• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Zentraining

Zentraining

1 juni 2016 door Zeshin van der Plas

De zentraining bestaat uit een programma: ‘s Morgens om vier uur opstaan, meditatie, trimmen, gymnastiek, meditatie, ontbijt, samu (werk) tempeldienst, lunch, de hele dag zit vol activiteiten. In het begin van je training blijft er maar heel weinig tijd over voor persoonlijke zaken, zoals bijvoorbeeld een boek lezen, schrijven, tekenen, enz. Met name tijdens de Ango periode, de driemaandelijkse training die twee keer per jaar gehouden wordt. In de zomerperiode is het programma aangepast aan het seizoen en wat rustiger. Tijdens sesshin daarentegen zitten er maar piepkleine gaatjes in het programma wat betreft aandacht voor je persoonlijkheid.

Zeshin zentraining 1Tijdens de eerste weken in een klooster is er niemand die je corrigeert, terechtwijst, of controleert. Het enige wat je geacht wordt te doen is het programma te volgen, maar,… waarom volg je anders een zentraining? Ondanks dat er een vol programma is, heb je een grote mate van vrijheid. In het begin heb je moeite met gebruiken, signalen, ceremonies en zaken waar je nog niet aan toe bent. Er is een hiërarchie maar die berust op ervaring en verantwoordelijkheid en niet op autoriteit of machtsverhoudingen. Iemand die je tijdens de meditatie rechtzet doet dit om je houding te verbeteren en niet om je te domineren. Het slaan met de kyusaku (lange platte lat) is een onmisbaar hulpmiddel in de zentraining. Maar is door de onbekendheid hiermee voor westerlingen aangepast. Je kunt aangeven om niet geslagen te willen worden, dan wordt bij jouw plek een kruis van plakband aangebracht. De Jikido weet dan dat die persoon niet geslagen mag worden. Over het algemeen wordt er hoofdzakelijk tijdens de sesshin (zevendaagse training) geslagen. De Japanse vorm van zentraining wordt vaak als  militaristisch bestempeld, maar bijna altijd door hen die er geen ervaring mee hebben. Meer regel dan uitzondering is dat in de loop van de zevendaagse training de persoon zelf het plakband kruis  weghaalt omdat hij/zij een ‘spek en bonen’ gevoel krijgt.

Zeshin zentraining 2Japanners zijn uiterst voorkomend en gezichtsverlies is iets onoverkomelijks. Een Japanner zal er alles aan doen om een ander geen gezichtsverlies te bezorgen. Daarom is publiekelijk iemand terechtwijzen ‘not done’, in zo’n geval wordt de hele groep terechtgewezen. Bij westerlingen kan dat nogal vreemd uitpakken, in mijn geval gebeurde het volgende: Tangen Roshi maakte tijdens de meditatie in krachtige bewoordingen duidelijk dat er te weinig concentratie was en dat we de kantjes er vanaf liepen. Deze aansporing was voor één persoon in de groep bedoeld en elke Japanse zenstudent daar wist wie er bedoeld werd. Het gevolg was dat ik nog meer mijn best ging doen dan ik al deed, wist ik veel. Let wel de uitspraak van Tangen Roshi onderging ik niet als terechtwijzing maar als een inspirerende stimulans.

Zentraining kan nooit militaristisch zijn, zodra iemand je iets verbiedt, je terechtwijst of kleineert is er sprake van machtsstructuur. De persoon in kwestie verliest zo zijn verantwoordelijkheid door gebrek aan inzicht. De training is er juist op gericht dat iedereen verantwoordelijkheid voor zichzelf draagt en nooit voor een ander. Tijdens mijn opleiding heb ik niet meegemaakt dat er iemand het klooster uitgestuurd is. Zelfs niet toen ze dronken thuis kwamen na een prostituee-bezoek. Wel heb ik Japanners vrijwillig het klooster zien verlaten omdat ze niet gemotiveerd waren. Vaak kwamen ze uit een familie waar hun ouders priester waren en ze geacht werden in de voetsporen van hun ouders te treden maar doodongelukkig met de situatie waren. Ze mochten in zo’n geval tegen hun ouders zeggen dat hun lichamelijke gesteldheid de oorzaak was dat ze niet met het kloosterprogramma mee konden komen. Dit alles heeft met de Japanse cultuur te maken maar absoluut niet met de zentraining.

