Veranderlijkheid maakt ons bang, niets blijft zoals het is. Onze angst is de wolf. De boze wereld die onze huisjes niet alleen omver kan blazen maar subtiel langs onze kieren en constructiefoutjes kan binnendringen. Onze geest bezweert pijn en angst met opvattingen en oplossingen die we aandikken tot ze solide lijken als steen. Daardoor staat er een muur tussen ons en de naakte realiteit. Achter de muur is het veilig maar ook eenzaam, vervreemdend. We voelen vaag aan dat er iets niet klopt. De breuk in onze geest isoleert ons van de stromende natuur. En ons isolement maakt ons opnieuw bang. De wolf sluipt niet alleen buiten rond maar zit in ons en huilt in onze dromen.
Boeddhisme
Duizenden verwelkomen Dalai Lama in VS voor knieoperatie
Na de landing op Teterboro Airport, in New Jersey, werd hij begroet door mensen die traditionele witte khata sjaals vasthielden, scandeerden, zongen, met vlaggen zwaaiden en hem een snel herstel wensten van de operatie.
Leven in Thailand – Vergankelijkheid
Tja, en dan die verandering die haast altijd ‘groot’ voelt: de dood. De dood ís natuurlijk ook groot. Maar in mijn beleving niet groter dan het leven. Meer een fase die er onvermijdelijk bij hoort als je eenmaal geboren bent. En die niet beter of slechter is dan al die andere fasen die we gaandeweg meemaken. Maar ook de dood heeft in onze cultuur een zware, negatieve betekenis. Liever hebben we er niet mee van doen. Wanneer een hoogbejaarde grootouder overlijdt kunnen we dat als erg verdrietig ervaren, maar gezien de leeftijd is het dan vaak vanzelfsprekender er vrede mee te hebben. ‘Toch een mooie leeftijd, 98 jaar’, of ‘ze was er ook wel klaar mee, met het leven.’ Maar niet iedereen wordt 98 jaar.
Guy – dhammazaadjes – Conditionering gebeurt niet zomaar
De Boeddha stelde in de Samyutta Nikaya dat ‘wie zuivering nastreeft met uiterlijke middelen, niet gelouterd wordt.’
Mijn weg
…
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (7)
Isa Krebbers: “Ik denk dat boeddhisten politiek links zijn.”
VN – Spiritueel leider Ravi Shankar leidt viering Yoga Dag
De internationaal bekende spiritueel meester en oprichter van The Art of Living, Gurudev Sri Sri Ravi Shankar, leidde de afgelopen twee dagen Yoga Dag- vieringen op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in Genève.
Hooggeplaatste monnik in Birma doodgeschoten door junta-soldaten
Sayadaw Bhaddanta Munindabhivamsa, een vooraanstaande boeddhistische monnik in Birma (Myanmar) is woensdag doodgeschoten in zijn auto bij het verlaten van een vliegveld in de centrale Mandalay regio – een aanval gepleegd door soldaten van de junta, volgens een andere monnik die bij hem in de auto zat.
Een filosofie in de ruimte
Chong kijkt met een romantische blik zowel naar het daoïsme als naar China. Ze pleit voor een terugkeer naar een dorpssamenleving waarbij rangen en standen je een duidelijke plaats geven in de wereld. Wat ontbreekt in de huidige wereld is volgens haar een besef van wat genoeg is. Dit besef kan weer wakker worden door het toepassen van het begrip “ecologische voetafdruk”. Deze is duidelijk veel te hoog in het Westen en andere landen, zeker ook in China. Dat laatste wil ze echter liever niet toegeven. In elk geval brengt dit het streven met zich mee om niet buiten je eigen ecologische voetafdruk te gaan. Dat dit een lovenswaardig streven is, zullen velen graag beamen. Het is natuurlijk nog geen daoïsme, maar wel een stap in de goede richting.
Boeddha’s en Bodhisattva’s
In Aziatische landen gaan ze anders om met het boeddhisme dan in het Westen. Waar in veel streken en stromingen de verschillende boeddha’s en bodhisattva’s worden beschouwd als écht bestaande en ze dus op een zekere manier geëerd en verafgood worden als zijnde reële entiteiten, worden in het Westen deze antropomorfe figuren meer bekeken als de verzinnebeelding van de kwaliteiten die eenieder van ons heeft en behorende tot de praktijk van de dharma.
Australië onder druk om vervolging Falun Gong in China te veroordelen
Sinds het begin van de onderdrukking hebben miljoenen beoefenaars in China te maken gehad met ernstige mensenrechtenschendingen, waaronder willekeurige arrestaties, martelingen en buitengerechtelijke executies. Er zijn verontrustende aanwijzingen dat Falun Gong-aanhangers worden gedood om organen te leveren voor China’s door de staat gesanctioneerde transplantatie-industrie.
Mediteren met natuurgeluiden bij ZomerAvondZen
Wederom kun je deze zomer iedere woensdagavond buiten mediteren in het Arnhemse park De Gulden Bodem met ZomerAvondZen. Dit is het vijfde jaar op rij dat Zen Spirit dit organiseert. “Zittend in een kring ontstaat verbondenheid met elkaar en de natuur.”
