Het voornaamste doel van The Buddha Project (TBP) is om een modern westers publiek toegang te geven tot het volledige scala van traditionele boeddhistische contemplatieve en meditatieve methoden in een stijl die geschikt is voor westerse boeddhistische beoefenaars. Kort gezegd door de oprichter eerwaarde Losang Gendun: om Boeddha’s te creëren.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Boeddhistisch modernisme: Een reis naar een staat van verlichting en kalmte
Hoewel Sofia altijd respect had gehad voor het geloof van anderen, was ze nooit echt nieuwsgierig of geïnteresseerd geweest om het over te nemen. Dat veranderde.
In de hal van het Huis met het Puntdak
Daar vraagt Sunakkhatta, een krijger van de Licchavi-stam die later tot de orde zou toetreden en de persoonlijke verzorger van de Boeddha zou worden, aan de Verhevene of alle monniken die beweren bevrijdend inzicht verkregen te hebben dit ook terecht beweren.
Jan – Presentie
Kijk in de situatie, kijk in de context en bepaal wat je ter plekke moet doen.
Ken de regels van je vak, houd je aan de regels van je vak maar doe het niet als je het niet moet doen. Kijk naar de ander en kijk of je het moet doen of niet moet doen.
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
In het laatste deel van de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India op zoek naar de leringen over onmiddellijke verlichting die bekend staan als de Grote Volmaaktheid. In India ontmoette Vairochana zijn leraar, Sri Singha, en woonde daar in Dhahena, waar hij vele jaren met hem studeerde. Gedurende deze tijd publiceerden zij vertalingen in het Tibetaans van talrijke belangrijke werken, en deze vroege vertalingen werden voorbeelden voor het werk dat later kwam.
Over de Lotus-soetra (17): Heil Boeddha!
In de Lotus-soetra belooft Boeddha dat iedereen de boeddhastaat zal bereiken. Om duidelijk te maken wat hij bedoelt, is het wellicht nuttig eens een eikeltje in de hand te nemen. In iedere eikel zit een eikenboom; in ieder beukennootje een beuk; in iedere zaadje uit een dennenappel een den, en in ieder minuscuul maanzaadkorreltje een prachtige papaver. Dat is met het blote oog natuurlijk niet te zien, maar wanneer de omstandigheden ernaar zijn en je de tijd hebt, dan…
In suttas is het niet altijd de Boeddha die spreekt
Ook zijn belangrijkste leerlingen, zoals Sariputta en Moggallana, komen aan het woord.
Licht
…
‘Dit mens-zijn is een soort herberg’
Perioden van eenzaamheid horen bij het leven. Feitelijk begint het al vanaf het moment van het doorknippen van de navelstreng. In de baarmoeder leefden we in het hart van een mysterievolle eenheid, door onzichtbare draden verbonden met alle leven. Vanaf de geboorte zijn we uit die geborgenheid losgescheurd.
Over Theologie 46: Mystiek
Er bestaat geen christelijke mystiek, anders dan in het hoofd van mensen die het verschijnsel ‘bestuderen’. Dat geldt ook voor boeddhistische mystiek, hindoeïstische mystiek of om het even welke mystiek van welke stroming dan ook. Je kunt er elk bijvoeglijk naamwoord voor zetten, het maakt niks uit.
Bereid om te helpen
Wat is zorg? De eerste stap zet je met de toverspreuk: Wat heb je nodig? Dan laat je je met je hele wezen in met de situatie. Er is geen verleden en geen toekomst, alleen nu: mouwen opstropen en aanpakken, in de auto stappen en spullen brengen, aan het bed zitten en luisteren, je hand op iemands arm leggen, koffie zetten, op het web zoeken.
KlimaatGesprekken in het Dharmahuis
KlimaatGesprekken is een methodiek waardoor we respectvol, op een positieve en inspirerende manier in gesprek kunnen gaan. Onder leiding van speciaal opgeleide coaches wordt in een reeks van zes workshops ruimte gegeven aan ieders persoonlijke betrokkenheid, vragen en emoties.
‘Dat felle, het echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
Met een aantal dingen in de theravada, zoals wedergeboorte, heb ik moeite. Moet ik daar nou in geloven? Nog niet zo heel lang geleden, na lange gesprekken met boeddhistische vrienden, en het lezen van boeken en deelnemen aan retraites van Steven Bachelor, zei ik: nou laten we het maar helder hebben, daar geloof ik gewoon niet in.
Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
Spirituele beoefening heeft minstens drie dimensies: een innerlijke, een sociale en een ecologische dimensie. In dit artikel verkent Versavel de derde dimensie, met name natuurbeleving, eco-spiritualiteit en natuurmystiek in een aantal religieuze en filosofische tradities.
Gesprek met de veertiende Dalai Lama van Tibet: ‘Ik zelf heb nooit gezegd dat ik de dalai lama was’
Hoe verklaart het boeddhisme het lijden van de wereld. De rampen. De oorlogen. De ziekten. De overbevolking? ,,Volgens de boeddhistische leer zullen deze dingen alleen nog maar erger worden. Er zullen zich steeds meer rampen voordoen, meer geweld, meer ziekte…”
Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”
“Mediteren was heilzaam voor me. Maar als je me vraagt wat het mediteren me nu precies heeft gebracht, parafraseer ik het liefste de Boeddha: ‘Het heeft mij niets gebracht. Maar ik ben er wel veel door kwijtgeraakt: bijvoorbeeld angst, woede en irritatie.’”
‘Welke zijn de vijf vormen van geestelijke verharding?’
Wat in deze sutta opvalt is het veelvuldig voorkomen van de woorden inspanning, ijver, volhardende inspanning en de vier juiste inspanningen.
Geluk in het moment
…
Siddhattha Gotama, de boeddhist.
Sedert ik toevlucht genomen heb, noem ik me nu al zo’n dertig jaar volmondig ‘boeddhist’; maar met de jaren ben ik aan dit woord beginnen twijfelen. Daarom stel ik me, als dit ter sprake komt, liever voor als ‘volgeling van de Dhamma’.
Uposatha
Als individu ben je nooit alleen; er moet altijd op de één of andere manier rekening gehouden worden met anderen. Doe je dit niet, hou je geen rekening met anderen, dan plaatst de Boeddha die persoon onder type twee: “zij die anderen kwetsen, kwaad doen”.
‘De gelijkenis van de giftige slangen’
In gedachten houdend dat suttas oorspronkelijk uit het hoofd geleerd en gereciteerd werden, is deze tekst een typisch voorbeeld van hoe de Dhamma, de Leer, beknopt en aan de hand van een aantal opeenvolgende vergelijkingen (upaya, ‘handige middelen’) gemakkelijker kon onthouden worden.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
‘Wat mij betreft is dat de sleuteltekst in de boeddhistische canon: welkom maar blijf niet plakken, het is hier geen hangplek. De boeddhistische leringen heb ik net als mijn appeljuf achter me gelaten, oplettendheid is meegegaan.’
Taigu – ‘Zen op je ziekbed’
Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende-eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd.“Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”
Guy – Onthechting (P. viveka)
In de suttas komen we op verschillende plaatsen het begrip ‘viveka’ tegen. Het is een Pali-woord dat moeilijk te vertalen valt.