De zeven paden van mijn labyrint voeren mij overal. Ze slingeren heen en weer en je hebt er geen vat op al kun je maar één kant uit. Er is geen plaats waar ik niet kom. Hoog in de Himalaya, in de zeekrochten van Kanyakumari, het zuidpuntje van India, waar drie zeestromingen elkaar treffen en op de weidsheid van het Terschellingse landschap. Overal.
Boeddhisme
Iedereen verlicht
De Boeddha heeft de tuinkabouter verjaagd. Daar is al veel over gezegd en geschreven. Vaak op kritische toon. Want wat weten al die mensen met een boeddhabeeld in de tuin of op de schoorsteenmantel nu van het boeddhisme? Helemaal niks (dat bleek desgevraagd ook te kloppen, trouwens, zo bleek uit tv-interviews)!
Geen dood geen vrees (50) – Vroegtijdige dood
‘Dus lach met mij, houd mijn hand vast, laten we elkaar gedag zeggen, gedag zeggen om elkaar weer te ontmoeten. We ontmoeten elkaar vandaag, we zullen elkaar morgen ontmoeten, we ontmoeten elkaar ieder moment aan de bron, we ontmoeten elkaar in alle vormen van het leven.’
Ik mag mezelf geen kwaad doen…
De ‘echte wereld’ is de wereld van samsara, de wereld waarin we niet alleen zijn maar rekening moeten houden met anderen. Waar hetgeen ervaren wordt in de training/meditatie aan de praktijk moet getoetst worden. Een wereld die nood heeft aan mensen die zich ten volle wijden aan het spiritueel pad, rekening houden met de anderen en ja, tussendoor, als de omstandigheden erom vragen, zichzelf een beetje opofferen en daardoor soms ervaren dat het leven in samsara onlosmakelijk verbonden is met lijden.
Beleid overleden Jiang Zemin aanscherping conflict Tibet en China
Tijdens de ambtsperiode van Jiang Zemin werden opnieuw besprekingen gevoerd om het Tibetaans-Chinese conflict op te lossen, volgens een rapport dat de International Campaign for Tibet na het overlijden van Jiang heeft gepubliceerd.
Vrijwilligers Hospice de Liefde verrast met dichtbundel
De gedichten zijn geschreven door hospice-vrijwilliger Jaco Groeneweg. Het directe contact tussen Jaco als kookvrijwilliger en de gasten van het hospice, maar ook zijn liefde voor de stad Rotterdam zijn regelmatig de aanleiding voor gedichten die de lezer intens kunnen raken.
Voormalige Tibetaanse leider benadrukt mensenrechten China tijdens ontmoeting met Japanse parlementariërs
Daarnaast gebruikte Lobsang Sangay deze gelegenheid om te netwerken met prominente wereldfiguren. De Tibetaanse leider sprak met leiders uit 21 landen, onder wie meer dan 50 parlementsleden, over hoe dit initiatief een mijlpaal is voor mensenrechtenverdedigers over de hele wereld.
Guy – Wij zijn allen voorbijgangers…
Vergankelijkheid is overal en op élk moment tastbaar aanwezig voor wie ‘kijkt’. Maar zijn we er ons bewust van? Dat is nochtans wat de Boeddha ons aanraadt om wakker te worden. Om te ontwaken.
Paneldiscussie: Myanmar’s Stemmen voor de vrijheid
In samenwerking met One Light Global brengen ze vijf Birmezen samen die zich elk op hun eigen manier verzetten tegen het militaire regime in Myanmar.
De boeddhistische blik – Monnik anno nu?
In zijn eerste jaar als zenmonnik onderzoekt filmmaker Misha Beliën hoe hij een authentiek monnikschap vorm kan geven in Nederland anno nu. Hij kiest daarbij niet voor het celibataire monnikschap in een afgezonderd klooster, maar voor een hedendaagse vorm van monnik zijn midden in de maatschappij waar hij samenwoont met zijn vriendin Lotte en zoontje Yura.
Het grote verdriet – de commerciële handel in boeddhistische teksten
Deze zomer verwijderde ik als uitgever en hoofdredacteur van het Boeddhistisch Dagblad van de ene dag op de andere de teksten van Eelco van der Meulen onder de titel ‘Halte Hertenkamp’ aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur’ uit de krant en het archief van het BD. Dat deed ik niet vrijwillig maar onder grote druk en dwang.
India – nationale conferentie over Nalanda-boeddhisme
Enkele van de aspecten van het leven en de culturele instandhouding van de boeddhistische gemeenschappen in de Himalaya zijn – hervormingen van de traditionele modellen van monastiek onderwijs, het creëren van mogelijkheden voor herverbinding en sociale betrokkenheid tussen monastieke en lekengemeenschappen, het gebrek aan verantwoording van de monniken aan de samenleving, het ontwikkelen van nieuwe modellen voor het onderwijzen van het boeddhisme aan lekengemeenschappen en het herdefiniëren van de rol van het monnikendom in de 21e eeuw.