CCP gebruikt geschiedenis Lingyan Tempel om erop aan te dringen dat boeddhisme ook ‘gesiniseerd’ moet worden
“Sinisering” is het sleutelwoord als het gaat om de houding van China’s Xi Jinping ten opzichte van religie. Of ze het nu leuk vinden of niet, religies moeten “gesiniseerd” worden.
De ziel van een kom
…
Guy – dhammazaadjes – Conditionering gebeurt niet zomaar
De Boeddha stelde in de Samyutta Nikaya dat ‘ wie zuivering nastreeft met uiterlijke middelen, niet gelouterd wordt.’
Amerikaanse delegatie ontmoet de Dalai Lama in Dharamshala, India
Tijdens hun ontmoeting overhandigde McCaul de Dalai Lama een ingelijste kopie van de Resolve Tibet Act, een tweepartijdig wetsvoorstel dat door het Amerikaanse Congres is aangenomen om de steun van de VS voor Tibet te vergroten. De Dalai Lama overhandigde een boeddhabeeld aan Pelosi aan het eind van de ontmoeting.
Waarom Boeddha gekken en junks niet zo boeiend vond
Een van de kortste routes naar een psychose is te fanatiek mediteren. Ik mocht het zelf ervaren, velen kunnen het me nazeggen. Wie verlichting zoekt in het boeddhisme als panacee tegen psychisch ongerief, kan van een koude kermis thuiskomen. De Boeddha zelf had weinig te melden over de GGZ. Volgens hem kwamen alle vormen van verslaving en gekte voort uit de soort begeerte die Hij achter zich gelaten had door 30 dagen non-stop te mediteren.
Ksaf – Twee boeddhistische conversaties
‘De Joodse therapeut Victor Frankl overleefde een concentratiekamp van de nazi’s. Achteraf schreef hij dat wie samen met hem het kamp overleefde vaak iemand was die dacht aan wat hij zou doen als de oorlog voorbij was. Dat waren dan vaak bijvoorbeeld musici die bleven oefenen om hun instrument te bespelen, of een chirurg die mede-gevangen verzorgde en zich bleef voorbereiden om ooit weer te opereren.’
Onbetaalbaar Tibetaans boeddhistisch erfgoed loopt groot gevaar
De ingewikkelde muurschilderingen bedekken meer dan 1000 vierkante meter van de kloostermuren. Deze kunstwerken hebben in situ meer dan 500 jaar overleefd en verwoestende historische gebeurtenissen, waaronder de Culturele Revolutie, doorstaan.
Twijfel over verblijfplaats Vietnam ‘monnik’ Thich Minh Tue
Tue ziet eruit en gedraagt zich als een monnik, maar wordt niet als zodanig erkend door de door de staat gesanctioneerde boeddhistische groepering. Begin juni hield de politie Tue en een aantal van zijn volgelingen aan tijdens een inval in een bos in de provincie Thua Thien Hue in Centraal Vietnam.
Tibetaans parlement in ballingschap verwelkomt Amerikaanse ‘Resolve Tibet Act’
Dolma Tsering, plaatsvervangend voorzitter van het Tibetaanse parlement in ballingschap, is verheugd over het besluit van het Huis van Afgevaardigden om de ‘Resolve Tibet Act’ aan te nemen en wacht met spanning op de handtekening van president Joe Biden om de wet goed te keuren.
Treurt een Boeddha?
Als mensen huilen bij een begrafenis, betreft dit dan niet enkel zelfmedelijden? Huil je dan niet om een verlies? Of dat de dood ook jou zal op zoeken, je leven zal eindigen hier op aarde? Wanneer is ons verdriet echt verbonden met of een uiting van compassie?
Bespreking – Chinese wijsheid in een balletje. Het spel van Tao
De parabel verhaalt over een ontwikkelde, maar arrogante leerling die een wijze tao-meester bezoekt. Bij zijn woning aangekomen ziet hij dat het een eenvoudig optrekje is. De meester nodigt hem uit binnen te komen en biedt hem een kop thee aan. Terwijl de leerling opschept over zijn kennis, begint de meester met het inschenken van de thee. De leerling blijft maar praten en praten. En de meester blijft maar schenken en schenken totdat de thee over de rand van de schotel stroomt op de schoot van de leerling. Deze springt verschrikt op en roept: ‘Wat doe je nou oude gek? Zie je niet dat het kopje allang vol is?’. De wijze man stopt met schenken en zegt: ’Jouw geest is als dit theekopje. Je hoofd is te vol om er nog iets aan te kunnen toevoegen. Elke poging om je iets te leren, zal verspilde moeite zijn’.
Guy – dhammazaadjes – Het proces van ontstaan en vergaan (P. udayabbaya)
Dhamma laat zich niet insluiten door woorden of concepten. Noch door buddharupa. Dhamma kan uitsluitend experiëntieel ervaren worden door de beoefenaar zelf.