Het effect van een zentraining volgen is dat je emoties zich tussen bergtop en diepzee bewegen en je constant met je onvolkomenheden geconfronteerd wordt. Iedereen in het klooster wordt daarmee geconfronteerd en je ziet dat je medestudenten er ook mee worstelen. Er treedt dan ook een steeds grotere verbroedering en verzustering op. Die band wordt, naarmate je langer in het klooster verblijft, zo sterk dat er een familieband ontstaat. En net zo als in een normaal familieverband er zijn broers/zussen waar je goed mee op kunt schieten en er zijn er die je niet zo liggen. Maar, het zijn allemaal je broers en zusters, die val je niet af omdat karakters niet overeen komen. Zij fungeren als spiegels, struikelblokken die je helpen te ontdekken dat je talenten, je verworvenheden zich verdiepen en je nog meer eigen worden dan ze al waren. Wat na een poosje weer met een ruk onder je vandaan getrokken wordt omdat er iemand is die (in jouw ogen) twintig keer beter is.

Het rare is dat er geen geboden, verboden of leringen zijn die je zou moeten volgen, je kunt zelfs de hand lichten met het programma, er zijn hooguit wat klooster-familie tradities. Maar inmiddels heb je al te veel stappen genomen om nog te kunnen ontsnappen aan de confrontatie met je persoonlijkheid. De confrontatie met dat die veronderstelt te zijn, met dat waar je alles aan opgehangen hebt en als het belangrijkste in je leven beschouwt. Je weet dat het komt en dat je er niet aan kan ontsnappen, zelfs niet als je het klooster verlaat. Deze situatie kan zelfs drie jaar aanhouden en in die drie jaar kunnen zich allerlei ervaringen voordoen die je aan die kapstok ophangt, die je aan je ego toevoegt.

Menigeen is, om de confrontatie met het zelf te vermijden uit het klooster weggelopen, om na een week, een maand een jaar weer terug te keren. Onderhuids ontwikkelt zich iets wat je pas ontdekt als je het nodig hebt en dat is erkenning, ‘erkennen dat is, wat is’ en dat is hoofdzakelijk het erkennen van jezelf. Vanaf nu begint eigenlijk je training- hoe ga je om met je verworvenheden, gebruik je die om mee te imponeren? Natuurlijk niet, maar anderen zijn er wel door geïmponeerd en geneigd om je op een voetstuk te plaatsen. Wat die anderen doen of willen is niet van belang, wat er met jou gebeurt is van belang. Nu begint je eigenlijke  zentraining, alles is nu training geworden, niets is daar van buiten gesloten, het leven zelf is je leermeester geworden. Het is aan jou hoe er mee om te gaan hoe je je er mee laat verweven, en hoe je invulling geeft aan je programma.

Zen staat er om bekend dat het buiten de geschriften om gaat, het leven zelf is de dharma, in het gezang van een merel zit de totale dharma vervat. Het belangrijkste ingrediënt van Boeddha’s erfenis is het programma, het richtsnoer, het rooster. Kijk naar hoe Boeddha zijn levensprogramma heeft gevolgd, hoe hij met zijn leerlingen omging- een beter richtsnoer is er niet. Maar het grootste eerbetoon gaat in mijn geval naar Tangen Roshi die belangeloos de erfenis van Boeddha deelt met elkeen die zijn klooster binnen wandelt.

Zeshin zentraning 3
Op de voorste rij, derde van links, is Zeshin te zien na zijn Jukai wijding.

 

Categorie: Achtergronden, Japans boeddhisme, Zen Tags: slaan, training, zen

Lees ook:

  1. Een scherp zwaard om scherp te blijven
  2. Franca Duindam – Dit kopje koffie
  3. Shin en Zen, het beste van twee werelden
  4. Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.