en meldde me op een avond bij de dojo. Ik verveelde me vrijwel meteen. Na vijf lessen hield ik er weer mee op.
Notre Dame in Parijs – na snel herstel binnenkort voor publiek toegankelijk
De wereldberoemde Notre Dame in Parijs is na een enorme brand vijf jaar geleden in oude glorie hersteld. De kathedraal wordt naar verwachting dit najaar voor het publiek opengesteld. Boeddhist en kunstenaar Sodis Vita fotografeerde de kerk in 2018, nog voor de grote brand.
De Boeddhistische Blik: wij de dingen
De documentaire van de Boeddhistische Blik: Wij de dingen, gaat over de relatie tussen mensen en dagelijkse dingen. Dingen worden vaak beschouwd als eigen bezit, maar is het niet meer dan dat? Inleven in andere mensen is niet zo moeilijk maar hoe zit dat het met inleven in spullen uit je dagelijkse omgeving?
Gemene genen
Wij mensen zijn pas vrij kort van ons nomadische bestaan overgeschakeld naar een sedentair en zelfs nog recenter naar een stedelijk bestaan. Volgens Vlerick staan onze genen nog in de nomadische stand. Het gevolg is dat we eigenlijk niet geschikt zijn voor het leven dat we leiden en dat we er daarom aan lijden. Boekbespreking.
Thais Songkran-festival met openbare watergevechten
Thailand viert op dit moment Songkran festiviteiten, die het traditionele nieuwjaar van het land markeren, waarbij miljoenen mensen deelnemen aan het grootste watergevecht ter wereld.
Guy – dhammazaadjes – We are awakening…
Vier jaar geleden pelgrimeerde ik gedurende zes weken met een kleine internationale groep gevorderde vipassana-yogi’s in Majjhimadesa—het Middenland waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en tenslotte het parinibbana bereikte.
Boeddha, wie? Het onderzoek (2)
Hein van Gerwen: “Boeddhisme zorgt voor een evenwichtige persoonlijkheid.”
VrijdagZindag – Keuzesamenleving
In vrij korte tijd zijn in onze samenleving de keuzemogelijkheden verruimd. De hele dag door spelen we met mogelijkheden. In de supermarkt vinden we voor elk artikel tig varianten. Gaan we uit eten, dan is de keuze van type restaurant en menu onbeperkt. Bij verkiezingen willen zo’n twintig partijen onze stem. Eindexamenscholieren lassen een tussenjaar in omdat ze nog niet weten welke van de vele opleidingen ze willen volgen.
Boeddhistische leraar Arjia rinpoche licht Japanse wetgevers in over wreedheden China in Tibet
Rinpoche onthulde hoe China Tibet binnenviel en kloosters en religieuze artefacten vernietigde en hoe monniken, waaronder hijzelf, gedwongen werden zich uit te kleden en religieus onderwijs werd ontzegd. Hij vertelde verder hoe de 11e Panchen Lama, erkend door de Dalai Lama, werd ontvoerd en hoe een valse Panchen Lama werd geïnstalleerd met dubieuze middelen. De leraar vertelde dat hij een hoge religieuze positie in Tibet kreeg, alleen om gecontroleerd en gebruikt te worden door het communistische leiderschap.
Taigu – Geloofstaal en literatuur
Wordt het ware leven niet gekenmerkt door een vlammend pathos waarin tegengestelde gemoedstoestanden zich tezelfdertijd laten gelden? De Romeinse dichter Catullus uit de eerste eeuw vóór Christus, drukte zich in enkele beknopte dichtregels zo uit: “Odi et amo. Quare it faciam requiris. Nescio, sed fieri sentio et excurcior.” In vertaling: “Ik haat en voel lief. Waarom, wil je misschien vragen, doe ik dit? Ik weet het niet, maar ik voel het gebeuren en het verscheurt mij.”
Verlichting een mysterieuze toestand?
Dat wat universeel is – bewustzijn – moet ook als zodanig begrepen worden. Alleen een universele visie kan het levensgevaarlijke sektarische denken in alle delen van de wereld transformeren in gezond verstand visies, en geestelijk volwassen visies. Door inzicht te krijgen in bewustzijn als zodanig, ontwikkelen we spontaan een universele visie op het leven en op de werkelijkheid als geheel. Met andere woorden: we worden geestelijk gezond en ook geestelijk volwassen. Daarom zeg ik graag: inzicht is alles. Tekst Frans Langenkamp.
Eerbetoon lama Lobzang tijdens IGNCA herdenking
Zijn leven en werk belichamen volgens sprekers de hoogste principes van de dhamma, daarnaast illustreerden zijn leiderschapsposities in nationale en internationale organisaties zijn toewijding aan het verspreiden van de boeddhistische filosofie en het bevorderen van wereldwijde harmonie. Ven lama Lobzang-Lamaji, zoals hij liefkozend genoemd werd, bekleedde verschillende constitutionele, statutaire en non-profit posities op nationaal en internationaal niveau.
Guy – dharmazaadjes – Spirituele uitdaging
In deze dualistische wereld gaat mijn vrijheid ten koste van anderen. De grond die ik inneem, ontneem ik een ander. De kleding en het voedsel dat ik tot me neem, onthoud ik anderen. En mijn welvaren of rijkdom is geen objectiviteit. Zij gaan ten koste van de arbeid van anderen, van dieren, van de natuur en de aarde.
Sloten met witte zwanen
Spirituele goeroes kennen de groeimarkt van het geluk. Daarom bedelven ze ons onder zelfhulpboekjes. Denk aan Eckhart Tolle, of een heel leger aan Aziatische swami’s die meedogenloos de leegte van het rijke westerse bestaan blootleggen.