Edel – Gewoon blijven zitten
De grote valkuil is to do-lijstjes in de meditatie invoeren. Het begint heel onschuldig. We hopen een moment rust te vinden in de drukte van ons bestaan. We hopen wat helderheid te vinden in ons hoofd. En inderdaad soms vinden we rust en helderheid. En dan denken we: dit is het. En dan komt er een moment dat het niet meer lukt. Terwijl er niets te lukken valt. Als er onrust komt kunnen we ook dan blijven zitten en bij die onrust aanwezig blijven? Dat is het hele punt.
Beyond Secret: The Upadesha of Vairochana on the Practice of the Great Perfection
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Over Theologie 46: Mystiek
Er bestaat geen christelijke mystiek, anders dan in het hoofd van mensen die het verschijnsel ‘bestuderen’. Dat geldt ook voor boeddhistische mystiek, hindoeïstische mystiek of om het even welke mystiek van welke stroming dan ook. Je kunt er elk bijvoeglijk naamwoord voor zetten, het maakt niks uit.
Hindoes en boeddhisten proberen door nazi’s aangetaste swastika te redden
Het gelijkzijdige kruis met de benen in een rechte hoek is een duizenden jaren oud heilig symbool in het hindoeïsme, boeddhisme en jainisme dat staat voor vrede en geluk. Inheemse volkeren wereldwijd gebruikten het op vergelijkbare wijze. Maar in het Westen wordt dit symbool vaak gelijkgesteld met het hakenkruis van Adolf Hitler – een symbool van haat dat het trauma van de Holocaust en de verschrikkingen van nazi-Duitsland oproept.
Vrede, zachtaardigheid en concentratie
Loop eens je woonplaats in op een drukke dag en denk op straat rondwandelend na over de vrede én over het geweld dat daar tegenover ook bestaat. Gewoon vandaag, in de huidige wereld met al haar crises, conflicten en egocentrisme. Genoeg hiervan te zien of te merken in de eigen omgeving, althans, dat geldt voor velen.
Een kat in het nauw
Kortgeleden verscheen het boek Eigen welzijn eerst van de schrijfster en juriste Roxane van Iperen dat nogal wat opzien baarde. Hierin probeert zij te analyseren en te begrijpen hoe extremistisch gedachtegoed bij een deel van de middenklasse heeft kunnen aanslaan. Deze middenklasse staat als geheel onder grote druk. Dit artikel schetst een beeld van haar boek.
Guy – De kern van Dhamma
Dhamma staat voor de natuurwet, de ‘zo-heid’ van de dingen, de wérkelijke werkelijkheid (P. yatha-bhuta), i.c. het proces van ontstaan en vergaan.
Dansen met je ego – Stilte ervaren
Het regelmatig afwisselend bewust gebruiken van je zintuigen maakt dat je op den duur ook in het dagelijkse leven steeds meer in het moment waarneemt hoe je loopt, fietst, kijkt, praat, denkt, beslissingen neemt. Steeds bewuster observeer je jezelf en herken je wanneer je wordt gemanipuleerd vanuit je Ego of handelt vanuit je kern, je stiltepunt.
Ludo – De rijzende zon
…
Golden letters III – samsara en nirvana
Binnen dzogchen betekent bevrijding zowel bevrijding van samsara als van nirvana. Het doel van dzogchen is om bevrijd te worden in dit huidige leven dan wel onmiddellijk na de dood. Er valt niets te verkrijgen in een soort van toekomstige hemelwereld.
Dick – Edel leven
Kun je het hebben over ‘makkelijke’ en ‘moeilijke’ zen? Misschien wel. Als ‘moeilijk’ citeerde ik onlangs in een praatje enkele quotes van Dürckheim, vertaald uit het Duits. Geleerde verhandelingen over wat zen is. Het was erg slecht vertaald, maar dat was toch niet het enige, denk ik. Als ‘makkelijk’ citeerde ik Yuanwu’s Vogelnest-monnik die op de vraag waar het allemaal om draait, antwoordde: Doe geen kwaad, beoefen het goede. Klinkt simpel, maar alsof dat ‘makkelijk’ is …
Golden letters II – Het oprijzen van gedachten wordt de meditatie
Wanneer we uit gewoonte langere tijd op deze manier oefenen, wordt het louter oprijzen van gedachten de meditatie zelf. Het maakt geen verschil of gedachten al dan niet oprijzen. De grenzen tussen de kalme staat en de beweging van gedachten storten volledig in. De beweging van gedachten wordt nu direct gezien als onbeschrijfelijk licht, de manifestatie van de transparante helderheid van de basis, de oorspronkelijke staat.